Berichtdoor shadowranger » 14 jun 2015 10:50
De accu heeft er idd weinig met de ontsteking te maken, zelfs als je er geen accu op hebt doet ie het gewoon. Je kan alleen niet elektrisch starten. De andere functies (claxon, knipperlichten) wordt verzorgt door de wit+rode draad uit je blok (= gelijkspanning) die naar de spanningsregelaar gaat (DC).
Pick-up unit kun je weinig aan meten, behalve of deze reageert op de verdikking op je vliegwiel door een doorverbinding te maken of niet (naderingsschakelaar). Misschien kan je dit doen door een multimeter in Ohm stand op de twee draden te zetten en je vliegwiel te draaien om te zien of er een doorverbinding plaatsvindt op het moment dat de verdikking bij de pick-up is.
Bobine/ CDI kun je alleen meten over de primaire of secundaire spoel op de volgende manier (even demonteren van frame):
- Primair door een testdraad uit de multimeter op massa(draad) te zetten en de andere op de aansluiting van de draad uit de ontsteking. Meetstand - Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde.
- Secundair door dezelfde tetsdraad op massa(draad) maar de andere nu op de uitgang van de bougiekabel. Meetstand = Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde.
Spoelen van de ontsteking op breuk: Massa via blok of frame, andere testdraad op de draad uit je blok wat normaal op de bobine wordt aangesloten. Meetstand = Ohms. Reageert de meter is de spoel in orde (circuit gesloten). Eventueel kun je de uitkomende spanning (wissel), zonder bougie in de kop te kicken, het voltage te meten (let op hoge spanningen!!!) Hoe harder je kickt hoe hoger de wisselspanning. Zet je meter in ieder geval op hoogspanningbereik.
Is het geen kwestie van een slechte aansluiting van bougiekabel op de cdi/ dop? In de loopt van de tijd kan het koper in de kern wat wegbranden/ oxideren waardoor er een te hoge overgangsweerstand optreedt. Hierdoor kan het elektronisch circuit van de cdi overbelast raken en door warmteontwikkeling (thermisch) uitschakelen. Dat komt op jou over als een defecte bobine/ cdi.
Blijft er nog de draden over van de pick-up unit (zwart en wit). Hoe dit exact werkt is mij onbekend. Misschien zit hier een stukje elektronica achter, al lijkt me dit niet waarschijnlijk gezien de hoge spanningen die uit de secundaire spoel komen.
Het bevreemd me dat een CDI na 15 minuten het begeeft en heb ik nog niet eerder gehoord. Heb je steeds een nieuwe gekocht, en kun je deze onder garantie claimen? Is het een imitatie of OEM versie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn