• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos starten zonder electrische & kickstart ?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 24 dec 2015 15:50

Is het ook mogelijk om de Tomos met een flinke aanloop aan het starten te krijgen?
Onze kickstart is kapot en er missen enige onderdelen om het voor de kerstdagen weer klaar te maken.
Heb gelezen op het brommerforum dat dit niet gaat maar volgens mij moet het gewoon kunnen toch??
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 24 dec 2015 21:05

Dat gaat em niet worden. Sterke boormachine op het vliegwiel misschien?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2015 07:25

Ligt eraan wat je tandwielverhouding is en of de 2e versnellingskoppeling genoeg aangrijpt om de krukas rond te krijgen via het koppelingshuis. Mij is het iig nog nooit gelukt om hem (als een Puch) aan te rennen omdat bij Tomos de decompressieklep mist en zo de zuiger makkelijker kan bewegen in de cilinder tijdens het aanrennen.

Wat is er kapot aan het kickstartmechanisme?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 25 dec 2015 08:44

Heel eerlijk:

Ik snap nog niet hoe het kickstart systeem werkt.
Als ik de exploded view tekeningen bekijk dan mis is behoorlijk wat onderdelen. Bijvoorbeeld het kickstart tandwiel en ketting (wat moet dat aandrijven? Er is immers niets anders??). Een paar van die vertande busjes. De kickstart veer is kapot en ik snap niet helemaal hoe die geplaatst moet worden.

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar er zit 1 tandwiel op die zorgt voor de aandrijving van het achterwiel. De kickstart laat de krukas draaien, dat snap ik ook. Heb al verschillende onderwerpen hier in het forum gelezen maar het is mij niet duidelijk.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 dec 2015 09:20

Heb ik dan toch onjuist geredeneerd Shadow?

Ik dacht (denk), de koppeling wordt aangedreven door de kruk, draait de kruk X aantal toeren grijpt deze aan om vervolgens het achterwiel te laten draaien.

Andersom werkt dat toch niet want datgene wat 'aan moet grijpen' word niet in beweging gebracht via het achterwiel?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 dec 2015 11:55

Als je kickt, wordt dmv de ketting overbrenging in de bak (waar Racing RTS naar refereert) de middenvertanding meegenomen. Omdat de naaldkoppeling in het koppelingshuis maar 1 kant op loos draait wordt deze ook aangedreven op het moment dat je kickt. Daardoor wordt de krukas rondgeslingert en start de motor (normaal gesproken). Wanneer de motor draait en je stil staal, zorgt de naaldkoppeling ervoor dat de koppeling vrij kan draaien om de kruktap heen (de 1e versnellingskoppeling zit permanent aan de kruktap en draait dus altijd wanneer de motor draait). Pas wanneer de 1e versnellingskoppeling aangrijpt gaat de Tomos rijden. De ketting in de bak is alleen voor het aantrappen van de motor en heeft niets met de aandrijving naar het achterwiel te maken.

Wanneer je vooruit loopt (met stilstaande motor) dan draait de middenas en de 2e versnellingskoppeling mee. wanneer je hard vooruit rent gaat de 2e versnellingskoppeling verder uit staan door de centrifugaalkracht (net als het moment dat de bak schakelt) en kan deze het koppelingshuis meenemen (en zo verder ook de krukas ivm de naaldkoppeling zoals ik hiervoor heb aangegeven). Dit gaat makkelijker/ sneller met de lichtere snorvertanding dan met de bromvertanding aangezien het schakelmoment dan ook eerder (snor) dan wel later ligt (brom) bij een bepaald toerental van de 2e versnellingskoppeling. Het kost echter wel wat kracht om de krukas door de compressieslagen heen te krijgen, iets wat de koppeling niet kan overbrengen en gaat slippen als de maximale compressie is bereikt. Vandaar dat bij Puch en Vespa een decompressieklep zat in de cilinderkop. Daardoor kon je deze makkelijker aanlopen. Bij Tomos dus niet aangezien die voorziening er niet op zit.

Vwb de vraag over het monteren van de kickstartveer (ik neem aan die bij het vliegwieldeksel) is er een wiki onderwerp geschreven. Echter ontbreekt hierin de cruciale handeling bij het opspannen van de veer. Zet je as met de inkeping omhoog (horizontaal), zet het stuk op de as en steek de veer in het gaatje. Dan mbv het pedaal deze achterover draaien (in dezelfde richting als je kickt) totdat je de spie er van links naar rechts door het gat en het vlak op de as kan krijgen. Eventueel even een tikje met de hamer om de sok en de as gelijk te zetten aan de buitenkant en de spie er helemaal doorheen is. Dan het busje over de spie in de opening van het pedaal doen en de ring en moer erop. Dan moet je kickstartveer gespannen zijn. Of zijn er andere dingen die niet werken?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 25 dec 2015 12:56

Ik denk dat ik het al snap. De exploded view laat de tandwiel, de ketting en de getande bussen zien wat al in het blok verwerkt zit. Dus niet wat je ziet als je de deksel verwijderd.

Dan zal het inderdaad wel meevallen en heb ik alleen een goede kickstart veer nodig. Ik heb het oude type deksel waar geen plaatje inzit om de veer op zijn plaats te houden. De inkeping in het rondsel van de kickstart er heb ik wel gevonden. Nu nog ff uitvinden hoe e.e.a. opgespannen moet worden.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 dec 2015 13:30

Wordt hoog tijd dat ik zo'n blok zelf is van de binnenkant ga bekijken geloof ik, dank voor de uitleg.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.