• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zand(?) in benzinetank

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 12 mar 2016 15:57

Hi allemaal,

Welke model tomos heb je?

A3
uit welk jaar komt de tomos ?
2010
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
Afgelopen maandag na 50 meter rijden.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nee

Wat is het probleem?
Wanneer ik mijn Tomos start, lukt dat altijd binnen 2 kicks. De start ging prima maar na 50 meter rijden stopte hij er ineens mee. Ik vermoed dat het aan de benzinetoevoer ligt (vanavond controleer ik ook even of de bougie vonkt). Als ik hem dan weer aankick lukt dat erg moeilijk en met Choke (normaal nooit nodig), maar dan slaat hij na 5 seconden stationair af. Na een langere tijd stilstaan, in dit geval 24 uur, lukt het weer om goed te starten maar dan krijg ik na 50 meter weer hetzelfde probleem en valt hij uit.

Omdat mijn brommer niet in de beste wijk van Amsterdam staat en helaas niet naar binnen kan, komt het wel eens voor dat ik er 's ochtends achter kom dat mijn brommer aangekickt is door kinderen in de straat. Dit zie ik aan de schakelaars die anders staan.

Ik heb net het luchtfilter bekeken en die ziet er verder prima uit. Op het moment dat ik mijn carburateur los wilde halen om die schoon te maken, bleef er benzine uit komen (ook met de benzinekraan dicht!).

Ik heb wat benzine opgevangen in een bankje onder de tomos en daar is duidelijk te zien dat er wat zand in de benzine zit. Het zijn geen grote hoeveelheden, maar wel goed zichtbaar.

Dit doet mij vermoeden dat de benzinekraan kapot is en er iemand wat zand in mijn benzinetank gegooid heeft. Heeft iemand tips hoe ik op een huis-tuin en keuken manier mijn benzinetank leeg haal en schoonmaak? Ik heb geen dure apparatuur zoals een pomp.

Uiteraard ga ik direct een tankdop met slot bestellen.

Alle hulp is welkom:)

Met vriendelijke groet,

Tim

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 mar 2016 17:15

Benzinekraan en carburateur er af halen en schoonmaken met wasbenzine en de tank zelf doorspoelen met schone benzine tot dat er geen troep meer uit komt. En uiteraard een benzinedop met slot halen.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 mar 2016 23:30

Ik woon ook in Amsterdam en een tankdop met slot is inderdaad zeker aan te raden. Eveneens als een contactslot.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 13 mar 2016 08:22

Benzine kraan er uitdraaien en de tank doorspoelen met de tuinslang :)

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 13 mar 2016 14:55

Dank voor jullie antwoorden!!

Inmiddels wat stappen gemaakt:

Brandstoftank leeggemaakt
Brandstofkraantje eraf gehaald en doorgeblazen
Brandstoftank schoongespoeld; er bleek gelukkig géén zand in mijn tankje te zitten. Ik denk dat ik me vergist heb omdat de brandstof die ik opving langs het blokje stroomde, daar zal vast wat zand vanaf gekomen zijn..
Bougie getest en die werkt prima
Vervolgens alles weer in elkaar gezet maar ik liep nu tegen het volgende probleem:

Het aanzuigrubber dat het luchtfilter met de caburateur moet verbinden pas niet goed op de carburateur.

Het gaat dus om dit onderdeel:
Afbeelding

Ook een beetje gekloot met de slangenklemmetje maar het lukt me echt niet om dit onderdeel op een goede manier aan te sluiten op de carburateur.

Verder heb ik tijdens het googlen naar dit probleempje gelezen dat mensen benzine in hun luchtfilter hebben. Ik kan me herinneren dat er vloeistof in mijn filter zat. Op dat moment wist ik niet precies of dat erg was dus ik heb verder ook niet gekeken of dit water of benzine was.

Ik heb dus twee vragen:

1. Hoe krijg ik het aanzuigrubber op mijn carburateur en klopt het dat dit zo lastig is?
2. Is het erg dat er wat vloeistof in het luchtfilter zat (water of benzine?) en zou dit misschien mijn originele probleem kunnen verklaren?? Zo ja hoe zou ik dit op kunnen lossen?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 mar 2016 16:24

1. Het kan best lastig zijn, maar de aanhouder wint. Op een gegeven moment word je er wel handig.
2. Het klopt dat het element een beetje olie-achtig is. Dat hoort. Het kan trouwens ook zijn dat er vanuit de carburateur een beetje benzine die kant op gaat. Heb ik ook. Is niet schadelijk en zal geen problemen veroorzaken.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 13 mar 2016 19:21

Tip. Draai de slang klem niet te strak. Hierdoor drukt hij het rubber juist van de carburateur

Je zet het luchtfilter vast aan het frame, hierdoor word het rubber al aardig tegen de carburateur gedrukt

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 14 mar 2016 18:33

Helaas ben ik niet verder gekomen. Na een tijdje met het probleem van het niet-passende aanzuigrubber kwam ik op het geniale (vond ik zelf) idee om hem eerst in een bak heet water te leggen voordat ik hem weer probeerde. Het rubber werd hierdoor minder hard en veel soepeler. Helaas was dit niet genoeg om de operatie te laten slagen. Wanneer ik hem erop probeerde te drukken werd het rubber plat. Ik heb echt het vermoeden dat er iets mis is met dit onderdeel... Zou het kunnen dat de diameter exact hetzelfde is als de diameter van de carburateur? Is het een oplossing om een nieuw aanzuigrubber te bestellen of gaat dit niet helpen? Ik heb een 14/9 carburateur (geen idee of deze info helpt:p)

Hieronder een foto die het probleem duidelijker in beeld brengt. Overigens heb ik de bougie nog even bekeken en ook daarvan heb ik even een foto gemaakt (scroll naar beneden). Graag jullie mening daarover ! (sproeiertje 52)

Afbeelding
Afbeelding

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 mar 2016 19:50

Die bougie is een drama. Wat staat er op de bougie? Kan het zijn dat je ontsteking verlopen is/ slecht werkt? (puntjes?) Heb wel gehad dat het rubber er idd afgedrukt word als je de klem er te strak op draaid maar als ie zo erg niet past.... dan is een andere misschien wel het proberen waard ja.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 14 mar 2016 20:40

Die bougie is een drama. Wat staat er op de bougie? Kan het zijn dat je ontsteking verlopen is/ slecht werkt? (puntjes?) Heb wel gehad dat het rubber er idd afgedrukt word als je de klem er te strak op draaid maar als ie zo erg niet past.... dan is een andere misschien wel het proberen waard ja.
Haha oké duidelijk :P Ik moet wel zeggen dat het er hier dramatischer uitziet dan in het echt ivm flits en inzoom.
Op de bougie staat: BP6HS en hij is gemaakt in Japan.

Ontsteking weet ik niet precies, ik heb nog niet genoeg kennis om daarover iets zinnigs te zeggen. Hoe zou ik dit moeten merken?? Wel vonkt hij gewoon als ik kick. Het enige wat ik kan bedenken dat daar iets mee te maken heeft is dat mijn claxon het alleen redelijk doet als ik vol gas rijd, rijd ik iets minder snel dan komt er niet genoeg stroom op de toeter en wordt het een hele lage brrrrr. Verlichting doet het verder OK

Het ligt niet aan de klem, die is verder prima en past ook goed op de carburateur, maar zelfs zonder klem krijg ik het er niet op:(

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 mar 2016 20:50

6 is wel goed, of te rijk of ontsteking of allebij... denk.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 mar 2016 21:12

Koop gewoon een nieuwe rubber voor het luchtfilter. En die bougie ziet er idd niet uit. Heb je geen last van witte rook uit de uilaat, door lekke keerring aan de koppelingskant zit die misschien atf olie te verbranden. Probeer anders eens sproeier 50, lijkt wel of het mengsel te rijk staat afgesteld.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 14 mar 2016 21:19

Ben nu even een weekje ofzo.. niet thuis.

Maar meet anders het binnen diameter van dat stuk rubber eens op.
Heb thuis nog wel zo'n rubber voor het grijpen liggen. Wil wel eens kijken of er daadwerkelijk verschil in zit.

Die bougie... Bah wat vies haha.
Te rijk. En aangekoekt dus misschien de hitte graad te koud?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 mar 2016 23:35

Kouder dan 6 lijkt me niet nodig bij een tomos. Overigens ziet dat aanzuigrubber er inderdaad wel heel erg klein uit...

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 15 mar 2016 10:42

Nogmaals dank voor jullie reacties, heel mooi dat jullie zo goed meedenken want zelf ben ik echt een pure beginner op dit gebied:)

Het is me nooit opgevallen dat er witte rook uit de uitlaat komt. Sproeier 50 kan ik wel proberen, ik zal zometeen even de onderdelen bestellen. Ook ga ik gewoon een nieuw aanzuigrubber bestellen. Wat betreft de hittegraad daar heb ik totaal geen verstand van. Ik ga ook een nieuwe bougie bestellen; BH6S. Is het verstandig om er ook een BH7S (neem aan dat deze iets warmer is?) bij te bestellen? Op de tomos-parts website staat overigens wel dat de BH6S meer voor de originele setup snorfiets (dat heb ik) is en de BH7S meer voor 50cc snel en 65cc.

Ivm de verzendkosten bestel ik liever alles in één keer, vandaar. Ik doe er ook even nieuwe carburateur en cilinderpakkingen bij haha, heb ik van de zomer nog wat lekker te sleutelen.

Edit: Ik ben er net achter gekomen dat mijn 'luchtfilterprop' eruit is. Ik bedoel het vraagtekenvormige onderdeel. Dit moet geen problemen opleveren toch?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 15 mar 2016 12:41

7 is juist kouder dan 6. Maar de 6 is prima voor redelijk standaard set-ups. Wat betreft dat rubberen slangetje in je luchtfilter, dit levert geen problemen inderdaad. Hij laat dan alleen meer lucht door

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 15 mar 2016 13:29

Ik heb net weer heel veel gelezen op dit forum en de Wiki en ik ben tot de conclusie gekomen dat jullie naar de bougiekleur kijken na een tijdje warmgereden te hebben..

De foto die ik heb geplaatst is van een KOUDE bougie (mijn brommer ligt tenslotte nog deels uit elkaar :) )

Is het met deze informatie nog steeds een verkeerde kleur of kan het ook komen doordat ik een foto gemaakt heb zonder eerst te rijden?

Kleine toevoeging: het zou overigens wel heel goed kunnen dat ik een te grote sproeier heb (52) omdat ik op topsnelheid vaak niet op een constante snelheid rijd. Ik voel dan dat ik soms langzamer ga en dan ineens weer een stukje optrek enzovoorts. Wellicht helpt het als ik 50 erin zet.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 mar 2016 13:40

Inhouden op top snelheid is viertakken, dat kun je dus oplossen met een iets kleinere sproeier.
Ik zou er ook gewoon een nieuwe bougie in draaien, een 5 is voor standaard setup goed genoeg. Dan een ritje volgas en dan de bougiekleurkleur checken. Moet een koffie met melk bruine kleur krijgen, dan is het goed. Hou er rekening mee dat met een nieuwe bougie het een tijdje duurt voordat dat die daadwerkelijk een kleur krijgt.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 15 mar 2016 15:20

Ik denk dat je 6 bedoelt John

TimmyTim
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 16 mar 2016 17:08

Na nog meer gelezen te hebben denk ik misschien de reden van het orignele probleem gevonden te hebben. Als ik de benzinekraan open laat staan en ik kom na een tijdje terug bij mijn brommer, staat mijn hele carburateur vol benzine. Letterlijk vol; ik zie zelfs een poeltje benzine op de ingang van het luchtfilter staan. Als ik hem vervolgens beweeg komt er OVERAL benzine vandaan totdat de carburateur leeg is.

Wellicht heeft dit te maken met mijn vlotterbak en/of naald. Ik heb de vlotternaald bekeken en die ziet er op zich prima uit, alleen vraag ik me af of hij op de juiste manier bevestigd zit. Omdat het puntje ROOD is zou ik eigenlijk verwachten dat deze uit het gaatje moet kunnen steken zodat je kunt controleren dat hij inderdaad juist bevestigd is.. Ik zie het echter bij mij niet. De foto's hieronder heb ik geupload om het beeld beter te schetsen.

PS: Ik heb hem net ook even losgehaald; de vlotter zelf drijft uitstekend en is niet lek.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki