• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Choke

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 27 feb 2016 22:36

Thnx Ief! Ga ik morgen doen!
Omhoog


John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 28 feb 2016 09:07

Benzinekraan filter en het filter op de carb/ benzineslang kun je ook even checken op vuil.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2016 15:35

Zit vlotternaald niet vast?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 28 feb 2016 18:46

Vandaag inderdaad het benzineslangetje losgemaakt aan de kant waar het de carb ingaat. Als ik vervolgens het benzinekraantje opendoe dan loop er benzine uit. Da's dus goed. Daarna startte hij ook meteen weer. Maar het slangetje bevat nog wel veel lucht en zie dat de benzine maar druppelsgewijs uit het kraantje in de slang loopt. Kan dat kwaad? Ook zit er tussen benzinekraan en carb dus een soort doorzichtig cilindertje dat niet geheel gevuld is met benzine. Wat is de functie van dit cilindertje (is dit een filter of voorkomt deze dat er lucht in de rest van het systeem zit?). En kan ik het openmaken om te checken op vuil/verstopping?

Vandaag overigens ruim 8 kilometer kunnen rijden, en maar een paar keer gemerkt dat hij net iets inhield bij volgas. Geen stilvallers vandaag i.i.g.!

Bedankt trouwens iedereen voor het meedenken. Of de vlotternaald soms vastzit weet ik niet: ik durf de revival nog niet volledig uit elkaar te schroeven (ben nog een beginner.....). Maar gezien het feit dat ik weer een flink aantal kilometers heb kunnen rijden zonder noemenswaardige problemen denk ik nog steeds dat af en toe de benzine niet goed genoeg de carb instroomt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 feb 2016 09:54

Dat er een luchtbelletje blijft staan kan normaal zijn, ligt aan hoe de slang zit tussen kraan en carburateur. Dat andere ding ertussen ken ik niet, maar vermoed idd dat dit een extra filtertje is voor de brandstof. Een beetje overdreven, want er zit al een filter op je kraan in de tank en achter de aansluiting van je carburateur waar de brandstof binnenkomt. Je kan het ook weglaten en de slang zo kort mogelijk houden. Alle weerstand is teveel.

Het af en toe "hikken" van de motor kan ook duiden op een slechte ontsteking. Misschien eens de bougie bekijken wat deze voor kleur heeft en de staat ervan? Check alle electrische aansluitingen tussen bobine en bougie eens op corrosie/ slijtage/ slechte verbinding. Maak een paar foto's van de onderdelen en post ze hier, dan kunnen wij ze wel beoordelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 29 feb 2016 13:11

Bedankt voor je reaktie!

Ik ga denk ik een nieuw slangetje halen en haal het cilindertje er tussenuit! Kijken of dat beter gaat :)

Ik zal ook een foto posten van het cilindertje (wordt waarschijnlijk eind van de week).

Groeten van Giel
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 01 mar 2016 11:00

Ik heb het slangetje geplaatst en het filter ertussenuitgehaald. Straks een flink stuk rijden, hopelijk gaat dat goed!
20160301_104700.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2016 18:17

Nu ik hem op de foto zie, is het idd een filter. Nergens voor nodig. Je hebt er al 2, zoals ik al aangaf.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 02 mar 2016 14:57

Gisteravond nog een stuk gereden door de regen. Ik heb het idee dat hij nu bij volgas beter loopt! Hij sloeg na een half uur nog wel een keer af (niet bij volgas zoals voorheen maar bij het afremmen door het gas los te laten). Maar waar ik voorheen een tijdje moest wachten voordat hij weer startte, startte hij gisteravond wel meteen weer na uitvallen. Hopelijk was dit dus een incident en is het probleem verholpen!
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 02 mar 2016 16:56

Hmmm ik zal nog niet te vroeg juichen. Uitvallen is denk ik niet iets wat zich zomaar toevallig voor kan doen...
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 mar 2016 17:03

Al een ander uitlaatje geprobeerd? ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Andy01
Tomosforummer
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 nov 2015 08:11
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 02 mar 2016 17:51

Smitsg, fijn om te lezen dat hij beter loopt. Ik zou zoals Brueno al aangaf, niet te vroeg juichen (wil hiermee zeker niet je enthousiasme doen laten afnemen). Het uitvallen van je brommer hoort doorgaans simpelweg niet (of je moet geen benzine in je tank meer hebben maar dat is niet het geval). Als ik na mijn eigen brommer kijk heeft dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad.
Tomos Revival 2005 Snor
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 03 mar 2016 17:04

@Andy01: heeft een andere uitlaat jouw problemen opgelost of is die conclusie te vroeg?
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 03 mar 2016 18:11

Als het aan de uitlaat ligt loopt je brommer ook niet goed. Dan zou hij bijvoorbeeld langzaam optrekken.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Andy01
Tomosforummer
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 nov 2015 08:11
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 03 mar 2016 18:11

Ik weet het niet. Ik ben afgehaakt toen ik de cilinder niet meer van het blok kreeg.
Heb toen een tweedehands blok en nieuwe uitlaat gekocht. Maar als ik alles zo na ga aan wat ik zelf gedaan hebt en hier het e.e.a. hebt gelezen, vindt ik de conclusie van ief (voor zover je daarover kunt spreken) heel aannemelijk.
Mijn uitlaat heeft ief doormidden gezaagd met een slijptol en die zag er slecht uit, lees maar terug.
Ik ben nog zeer benieuwd of de oude cilinder en zuiger schade heeft opgelopen want dat zou betekenen dat hij een vastloper heeft gehad. Ik ga dat nog wel een keer rustig bekijken, desnoods ook te werk met een slijptol/brander om hem eraf te krijgen :evil:
Tomos Revival 2005 Snor
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 04 mar 2016 10:38

Ik heb zelf niet het idee dat hij langzaam optrekt, maar ik heb niets waar ik het mee kan vergelijken (het is mijn eerste brommer). Maar binnenkort wel, want mijn collega heeft ook een revival ts gekocht, dus ik hoop dat ik die binnenkort eens mag uitproberen 8) !
Omhoog

smitsg
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2016 20:33
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 04 mar 2016 10:40

Zou het overigens ook zo kunnen zijn dat de timing van de ontsteking pas slechter wordt als de brommer goed warm is gereden?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.