• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt niet vooruit. HULP GEVRAAGD

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
nawtwan
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2016 16:25
  • Citeer

Berichtdoor nawtwan » 07 feb 2016 17:02

Beste Tomosliefhebbers,

Mijn naam is Twan ik ben 22 en kom uit Borne.
Heb vanaf mijn 16e al aardig wat gesleuteld aan verschillende brommers/scooters en ben nu sinds een jaartje weer in het bezit van een snor tomosje.

Ik heb toen ik de brommer kocht veel vervangen/vernieuwd en heb zeker een half jaar heerlijk gereden met de brommer.
Tot een paar maand terug helaas.
Ik ben s'ochtends met de brommer weg geweest en toen ik terug naar huis wou startte die normaal, maar toen ik op wou trekken kwam die bijna niet vooruit..
Ik ben toen wel thuis gekomen maar daarna kwam die echt niet meer vooruit als je erop zat..
De afstelling was en is nog steeds goed want de bougie is koffiebruin.
Heb verschillende sproeiers en uitlaatjes geprobeert maar ik verander er niks aan..
Als ik de brommer start en gas geef terwijl deze op de standaard staat loopt die mooi en komt die aardig op gang, maar je hoort dat deze inhoud.
Als ik er dan op ga zitten en weg wil rijden komt die stapvoets/niet vooruit, verschilt soms.

Setup:
50cc cillinder met een snorkop
15mm Carb met std luchtfilter
Standaard uitlaat of Bullet. (loopt allebei mooi)
Tandwielverhouding 26/33

Ik heb dus met deze setup een lange tijd heerlijk gereden zonder problemen, en niks veranderd waarna de brommer t niet meer deed.

Heb meerdere forums en sites doorgespit en er zijn wat problemen die lijken op die van mij, maar niet geheel het zelfde.. vandaar deze post.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, sleutel er liever zelf aan dan dat ik hem zou laten maken bij een bedrijf.

Groetjes Twan!
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 feb 2016 19:32

Dan heb je vast ook al gekeken of er nix dicht gekoekt zit?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

nawtwan
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2016 16:25
  • Citeer

Berichtdoor nawtwan » 07 feb 2016 20:02

Ja!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 feb 2016 20:37

Dan zal dat het niet zijn :)

Kan zo veel zijn, dit "De afstelling was en is nog steeds goed want de bougie is koffiebruin." kan iig niet kloppen want als dat zo was liep ie goed.

Benzinekraan geeft benzine? Carb vies, valse lucht, keering lek, ontsteking verlopen/ niet goed....
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

nawtwan
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2016 16:25
  • Citeer

Berichtdoor nawtwan » 07 feb 2016 20:49

''Benzinekraan geeft benzine? Carb vies, valse lucht''

deze 3 sowieso niet, die andere twee opties ga ik aankomende week eens uitzoeken
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 feb 2016 16:38

Het verlies aan vermogen kan de volgende oorzaken hebben:

- uitlaat demper/ poort dichtgekoolt.
- zuigerve(e)r(en) gebroken/ zuiger versleten
- krukaskeerring(en) lek
- valse lucht aansluiting spruitstuk/ carburateur.

Als het geen valse lucht is, de zuigerveren goed zijn en de uitlaat (+poort) niet is dichtgekoold kan ik me niet anders indenken, afgaande op de voorgeschiedenins, dat er een of beide krukaskeerringen niet meer goed afdichten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

nawtwan
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2016 16:25
  • Citeer

Berichtdoor nawtwan » 18 feb 2016 20:27

krukaskeerringen in middels vervangen, nog niet veel verandering..
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 18 feb 2016 23:28

Heeft die nog genoeg compressie als je kickt? Al een ander bougie geprobeerd, luchtfilter niet verstopt.
Omhoog

nawtwan
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2016 16:25
  • Citeer

Berichtdoor nawtwan » 19 feb 2016 05:06

Jazeker, hij start ook gewoon!
Loopt op de standaard wel maar zodra je erop stapt en weg wilt rijden komt die niet vooruit.
Luchtfilter is helemaal schoon/vrij!
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 19 feb 2016 12:30

Shadowranger gaf het al aan, zuiger en/of zuigerveren niet versleten? Heb je een goede deotest uitgevoerd? Wat voor maat sproeier zit er nu in die 15mm carb? Weet je zeker dat de uitlaten die je geprobeerd het niet half dicht gekoold zijn?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 feb 2016 12:49

Motor loopt gewoon, al heb ik mijn twijfels aan de hand van onderstaande in je eerste post:
..Als ik de brommer start en gas geef terwijl deze op de standaard staat loopt die mooi en komt die aardig op gang, maar je hoort dat deze inhoud.
Hieruit begrijp ik dat er motorisch ook iets niet goed zit. Heb je de andere zaken wat ik aangaf al gecheckt en wat is daar je bevinding van?

Mocht dit niets opleveren, zou ik in de bak op zoek gaan. in 97% van de gevallen is er iets met het vraagtekenveertje., de overige zaken zijn:

- koppelinghart uitgesleten (dan neemt de krukas de 1e versnellingskoppeling niet meer mee)
- voorste kettingwiel hart uitgesleten/ uitgaande as aansluiting weggesleten. Dan heb je wel aandrijving uit de bak, maar trekt deze niet aan de ketting.
- innesteling van de rollen in de kooi, icm een gebroken/ slap vraagtekenveertje blijven deze dan in een "kuiltje" hangen en pakt de 1e versnelling niet.

Dat je achterwiel wel gaat draaien op de standaard, komt omdat de 2e versnelling op een gegeven moment aangrijpt (bij een bepaald aantal omwentelingen van het achterwiel).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.