Welke Tomos model heb je? Quadro e-start
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Helaas geen idee: heb hem net
Wat is het probleem? Uit het blok komt een rinkelend geluid: een hoog kling king kling geluid, als een kerkbel(letje), gaat gelijk op met toerental. Bij rijden enorme herrie, idee dat blok uit elkaar vliegt en de hele brommer trilt als een bezetene. Het inhouden: om de ca 5-10 seconden houdt ie in, trekt weer bij, houdt weer in, en dat gaat aan de lopende band door. Snelheidsverschil is miniem maar wel bloedirritant
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ik niet, de vorige eigenaar: vermoed van wel
Hallo,
Ik ben nieuw hier, Ik ben Marco en sinds vandaag in het bezit van een Quadro e-start snor uit 2006. Dit is m'n tweede Tomos, maar die eerste was meer dan twintig jaar geleden en dat was een brom, nu heb ik een snor. KM stand is 8.600 KM
Ik wilde graag een snorfiets, en ging voor een Tomos gezien de vele kennis die er over is, onderdelen die goed te verkrijgen zijn, en waar je het meeste werk gewoon zelf aan kunt doen. Mits je natuurlijk weet waar het probleem zit.
Die heb ik nu dus, echter overhaast gekocht (ja dom, ik weet het, snap het zelf ook niet, gewoon stom) en helaas bemerk ik meteen enkele problemen.
Uit het blok komt een rinkelend geluid: een hoog kling king kling geluid, als een kerkbel(letje), gaat gelijk op met toerental. Bij rijden enorme herrie, idee dat blok uit elkaar vliegt en de hele brommer trilt als een bezetene. Het inhouden: om de 5 seconden houdt ie in, trekt meteen bij, houdt weer in, en dat gaat aan de lopende band door.
Twee problemen dus. Iemand een idee....? Hij lijkt me helemaal origineel op één punt na: er hangt een brom uitlaat onder (de standaard recht toe recht aan chromen uitlaat, zonder kringel bocht) en dus geen snor (kringelbocht) uitlaat. Hij rijdt dan ook harder dan 25, zo'n 35 a 40 (teller gedraagt zich nogal vreemd, meerijdende auto meet 40km/u) Volgens de verkoper komt dat inhouden "omdat er een brom uitlaat onder zit" en zou het met een snor (met kringel bocht) uitlaat verholpen zijn.
Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Want bij mensen die hun snor Tomos willen opvoeren wordt als één van de mogelijkheden genoemd: doe er een brom uitlaat, zonder die kringel, onder. En zo'n advies zal toch niet gegeven worden wanneer dat leidt tot bloedirritant inhouden, bijtrekken, inhouden, bijtrekken, enzovoort enzovoort. Misschien kan ik het beter "stotteren" noemen, aangezien het snelheidsverschil miniem is, maar helaas wel irritant merkbaar.
Ik vrees dat dat gerinkel in het blok geen klein probleempje is en een dure grap gaat worden, maar daarom ben ik hier om om advies te vragen. En hetzelfde geldt voor dat inhouden/stotteren. Hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt! Groeten, Marco