Als je kickt, wordt dmv de ketting overbrenging in de bak (waar Racing RTS naar refereert) de middenvertanding meegenomen. Omdat de naaldkoppeling in het koppelingshuis maar 1 kant op loos draait wordt deze ook aangedreven op het moment dat je kickt. Daardoor wordt de krukas rondgeslingert en start de motor (normaal gesproken). Wanneer de motor draait en je stil staal, zorgt de naaldkoppeling ervoor dat de koppeling vrij kan draaien om de kruktap heen (de 1e versnellingskoppeling zit permanent aan de kruktap en draait dus altijd wanneer de motor draait). Pas wanneer de 1e versnellingskoppeling aangrijpt gaat de Tomos rijden. De ketting in de bak is alleen voor het aantrappen van de motor en heeft niets met de aandrijving naar het achterwiel te maken.
Wanneer je vooruit loopt (met stilstaande motor) dan draait de middenas en de 2e versnellingskoppeling mee. wanneer je hard vooruit rent gaat de 2e versnellingskoppeling verder uit staan door de centrifugaalkracht (net als het moment dat de bak schakelt) en kan deze het koppelingshuis meenemen (en zo verder ook de krukas ivm de naaldkoppeling zoals ik hiervoor heb aangegeven). Dit gaat makkelijker/ sneller met de lichtere snorvertanding dan met de bromvertanding aangezien het schakelmoment dan ook eerder (snor) dan wel later ligt (brom) bij een bepaald toerental van de 2e versnellingskoppeling. Het kost echter wel wat kracht om de krukas door de compressieslagen heen te krijgen, iets wat de koppeling niet kan overbrengen en gaat slippen als de maximale compressie is bereikt. Vandaar dat bij Puch en Vespa een decompressieklep zat in de cilinderkop. Daardoor kon je deze makkelijker aanlopen. Bij Tomos dus niet aangezien die voorziening er niet op zit.
Vwb de vraag over het monteren van de kickstartveer (ik neem aan die bij het vliegwieldeksel) is er een
wiki onderwerp geschreven. Echter ontbreekt hierin de cruciale handeling bij het opspannen van de veer. Zet je as met de inkeping omhoog (horizontaal), zet het stuk op de as en steek de veer in het gaatje. Dan mbv het pedaal deze achterover draaien (in dezelfde richting als je kickt) totdat je de spie er van links naar rechts door het gat en het vlak op de as kan krijgen. Eventueel even een tikje met de hamer om de sok en de as gelijk te zetten aan de buitenkant en de spie er helemaal doorheen is. Dan het busje over de spie in de opening van het pedaal doen en de ring en moer erop. Dan moet je kickstartveer gespannen zijn. Of zijn er andere dingen die niet werken?