Welke Tomos model heb je? A35 Standaard
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? is over een tijd van ongeveer 2 maanden erger geworden.
Wat is het probleem? Over een langere periode steeds slechter gaan rijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Bromkop gemonteerd, spruitstuk ontgrensd, uitlaatpoort cilinder ontkoold. Er zat al een brom uitlaat op, 14/9 carburateur (sproeier 51), begrensd luchtfilter, 26/33 tandwiel verhouding op toen ik de brommer kocht.
Beste forummers
Ik heb sinds een tijdje een probleem wat steeds erger wordt, misschien kunnen jullie helpen.
Het eerste probleem is het starten. Het brommertje startte altijd met 1x kicken op de choke. Nu is dat in twee keer dus geen heel groot probleem maar toch een verslechtering. Daarnaast kon ik gewoon meteen weg rijden, maar nu heb ik er last van dat hij eigenlijk alleen stationair loopt als de motor nog koud is en met meer gas geven je een soort bwooob geluid hoort als je bijvoorbeeld met vol gas het "uit knop" in drukt of de benzine op is. Naarmate de motor warmer wordt tolereert hij meer gas tot op een gegeven moment na een paar minuten dit niet meer gebeurt.
Het tweede probleem is het terugvallen van de topsnelheid. Het lijkt wel alsof er niet genoeg pit meer in het brommertje zit. Waar ik op een gegeven moment dacht wat overtoeren te maken en er wat gebruikelijk geratel uit het blok komt. Ook bruggen op valt de snelheid echt flink terug en is er gewoon te weinig kracht om snelheid te behouden.
Ten derde wat ik eerst niet echt heel storend vond maar tegelijk met de eerdere problemen erger wordt. Een soort raar valse lucht geluid dat uit het uiteinde van de uitlaat komt. Het klinkt ongeveer als een loszittende cilinderkop "fft fft" in plaats van een mooi heldere knal van de ontploffende benzine. In het begin hoorde ik dat geluid alleen bij stationair lopen voor een stoplicht en dan ook niet bij alle toeren maar er zaten er een paar tussen. Inmiddels is dat al zo erg geworden dat het pas ophoud vlak voordat de topsnelheid is bereikt.
Heeft iemand een idee?
gr