• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gisteren aangeschaft en heb nu een aantal vragen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Ivartje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivartje » 02 sep 2014 19:48

Welke Tomos model heb je? A35-HDA
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds gisteren
Wat is het probleem? Een aantal vragen over het functioneler,praktischer maken vd tomos
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja een dubbel Achteruitrijlichtje gemaakt en het zadel+stuur anders gezet

Hallo,

Ben ivar en ben 22 jaar,woonachtig in het o zo mooie brabant (in kaatsheuvel),ben in het bezit van een auto en nu dus ook een brommer!

Dit was mijn scooter in de scooter tijd (rond de 16 jaar was ik toen):
Afbeelding

Afbeelding

Hierbij een plaatje van me auto (NU):

Afbeelding

Afbeelding

Een Opel Corsa GSI 1.6 16V ICM powerbox & spaghetti spruitstuk en full options gemaakt ong.140 pk op 850 kg !

nu dus de *motor al voor de zoveelste keer uit elkaar ligt en ik het fietsen nu spuugzat ben geworden heb ik een snor-tomos aangeschaft,maar hier zit geen km-teller op en geen contactslot en ook geen remlicht?

nu heb ik vd tomos-jes gezien met een cockpit rond een vierkante koplamp,kan ik dit gewoon zo overbouwen op mijn tomos (ronde koplamp) ? of kan ik die cockpit er gewoon boven beunen?

hoop op wat vragen voor de beginner

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2014 21:42

Om een cockpitje en koplampkap te kunnen monteren heb je wat extra onderdelen nodig om de koplamp verder naar voren te krijgen. Kijk hiervoor in de wiki sectie bij de exploded views.

De vierkante koplamp zit op dezelfde manier vast als de ronde, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Verder is een teller aandrijving op het voorwiel en een kabel ook nuttig, want alleen de cockpit met teller doet het niet zonder die onderdelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ivartje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivartje » 03 sep 2014 17:32

oke de onderdelen ga ik vanavond halen! dan heb ik eigenlijk nog een vraag,kan ik DIT blok wat ik NU heb dus zonder elektrische start ombouwen naar elektrische start? zonder dat ik een ander blok hoef aan te schaffen

Mvg Ivar

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 sep 2014 19:30

Denk t niet, kost erg veel moeite om jouw blok (foto's??) om te bouwen. Beter schaf je een 2e hands e-start blok aan en de nodige spullen om deze te gebruiken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ivartje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivartje » 06 sep 2014 19:45

is niet mogelijk heb gisteren met een maat van mij gesproken (die heel erg thuis is in de tomos techniek) ik heb schijnbaar een oud type blok waardoor het niet mogelijk is :roll: maar omdat ik er knipperlichten op wil maken heb ik nu wel een e-start kabelboom van hem overgenomen,die ik dus vd week erin ga zetten en mocht dit blok nou ooit kut gaan doen kan ik altijd nog zo een blokwissel doen naar een e-start blok en dan ligt de kabelboom er al :koning: maar nou had ik over die kabelboom een vraag want ik zal om die knipperlichten goed werkend te kunnen krijgen een accu eronder moeten bouwen neem ik aan,maar kan ik dan gewoon een zadel pakken van een e-start met een accu eronder en dan gewoon de + afpakken vd onsteking en die op de + aansluiten vd accu? en laadt hij dan ook goed op? of moet ik hier iets aparts tussen zetten? en kan ik vanuit de accu dan weer doorbouwen naar me knipperlichten etc?

Grtz

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2014 08:11

Er zijn speciale wisselstroom knipperrelais, want er reden als Tomossen rond met richtingaanwijzers voordat de e-start modellen op de markt waren. Of je maakt er een gelijkrichter tussen, dan kun je gewoon op de wisselstroom met de gangbare knipperrealis werken.

En vwb het laden van de accu, daarvoor heb je echt de speciale e-start ontsteking (en dus ook blok) nodig.

Ivartje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivartje » 08 sep 2014 23:04

Oke...en daar valt niks anders op te make dat ie dan de accu oplaad? Heb nu een complete e-start draadboom maar dus om de richtingaanwijzers werkend wil krijgen zal ik r een: gelijkrichter tussen moeten bouwen? En ik neem aan dat omdat ik nu ook een e-start kabelboom heb dat ik dan ook de bekabeling heb voor de remlichten ?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2014 13:45

Remlicht zal er wel een kabel voor inliggen, althans de voor schakelaars aan de remhendels. Hoe dit verder naar achter loopt zul je zelf even moeten uitzoeken.

Vwb de accu, er is geen mogelijkheid met de oude blokken om een soort van oplaadfunctie te maken. Daarvoor ontbreekt gewoon de schakeling die daarvoor moet zorgen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers