• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Elektrisch probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
e3koen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor e3koen » 12 jun 2015 16:42

Welke Tomos model heb je? quadro e-start
Wat is het bouwjaar? 2011
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? meerdere kapotte bobines
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Goedemiddag,

Onlangs heb ik mn tomos weer rijdend gemaakt nadat ie 1,5 uit elkaar lag.
Nu zit ik met het volgende probleem, De tomos loopt voor een 15 min a half uur en vervolgens is de bobine kapot.
Heb letterlijk alles doorgemeten, alles zou moeten kloppen qua aansluitingen.
Gaat hier om een 4draads bobine, waarvan ik er nu al 2 versleten heb.

Iemand die weet wat het probleem kan zijn?

Groeten Koen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2015 17:58

Hoe heb je hem aangesloten? Ik neem aan dat je dan ook een pick-up unit hebt, dus zwart en wit uit de bobine op de aansluitingen van de pick-up (zelfde kleuren) en de rode op de ontsteking, rest de bruine als massa aan het frame.

Hoe weet je of de bobine kapot is en niet de pick-up unit of de spoelen van de ontsteking/ bougiekabel, etc...?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

e3koen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor e3koen » 13 jun 2015 17:05

Hij is aangesloten zoals ie hoort, als ik een nieuwe bobine erop zet dan loopt ie meteen goed.
Dit is dan alleen maar voor 15 minuten en dan is ie weer stuk.

Heb nu nog een bobine over en die wil ik niet slopen...

Heb er momenteel wel een 12v 25ah autoaccu op staan maar dat zou t probleem niet moeten zijn lijkt me.
Verder werkt volgens mij alles alhoewel de verlichting wel zacht brand als het vliegwiel draaid.

Zit nu bijna op het punt om de tomos weer in de schuur te zetten en volgende zomer verder te kijken...

Hoe kan je de spoelen en de pick up controleren?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jun 2015 10:50

De accu heeft er idd weinig met de ontsteking te maken, zelfs als je er geen accu op hebt doet ie het gewoon. Je kan alleen niet elektrisch starten. De andere functies (claxon, knipperlichten) wordt verzorgt door de wit+rode draad uit je blok (= gelijkspanning) die naar de spanningsregelaar gaat (DC).

Pick-up unit kun je weinig aan meten, behalve of deze reageert op de verdikking op je vliegwiel door een doorverbinding te maken of niet (naderingsschakelaar). Misschien kan je dit doen door een multimeter in Ohm stand op de twee draden te zetten en je vliegwiel te draaien om te zien of er een doorverbinding plaatsvindt op het moment dat de verdikking bij de pick-up is.

Bobine/ CDI kun je alleen meten over de primaire of secundaire spoel op de volgende manier (even demonteren van frame):

- Primair door een testdraad uit de multimeter op massa(draad) te zetten en de andere op de aansluiting van de draad uit de ontsteking. Meetstand - Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde.
- Secundair door dezelfde tetsdraad op massa(draad) maar de andere nu op de uitgang van de bougiekabel. Meetstand = Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde.

Spoelen van de ontsteking op breuk: Massa via blok of frame, andere testdraad op de draad uit je blok wat normaal op de bobine wordt aangesloten. Meetstand = Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde (circuit gesloten). Eventueel kun je de uitkomende spanning (wissel), zonder bougie in de kop te kicken, het voltage te meten (let op hoge spanningen!!!) Hoe harder je kickt hoe hoger de wisselspanning. Zet je meter in ieder geval op hoogspanningbereik.

Is het geen kwestie van een slechte aansluiting van bougiekabel op de cdi/ dop? In de loopt van de tijd kan het koper in de kern wat wegbranden/ oxideren waardoor er een te hoge overgangsweerstand optreedt. Hierdoor kan het elektronisch circuit van de cdi overbelast raken en door warmteontwikkeling (thermisch) uitschakelen. Dat komt op jou over als een defecte bobine/ cdi.

Blijft er nog de draden over van de pick-up unit (zwart en wit). Hoe dit exact werkt is mij onbekend. Misschien zit hier een stukje elektronica achter, al lijkt me dit niet waarschijnlijk gezien de hoge spanningen die uit de secundaire spoel komen.

Het bevreemd me dat een CDI na 15 minuten het begeeft en heb ik nog niet eerder gehoord. Heb je steeds een nieuwe gekocht, en kun je deze onder garantie claimen? Is het een imitatie of OEM versie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers