• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok ontploft bijna / constant inhouden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Marco777
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Marco777 » 18 mei 2015 01:06

Welke Tomos model heb je? Quadro e-start
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Helaas geen idee: heb hem net
Wat is het probleem? Uit het blok komt een rinkelend geluid: een hoog kling king kling geluid, als een kerkbel(letje), gaat gelijk op met toerental. Bij rijden enorme herrie, idee dat blok uit elkaar vliegt en de hele brommer trilt als een bezetene. Het inhouden: om de ca 5-10 seconden houdt ie in, trekt weer bij, houdt weer in, en dat gaat aan de lopende band door. Snelheidsverschil is miniem maar wel bloedirritant
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ik niet, de vorige eigenaar: vermoed van wel

Hallo,
Ik ben nieuw hier, Ik ben Marco en sinds vandaag in het bezit van een Quadro e-start snor uit 2006. Dit is m'n tweede Tomos, maar die eerste was meer dan twintig jaar geleden en dat was een brom, nu heb ik een snor. KM stand is 8.600 KM

Ik wilde graag een snorfiets, en ging voor een Tomos gezien de vele kennis die er over is, onderdelen die goed te verkrijgen zijn, en waar je het meeste werk gewoon zelf aan kunt doen. Mits je natuurlijk weet waar het probleem zit.

Die heb ik nu dus, echter overhaast gekocht (ja dom, ik weet het, snap het zelf ook niet, gewoon stom) en helaas bemerk ik meteen enkele problemen.

Uit het blok komt een rinkelend geluid: een hoog kling king kling geluid, als een kerkbel(letje), gaat gelijk op met toerental. Bij rijden enorme herrie, idee dat blok uit elkaar vliegt en de hele brommer trilt als een bezetene. Het inhouden: om de 5 seconden houdt ie in, trekt meteen bij, houdt weer in, en dat gaat aan de lopende band door.
Twee problemen dus. Iemand een idee....? Hij lijkt me helemaal origineel op één punt na: er hangt een brom uitlaat onder (de standaard recht toe recht aan chromen uitlaat, zonder kringel bocht) en dus geen snor (kringelbocht) uitlaat. Hij rijdt dan ook harder dan 25, zo'n 35 a 40 (teller gedraagt zich nogal vreemd, meerijdende auto meet 40km/u) Volgens de verkoper komt dat inhouden "omdat er een brom uitlaat onder zit" en zou het met een snor (met kringel bocht) uitlaat verholpen zijn.
Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Want bij mensen die hun snor Tomos willen opvoeren wordt als één van de mogelijkheden genoemd: doe er een brom uitlaat, zonder die kringel, onder. En zo'n advies zal toch niet gegeven worden wanneer dat leidt tot bloedirritant inhouden, bijtrekken, inhouden, bijtrekken, enzovoort enzovoort. Misschien kan ik het beter "stotteren" noemen, aangezien het snelheidsverschil miniem is, maar helaas wel irritant merkbaar.
Ik vrees dat dat gerinkel in het blok geen klein probleempje is en een dure grap gaat worden, maar daarom ben ik hier om om advies te vragen. En hetzelfde geldt voor dat inhouden/stotteren. Hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt! Groeten, Marco

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mei 2015 19:24

Het stotteren wordt in veel gevallen veroorzaakt door een te laat ongesteld ontstekingstijdstip. Bij een snorfiets is dat normaal, want dat is meteen een begrenzing. Als je een "gewone" 4-spoels elektronische ontsteking hebt kun je deze verzetten naar bromstand. Waarschijnlijk zal dit ook deels het trillen opheffen, tenzij je last hebt van overtoeren. Dan kun je beter een andere tandwielverhouding nemen (bijv. 26-28 of 26-26). Misschien kun je wat experimenteren met een andere maat sproeier als de kleur van je bougie elektroden wat licht van kleur zijn. Ik ga er niet vanuit dat de carburateur leeggetrokken wordt tijdens het rijden en dat dit het inhouden veroorzaakt.

Andere begrenzers zijn een busje in het spruitstuk en de u-bocht in het luchtfilterhuis. Uiteraard is de doorlaat van de carburateur ook een belemmering (9mm op een doorlaat van het spruitstuk van 12mm). Het verhaal van de verkoper heeft een kern van waarheid, maar dat is alleen maar om de snelheid te temperen. Hoe beter de gassen weg kunnen, des te meer power en beter loopt de motor. Juist die S-bocht en pijpdiameter is bepalend of je een begrenzing hebt of niet. Misschien kun je een keer de einddemper schoonmaken en de gaatjes groter boren. Op zich is de snelheid van 40 acceptabel (wel wat te hard voor op een rollenbank) voor een snorfiets.

Tot slot het gerinkel: als het de zuigerveren zijn is het normaal. Ik weet niet wanneer de zuiger is vernieuwd, of dat er andere zaken aan zijn gebeurd qua onderhoud. Als het echt een bonkend geluid is kan het je big-end lager zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Marco777
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Marco777 » 25 mei 2015 23:17

Shadowranger, bedankt voor je reactie.
Ik zal een en ander eens op m'n gemak uitzoeken.
En/of er 'gewoon' een 25km/u uitlaat onder hangen, want t/m ca. 30km/u heb ik geen last van het inhouden. En heb ook geen zin in een boete bij de rollenbank.
Over het rinkelen: ik zal kijken hoe het gesteld is met de zuigerveren. Toevallig kwam ik een soortgelijk Topic tegen van Jasper, ( viewtopic.php?f=52&t=21898#p339228 ) (weet niet of dit volgens de regels van het forum is...) en het geluid in de filmpjes lijkt erg op het gerinkel wat ik bij de mijne ervaar.Bij Jasper gaat het over speling van de zuiger. Echter bij mij gaat het wél op met het toerental, iets wat mij als beginner logisch lijkt, de zuiger gaat sneller , en dus het gerinkel ook (,toch?) Vraag is of het kwaad kan. Naar wat ik uit Jaspers topic opmaak niet echt.
Ik ga nog even verder kijken. En laat het hier weer weten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers