Goedemorgen ShadowRanger,
Ik heb de demper al eerder los gehad en schoongemaakt, dus dat zal het toch niet zijn lijkt me. Dan moet het al in de bocht van de uitlaat zitten, maar dat denk ik niet.
Ja de juiste richting heb ik gehanteerd.
Maar nu heb ik vannacht weinig geslapen omdat ik druk aan het denken was... Niet zo goed, maaaar ik heb dan wel iets nuttigs bedacht:
Oke de krukas draait 360 graden rond zodat de zuiger 2 keer op en neer gaat. Twee keer de 'slag' zoals dat heet. Bij Tomos is dat 43mm. Dus in 180 graden legt de zuiger 43mm af (gaat 43mm naar beneden). Ik stel dat op 180 graden de zuiger op het hoogste punt is. Theoretisch gezien moet de bougie een vonkje geven als de zuiger helemaal bovenin is. Maar in de praktijk duurt het eventjes voordat het mengsel aan het ontbranden is (benzine ontbrandt niet in nul seconden). Dus moet je een 'voorontsteking' instellen. Dat betekent dat je de bougie eerder een vonkje laat geven. Zodat je rekening houdt met de tijd dat het duurt voordat het mengsel ontbrandt. Bij Tomos is dat 1,8mm-2,0mm voor het bovenste dode punt. Dus 1,8mm-2mm voordat ie boven is geeft de bougie een vonk. Als ik nu het vliegwiel opmeet (in mm) (omtrek). Dan kan ik van graden terug rekenen (adhv 2πr) en kan ik met een meetlint precies aflezen hoeveel mm ik het vliegwiel moet draaien om 1,8mm-2,0mm voorontsteking te krijgen.
Hopelijk is dit te volgen, heb het een beetje in jip en janneke-taal gedaan
.
Ik denk dat dit veel nauwkeuriger wordt dan wat ik voorheen deed.
Mvg,