• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Start problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Jayjay
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jayjay » 12 apr 2015 14:23

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? augustus 2014
Wat is het probleem? Tomos start niet of valt vrijwel meteen uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe carburateur en ontsteking afgesteld

Ik heb eind vorige zomer een tomos overgenomen van iemand uit de buurt. Op het moment reed hij enkele honderden meters en viel hij daarna uit. Op nadere inspectie bleek dat hij verzoop. Ik heb inmiddels alle keerringen vervangen, olie vervangen, de cilinder en koppakking vervangen, de benzine slang en benzine filter vervangen en een nieuwe dellorto 15/15 carburateur erop gezet met sproeier grootte 51, ook heb ik een nieuwe bougie gehaald, de uitlaat ontkoolt en de ontsteking opnieuw afgesteld, geen van alles heeft iets geholpen. Sterker nog ik krijg hem nauwelijks meer aan de praat..

De bougie heb ik meerdere malen getest en werkt, compressie heb ik ook en er komt benzine in de motor. Zelfs als het mengsel te rijk/arm zou zijn zou hij tenminste iets moeten doen? Tot dusver heeft nog niks geholpen en werkt naar mijn inziens alles zoals het hoort te werken, dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Als iemand ook maar enig idee heeft wat het probleem kan zijn of waar ik naar moet kijken hoor ik het graag :mrgreen:

mvg

SlowRide
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SlowRide » 13 apr 2015 09:17

Wat heb je verder aan je Tomos gedaan? Een 15/15 carb is namelijk vrij groot als er verder niks is veranderd aan de Tomos.
Bekijk ook de kleur van de bougie, dan weet je of hij te rijk of te arm loopt. Zwart is te rijk, koffiebruin is goed en lichtbruin/grijzig is te arm. Maar ik denk dat je dit al wist.
Aan je verhaal over de pakkingen te horen vermoed ik dat je doelt op dat het geen valse lucht kan zijn. Dan kan je nog kijken naar je zuigerveren, als deze niet meer goed zijn start en/of loopt hij ook slecht of niet. Heb ik namelijk pas gehad.

Ik zou het toch echt in je carburateur gaan zoeken als ik jou was, kijk of deze goed aansluit en stel hem goed af aan de hand van de kleur van de bougie.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2015 09:20

Waarom een 15/15 carburateur en dan ook nog met een sproeier 51? Die laatste is veel te klein voor een dergelijke maat carburateur, ik zou graag van je horen wat je filosofie erachter is geweest om dit te doen. Ga eerst eens terug naar je oude configuratie met deze sproeier en ga van daaruit verder indien de boel nog niet helemaal lekker loopt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers