Toch nog een x neerzetten want dit is een denkfout, niet dat het heel belangrijk is maar zet iemand misschien op verkeerde been.Als je makkelijker (lijkt) kan kicken, is dit een voorteken dat er iets mis is met de compressie. Een lekke krukaskeerring laat gas door en gaat ten koste van mengsel wat boven de zuiger moet komen en nu naar de versnellingsbak of ontstekingszijde weglekt.
Helemaal mee eens, uiteindelijk doet bovenstaand er allemaal niet toe, spul moet gewoon op orde zijn maar ik vind het leuk om er over na te denken en dit is ook wel leuk om eens te testen want als jou waarnememing klopt dan moet dat verschil toch ergens door komen.Denkfout is het niet helemaal, misschien is de term "compressie" wat slecht gekozen: compressie begint pas wanneer de zuiger de spoelpoorten (in geval van membraan) of de inlaatpoort (zonder membraan) afsluit in de opgaande slag en de cilinder boven de zuiger "luchtdicht" wordt afgesloten.
Tot die tijd zal er nivellering plaatsvinden boven en onder de zuiger en zal er dus ook geen aanzuiging van vers mengsel plaatsvinden. Hieruit is te concluderen dat, gezien de tijd dat poorten open of dicht zijn, de hoeveelheid mengsel wat wordt aangezogen al minimaal is wat in ideale omstandigheden uiteindelijk in de cilinder komt. Dus bij lekkende keerringen al zover verminderd kan zijn of de verhouding lucht-brandstof verstoort raakt als er extra lucht via de keerringen kan worden aangezogen ipv alleen via de carburateur. Minimale verstoringen kunnen dan al problemen geven.Code: Selecteer alles
Volgens mij begint de werkelijke compressie pas als de uitlaatpoort gesloten wordt
Voor de duidelijkheid:
- bij de opgaande slag van de zuiger zuigt de motor door de inlaat mengsel in het spoelcarter via de onderzijde van de zuiger aan (los van of je een membraan hebt of niet) door de onderdruk die wordt gecreëerd onder de zuiger.
- Vervolgens moet het mengsel via de spoelpoorten bij de neerwaartse slag boven de zuiger uitkomen. Deze spoelpoorten zijn niet altijd tijdens de neerwaartse slag (volledig) geopend, hierdoor ontstaat op een gegeven moment een vorm van "overdruk" in het spoelcarter. Wanneer de keerringen lekken kan hierdoor een deel van het mengsel verdwijnen via de keerringen of wordt er, bij de inlaatslag, juist extra lucht via andere wegen in het spoelcarter gezogen dan alleen via het spruitstuk zoals het hoort. Het restant kan dan te weinig zijn om tot een goede ontbranding te komen of de lucht-brandstofverhouding is niet optimaal waardoor de ontbranding niet of slechts deels plaatsvindt.
- door verlies van mengsel/ verstoring smoort de motor uiteindelijk omdat de kracht om de zuiger omlaag te drukken (tegen de toch heersende carterdruk in wanneer de zuiger over de spoelpoorten heen staat) te weinig is om het momentum erin te houden (los van het feit dat het vliegwiel hier ook nog functie in heeft)Code: Selecteer alles
Ik denk (!!!) dat van groter belang is dat er over- danwel onderdruk verlies optreed wat uiteindelijk natuurlijk ook betekend dat de mengselverhouding verstoord wordt, bijkomend dat er wat meer lucht bij kan komen (maar dat zou idd met een sproeier wel te fixen zijn
en zo het 2-takt zuig-spoel-compressie-ontbranden op gang te houden. Het toerental is hierbij ook van belang om de ideale aanzuiging bij stationair op gang te houden. Vandaar dat een motor op toeren vaak minder problemen kent totdat men moet stoppen. Dan slaat de motor af als de toeren er niet op gehouden wordt.Code: Selecteer alles
Het momentum is nodig om door de compressie boven de zuiger te komen, druk in carter is nihil in dit verband
Uit ervaring weet ik dat, zeker wanneer de keerring achter de ontsteking lekt, je minder kracht hoeft te zetten bij het kicken.Code: Selecteer alles
Momentum is een, bij hogere toeren wordt de motor eenvoudig efficenter in alle gebieden, de drukverschillen worden groter, de spoeling (dus) beter etc.
Hoeveel is bepalend in hoeverre de keerring lekt. Wanneer de keerring achter de koppeling lekt zal dit wellicht minder opvallen, echter is dan het symptoom dat, bij een nog werkende motor, er witte rook uit de uitlaat komt (aanzuiging van atf door de keerring heen) waardoor je weet dat die kant lekt. In sommige gevallen kan dit ook oorzaak zijn dat er atf op de ketting komt en zo een zwart achterwiel veroorzaakt. Onterecht denkt men dan dat de keerring achter het voorste kettingwiel defect is, terwijl eigenlijk de atf er uit gedrukt wordt door de overdruk uit het spoelcarter.Code: Selecteer alles
En dus blijf ik dit een interessante waarneming vinden die ik verder niet in twijfel wil trekken, dit moet ik dus gewoon een keer testen en als er dan al verschil is, hoe kan dat dan aangezien ik je verklaring wel in twijfel trek, misschien is een lekkend membraan daar toch geen afdoende middel voor maar denk dat het redelijk vergelijkbaar is (verschil is dat je het mengsel niet echt kwijt bent maar de drukverschillen worden er wel net zo door beinvloed denk (!!!) ik
Niettemin dient men alles te checken als het gaat om aanzuiging van het delicate mengsel, en valse lucht uit te sluiten waarbij de aansluiting op het spruitstuk zeker verdachte #1 is. Zolang men in staat is om de motor te laten draaien en een deotest uit kan voeren is dit eenvoudig te traceren.Code: Selecteer alles
Dit zou ook te checken moeten zijn door te ruiken aan de atf, die zal naar benzine stinken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten