• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 14 apr 2015 19:55

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? weet ik niet precies in ieder geval oud
Sinds wanneer speelt dit probleem? Het probleem speelt zich sinds mijn sjook kapot was die heb ik gemaakt en daarna start hij slecht.
Wat is het probleem? Als ik de tomos probeer te starten. Dan blijft hij heel even aan ( geef gas proberen dat hij aan blijft) Maar hij valt steeds weer uit. Wat kan ik hier aan doen of is het probleem?
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ik heb laatst een nieuwe uitlaat er op een sportuitlaat. Maar voordat de sjook kapot was deed hij het gewoon nog met sportuitlaat

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 apr 2015 20:49

Blijft de choke niet hangen? Choke gebruik je alleen om te starten. Als je als hij loopt meteen de choke eraf haalt (even volgas tot de choke eraf klikt) moet hij blijven lopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 29 jun 2015 14:28

Het gaat weer over mijn tomos a35. Ik heb hem net opgevoerd heb de cilinder vervangen (70cc) en van 12 mm carberateur naar 15 mm gegaan, en een sportuitlaat. Alleen hij start niet. heb ook een andere zuiger erin gedaan met de gaten naar boven dat klopt toch want bij mij staat er geen pijl op... krijg de cilinder er niet gemakkelijk op. over de zuiger heen maar uiteindelijk was het gelukt. bougie is nattig dus had al geprobeerd zonder luchtfilter starten maar dat werkt ook niet. Mijn sproeistuk is wel nog standaard heb net een nieuwe besteld dus die moet morgen/ overmorgen binnen komen.
Weet iemand wat het probleem is ?
Ik weet het echt niet meer ben er al een paar weken mee aan het kloten.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 29 jun 2015 16:48

Vonkt de Bougie wel goed. Je zou ook wat verschillende sproeier maten kunnen proberen, Wat voor maat zit er nu in de carb?
Toen ik er nog een 15mm carb op had was sproeier 62 de juiste maat, maar dat hangt natuurlijk ook van je setup af.

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 07 jul 2015 16:44

sorry voor late reactie maar ik heb nu mijn ontsteking vervangen een nieuwe maar nu geeft hij een gele vonk er zit nu sproeier maat 56 op. maar komt het ook echt daardoor dat hij niet start ?

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 07 jul 2015 16:46

en mijn onsteking staat met het puntje op het bovenste streepje dat is toch goed ?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 jul 2015 11:05

Probeer eerst eens een nieuwe Bougie. En sproeier 56 lijkt mij wat aan de kleine kant voor een 15mm carburateur.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 jul 2015 11:05

edit dubbelpost
Laatst gewijzigd door John1950 op 08 jul 2015 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 08 jul 2015 18:36

Met andere bougie's geeft hij wit/blauwe vonk dat is toch goed maar ik zal er sproeier 62 ofzo inzetten en dat proberen nog wat andere tips ? En mijn bougie is heel droog dat is toch te kort benzine?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 jul 2015 19:17

Als je vaak kickt en de bougie vonkt goed maar hij wil nog niet starten is er toch iets niet goed met de benzine toevoer.
Ook omdat je zegt dat de bougie droog blijft, komt er eigenlijk wel benzine in de vlotterkamer van de carb?

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 08 jul 2015 20:56

heb er net benzine bij gegooid en ja in de vlotterkamer komt ook benzine en nu kleurt de bougie zwart niet heel donker zwart

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 08 jul 2015 21:17

Dus hij start en rijdt nu wel? Als de bougie zwart wordt is de sproeier te groot dus probeer een kleinere. Bougie moet een koffie met melk bruine kleur krijgen, dan is de sproeier de juiste maat.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2015 06:08

Het verkleuren duurt wel even en je moet er minimaal 2 kilometer volgas mee hebben gereden bij een warme motor. Als je de motor alleen stationair laat draaien wordt de bougie nooit anders dan zwart aangezien de zelfreinigende temperatuur niet wordt bereikt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 09 jul 2015 21:59

hij liep eerst niet. Ik heb er net weer een 12mm carberateur opgedaan hij liep alleen mijn benzine was bijna op dus ik rijd naar het tankstation (4km) ik kom aan vul hem wil starten en neehoor hij start niet meer hele stuk terug gelopen naar huis en thuis van alles geprobeerd maar hij vonkt gewoon. en voor de rest lijkt mij dat alles goed is want hij heeft gelopen. Ik heb nu even de bougie er afgehaald en laat hem vanavond even luchte en morgen maar weer proberen..

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 09 jul 2015 23:03

Wat je zou kunnen doen is kijken of de bezinekraan soms niet verstopt zit. Er zit een filter op de kraan en daar kan zich vuil ophopen. Vooral als je steeds de tank helemaal leeg rijdt. Maar dan moet je wel eerst de benzine aftappen in een jerrycan natuurlijk. Wanneer er veel vuil zit zou ik ook de carb even schoonmaken.

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 10 jul 2015 17:19

top bedankt ik ga nu even kijken of hij start en als hij niet start doe ik dat !

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 10 jul 2015 18:59

Ik heb de benzine eruit gehaald alles schoon gemaakt carberateur ook maar geen resultaat weer als ik kick dat hij een knal bij de uitlaat (cilinderkop) ik weet niet wat dat precies inhoud maar dat betekent wel dat hij wil ontsteken. help ?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2015 09:03

Die knal uit de uitlaat komt waarschijnlijk omdat een deel van het onverbrande mengsel daar alsnog wordt ontstoken. Dit kan komen door een slecht afgestelde ontsteking (tijdstip) of een geval valse lucht. Echter is mij niet duidelijk (meer) of je motor loopt of niet (al is het stationair). Hoe verloopt het kicken, erg gemakkelijk of moet je wel wat kracht zetten? In het eerste geval zou ik eens kijken naar de afdichtingen (pakking/ keerringen).

Voor zover ik heb kunnen achterhalen heb je nu de volgende setup:
- 70cc cilinder (membraan?) +nieuwe zuiger met inlaatgaten (is de kop ook aangepast of is dit een HD?)
- 12 mm carburateur met standaard spruitstuk (eerst een 15 mm met sproeier 56, later 62)
- nieuwe/ andere ontsteking (type ontbreekt).

Even specifiek doorgaan op de ontsteking, die gaf eerst een gele vonk. Dit duidt op te weinig spanning/ kracht. Welke bobine heb je gebruikt? Was de kabel goed bevestigd aan de bobine en bougiedop? Geen ge-oxideerde aansluitingen of slechte massaverbindingen?

stef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor stef » 13 jul 2015 18:01

De gele vonk is al weg die is blauw geworden door andere bougie. ik zal alles nog even goed aan draaien en kan het niet iets te maken hebben met me uitlaat of iets ? de ontsteking staat afgesteld met dat stipje op het bovenste streepje.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 jul 2015 10:56

De uitlaat had je toch pas vervangen dus die zal wel niet dicht geslibt zijn na zo korte tijd
Je zei ook dat je de ontsteking had vervangen. Zit dat spietje op de krukas er wel goed op, die moet namelijk in die gleuf op het vliegwiel geschoven zijn anders klopt het ontstekings tijdstip niet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen