• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen vonk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
tneder
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tneder » 26 jan 2015 15:59

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 1998
Sinds wanneer speelt dit probleem? Al een tijdje
Wat is het probleem? Bougie vonkt niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Van alles, maar geen nieuwe onderdelen

Mijn Tomos is een tijd geleden uitgevallen tijdens het rijden. Na veel zoeken bleek dat de bougie helemaal niet vonkt. Na veel zoeken dacht ik de elektronica eindelijk te begrijpen, maar toch krijg ik hem niet aan de praat.
Zover ik het begrijp werkt het als volgt: door een 'kick' gaat het vliegwiel draaien > de magneten in het vliegwiel wekken stroom op doordat ze langs spoelen draaien > deze spoelen gaan met een draadje naar je bobine > deze maakt er een hoog voltage van > de bougie zou hier van moeten vonken.
Ik heb het nu zo aangesloten dat de ontsteking, het draadje uit dat uit het blok komt, direct naar de bobine gaat en niet meer eerst naar het stuur. Als ik de draden uit het blok doormeet dan meet ik ook dat er stroom uit komt. De zwarte draad die naar de bobine gaat en de gele draad voor de verlichting ook. Als ik kick dan doet de verlichting het ook prima. Je zou dus zeggen dat met de ontsteking niks mis is. Ik heb de spoelen ook doorgemeten en die lijken ook niet een draadbreuk te hebben.
Dan de bobine, die werkt prima op een andere tomos, en ook de bobine van die andere tomos op mijn tomos werkt niet. Terwijl als ik mijn bobine op een andere tomos zet, hij direct vonkt, bij een klein beetje kicken ook al. Ook de bougie werkt op de andere tomos ook.
Ik zou dus echt niet weten waar het aan ligt, de ontsteking, de bobine of de bougie, ze lijken het allemaal gewoon te doen, maar er komt geen vonk uit. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de hoeveelheid stroom niet genoeg is die uit de ontsteking komt, mijn tomos heeft 2 grotere spoelen en de andere tomos heeft (denk ik) 4 kleine. De andere tomos is precies hetzelfde type, allebei geen elektrische start.
Ook heb ik geprobeerd de gele draad uit mijn blok (de draad van de verlichting) aan te sluiten op de bobine, maar ook dit werkt niet. En tot slot heb ik ook doorgemeten of de aarde wel goed bij de bobine en bougie aankomt en ook hier lijkt er niet echt weerstand tussen te zitten.
Dus waar zou het probleem kunnen zitten? Als mijn ontsteking niet genoeg stroom kan opwekken, hoe kan mijn tomos het dan lange tijd wel goed hebben gedaan?

Foto van mijn vliegwiel / ontsteking (de roest is inmiddels verwijderd):
Afbeelding

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 26 jan 2015 20:50

Heb je al je massapunt opgeschuurd zodat de min van de bobine het frame goed raakt? Had dit laatst ook en dit hielp bij mij

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jan 2015 13:07

Hoeveel spanning meet je (wisselspanning) op de zwarte draad uit het blok. Dit zou bij weinig kicken al rond de 60-75 volt moeten liggen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tneder
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tneder » 04 feb 2015 12:04

Er komt maar 5 volt uit. Niet zoveel dus, maar het vreemde is dat je toch zou zeggen dat hij het eerst ook zo heeft gedaan? Ook heb ik 2 grote spoelen en niet 4 kleine, dus als ik een nieuwe ga kopen, zou ik dan met 2 of met 4 spoelen nemen?
Ik denk dat de magneten in de ontsteking zijn gebroken, waardoor ze nog wel een beetje stroom opwekken, maar lang niet genoeg. Is dit een logische redenatie? Het gekke is dat mijn verlichting prima werkt op die 5 volt, maar dat kan natuurlijk altijd feller worden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2015 13:08

Je kan eerst proberen met een ander groot vliegwiel waarvan de magneten nog wel in orde zijn. Mocht dat geen verbetering geven dan kun je nadenken om de spoel (ontsteking) te vervangen (is los verkrijgbaar). Een 4-spoels past niet zonder meer in een carter voor de grote 2-spoels onstekingen ivm afwijking mbt bevestiging.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tneder
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tneder » 16 feb 2015 14:56

Opgelost!
Het verwarrende was dat de spoel wel stroom opwekte, maar niet genoeg. Pas toen ik de spoel ging doormeten zag ik dat hij maar 3 ohm was, terwijl hij zo'n 300 ohm had moeten zijn.
Nu een nieuwe spoel op gezet en hij vonkt weer prima!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers