• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

erger wordend probleem topsnelheid

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Gristiaan123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gristiaan123 » 25 mar 2015 16:04

Welke Tomos model heb je? A35 Standaard
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? is over een tijd van ongeveer 2 maanden erger geworden.
Wat is het probleem? Over een langere periode steeds slechter gaan rijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Bromkop gemonteerd, spruitstuk ontgrensd, uitlaatpoort cilinder ontkoold. Er zat al een brom uitlaat op, 14/9 carburateur (sproeier 51), begrensd luchtfilter, 26/33 tandwiel verhouding op toen ik de brommer kocht.

Beste forummers

Ik heb sinds een tijdje een probleem wat steeds erger wordt, misschien kunnen jullie helpen.

Het eerste probleem is het starten. Het brommertje startte altijd met 1x kicken op de choke. Nu is dat in twee keer dus geen heel groot probleem maar toch een verslechtering. Daarnaast kon ik gewoon meteen weg rijden, maar nu heb ik er last van dat hij eigenlijk alleen stationair loopt als de motor nog koud is en met meer gas geven je een soort bwooob geluid hoort als je bijvoorbeeld met vol gas het "uit knop" in drukt of de benzine op is. Naarmate de motor warmer wordt tolereert hij meer gas tot op een gegeven moment na een paar minuten dit niet meer gebeurt.

Het tweede probleem is het terugvallen van de topsnelheid. Het lijkt wel alsof er niet genoeg pit meer in het brommertje zit. Waar ik op een gegeven moment dacht wat overtoeren te maken en er wat gebruikelijk geratel uit het blok komt. Ook bruggen op valt de snelheid echt flink terug en is er gewoon te weinig kracht om snelheid te behouden.

Ten derde wat ik eerst niet echt heel storend vond maar tegelijk met de eerdere problemen erger wordt. Een soort raar valse lucht geluid dat uit het uiteinde van de uitlaat komt. Het klinkt ongeveer als een loszittende cilinderkop "fft fft" in plaats van een mooi heldere knal van de ontploffende benzine. In het begin hoorde ik dat geluid alleen bij stationair lopen voor een stoplicht en dan ook niet bij alle toeren maar er zaten er een paar tussen. Inmiddels is dat al zo erg geworden dat het pas ophoud vlak voordat de topsnelheid is bereikt.

Heeft iemand een idee?

gr

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 25 mar 2015 22:24

Heb je alle poorten ontkoold? dus ook de spoelpoorten en je spruitstuk?
Verder kan het ook nog zijn, dat je toe bent aan nieuwe zuigerveren (geen trekkracht meer). Toen je de cilinder eraf had, welke kleur had de zuiger onder de beide veren?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

Gristiaan123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gristiaan123 » 26 mar 2015 09:46

Ik heb de andere poorten bekeken maar die zagen er op zich goed uit, bij de uitlaatpoort zaten de hoekjes helemaal vol kool. De bromboer heeft ook de binnenkant van de cilinder opgepoetst en die zag verder ook niets wat vies was.

De zuiger had wel wat bruinige verkleuring onder de veren. Gebeurt dat alleen als de zuigerveren versleten zijn?

En als ik die zou vervangen, moet ik dan ook gelijk de zuiger doen?

Groeten

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 mar 2015 21:38

Als je de veren vervangt, hoef je niet meteen de zuiger te vervangen. De bruine kleur onder de zuigerveren is inderdaad een indicatie van versleten veren. Maar ook dat de brommerboer heeft staan poetsen op de cilinderwand, kan ermee te maken hebben dat je minder vermogen hebt. (afhankelijk van hoeveel hij heeft staan poetsen/schuren).
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen