Wat is het bouwjaar? 1998
Sinds wanneer speelt dit probleem? Al een tijdje
Wat is het probleem? Bougie vonkt niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Van alles, maar geen nieuwe onderdelen
Mijn Tomos is een tijd geleden uitgevallen tijdens het rijden. Na veel zoeken bleek dat de bougie helemaal niet vonkt. Na veel zoeken dacht ik de elektronica eindelijk te begrijpen, maar toch krijg ik hem niet aan de praat.
Zover ik het begrijp werkt het als volgt: door een 'kick' gaat het vliegwiel draaien > de magneten in het vliegwiel wekken stroom op doordat ze langs spoelen draaien > deze spoelen gaan met een draadje naar je bobine > deze maakt er een hoog voltage van > de bougie zou hier van moeten vonken.
Ik heb het nu zo aangesloten dat de ontsteking, het draadje uit dat uit het blok komt, direct naar de bobine gaat en niet meer eerst naar het stuur. Als ik de draden uit het blok doormeet dan meet ik ook dat er stroom uit komt. De zwarte draad die naar de bobine gaat en de gele draad voor de verlichting ook. Als ik kick dan doet de verlichting het ook prima. Je zou dus zeggen dat met de ontsteking niks mis is. Ik heb de spoelen ook doorgemeten en die lijken ook niet een draadbreuk te hebben.
Dan de bobine, die werkt prima op een andere tomos, en ook de bobine van die andere tomos op mijn tomos werkt niet. Terwijl als ik mijn bobine op een andere tomos zet, hij direct vonkt, bij een klein beetje kicken ook al. Ook de bougie werkt op de andere tomos ook.
Ik zou dus echt niet weten waar het aan ligt, de ontsteking, de bobine of de bougie, ze lijken het allemaal gewoon te doen, maar er komt geen vonk uit. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de hoeveelheid stroom niet genoeg is die uit de ontsteking komt, mijn tomos heeft 2 grotere spoelen en de andere tomos heeft (denk ik) 4 kleine. De andere tomos is precies hetzelfde type, allebei geen elektrische start.
Ook heb ik geprobeerd de gele draad uit mijn blok (de draad van de verlichting) aan te sluiten op de bobine, maar ook dit werkt niet. En tot slot heb ik ook doorgemeten of de aarde wel goed bij de bobine en bougie aankomt en ook hier lijkt er niet echt weerstand tussen te zitten.
Dus waar zou het probleem kunnen zitten? Als mijn ontsteking niet genoeg stroom kan opwekken, hoe kan mijn tomos het dan lange tijd wel goed hebben gedaan?
Foto van mijn vliegwiel / ontsteking (de roest is inmiddels verwijderd):