• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos a35 2005 schakelt niet door naar tweede versnelling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 07 nov 2018 23:09

Beste mensen,

Na enige tijd moeizaam schakelen, schakeld mijn tomos niet door.

Mijn vraagtekenveer is niet kapot
Misschien zijn mijn koppelingssegementen versleten maar daar kan ik niet over oordelen.
Misschien heb ik de verkeerde olie gebruikt.

Voor de de duidelijkheid zie de foto’s ik hoor graag wat jullie denken.

Vriendelijke groet,
Dave
Bijlagen
D0775815-B3FD-4437-BE57-94D4186B96B4.jpeg
EEB6A19D-672D-4EF2-99FA-19D95E273BCC.jpeg
D361019D-AAD6-4EB8-8F52-72B497EDA9EA.jpeg
E57FD964-614F-4A17-B788-015A6FF038B2.jpeg
90A536C9-A5C3-4751-81AA-F60CE8EB245F.jpeg
0ACD638B-2126-476A-9901-BEA951288E88.jpeg
BD872877-499C-47E2-91A2-A464857A8225.jpeg
215D47BE-EC01-40B1-AA6E-9C59D2A3EB96.jpeg
9BE00759-45B4-4DCD-890B-AD32F03E0199.jpeg
5F3EFE84-C5B1-49A2-AC93-FC154E315C2E.jpeg

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 08 nov 2018 09:49

welke van de 2 heb je als versnellingsbakolie gebruikt?

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 08 nov 2018 23:05

Bebdankt voor je reactie peter.
Ik meen de atf olie, en een beetje 2t bij de benzine.
100% weten doe ik het ook niet meer het is een tijdje terug.

Welke olie is juist voor de versnellingsbak en wat is het gevolg van verkeerde olie.
Zijn er onderdelen te zien op de foto die kapot zijn?

Vriendelijke groet
Davy

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 09 nov 2018 10:01

ik informeerde ernaar omdat ik een soort vloeistof zie op het papier waar de onderdelen op liggen. Is dit de olie die erin zat?
ATF is ROOD en als het vuil is bijna zwart, maar de rode gloed blijft.
Of het echt schade veroorzaakt betwijfel ik, maar 1 ding is zeker, het is veel te dik.
En te dikke olie, ook ATF die erg koud is, kan ervoor zorgen dat de bak niet schakelt.
Andere oorzaak kan zijn dat er veel te veel olie in de bak zit, aan de zijkant zit nog een plugje, alles wat daar uitloopt, zat er dus te veel in.
Normaal gesproken lopen alleen het grote tandwiel en de onderrand van het koppelingshuis door de olie. Die spetteren dat overal heen en uiteindelijk krijgt elk onderdeel voldoende smering. Is wat anders dan dat de koppeling door een bak olie moet ploegen. Dat geeft problemen.
Andere oorzaak: komt de motor wel goed op toeren?
Bij een snelheid van ca 20 km/h is het toerental pas hoog genoeg om de 2e versnelling in te schakelen.
Dit gebeurt dan dus niet als de motor helemaal niet op toeren komt omdat bv de uitlaat dicht zit.
Het is mogelijk dat het toerental wel bereikt wordt als de tomos op de standaard staat, maar dan is het misschien moeilijk te horen dat de bak overschakelt.
Verder is er weinig meer te zien dan dat de voering nog in orde is.
Trouwens, als de voering versleten is kan de koppeling doorslippen en kom je in de 1e versnelling niet weg en als de koppeling van de 2e versnelling doorslipt, gaan de toeren wel omhoog, maar de snelheid niet. Maar hij is WEL overgeschakeld, of zit anders te klapperen.
Dus: denk nog eens na over die olie en anders, komt de motor wel op toeren?

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 09 nov 2018 11:55

Peter,

Dit is idd de olie die erin zat en met legen zag ik dat deze nieuwe olie vrij dik was, deze heb ik niet afgemeten. Welke olie van welk merk is dun genoeg?

De motor maakt wel zijn toeren en flink ook dat kon ik goed horen. Omdat ik wilde dat hij wel doorschakelde liet ik het gas even of half los en dan weer open omdat ik dan voelde dat hij in zijn tweede versnelling was gekomen.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 09 nov 2018 15:09

ATF is vrij dun, in ieder geval vergeleken met motorolie (2T).
Als je niet zeker bent of die Castrol ATF goed is, koop je een flesje voor een Tomos bij de brommerboer of bij de Tomos-parts shop of zo. Dit zijn flesjes van 250 cc, kan er allemaal in, slokje te veel maar dat is minimaal.
Ik zou dit maar eens proberen.
Eerst maar eens alle oude olieresten eraf zien te poetsen, vooral van de voeringen en uit het carter. Gooi nou niet gelijk alles in een emmer benzine of zo, die voeringen zitten gelijmd, als die loslaten ben je verder van huis.
Als je toch een nieuwe pakking moet kopen, kijk dan gelijk even naar de koperen ringetjes van de vul- en aftapplug.
Die willen nogal eens beschadigd zijn, kun je daar ook nieuwe voor kopen.
Voorkomt lekkage.

edit:
nog even een tip over olie, blauwe walm en stinkende tomos?
Gebruik voortaan VOL-synthetische olie, na een tank leeg gereden te hebben ben je hier vanaf. Ook beter voor je uitlaat.
OK, kost een paar euro meer per liter.

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 09 nov 2018 15:25

Alvast ontzettend bedankt voor je hulp, ik ga hiermee aan de slag flink poetsen, andere olie halen van 250ml. Hopelijk is het hiermee verholpen anders kom je mijn naam wellicht vaker tegen op het forum ;).
Nogmaals bedankt!
Fijn weekend!

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 09 nov 2018 15:46

succes!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2018 19:09

Er staat op de fles ATF van de foto dat het voldoet aan de standaard Dexron IID. Dit is ook de specificatie voor Tomos ATF, dus daar zie ik het probleem niet.

Het eerste wat ik mij kan voorstellen is dat er teveel in de bak heeft gezeten waardoor de weerstand om over te schakelen te groot is en dat dit dus niet gebeurd. Zorg ervoor dat het niveau niet boven het gat staat van de plug/ schroef staat (als de brommer rechtop staat).

Andere oorzaak is al genoemd namelijk een niet (voldoende) op toeren (kunnen) komen van de motor. Dit kan verschillende oorzaken hebben waaronder een verstopte uitlaat(demper) of slechte afstelling van het brandbare mengsel of ontsteking. Kijk hier dus even goed naar.

Tot slot kan de veer om de koppelingssegmenten te strak zijn (ingekort??) waardoor de segmenten bij het toerental dat ze juist het koppelingshuis moeten aanpakken, niet aangrijpen en zo de 2e versnelling inschakelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 09 nov 2018 19:54

@shadowranger
Die castrol ATF lijkt mij ook niet een probleem, maar het is maar de vraag of dat in de bak heeft gezeten, vlgs TS was het vrij dik.
Kan dus best motorolie geweest zijn, TS is hier ook niet zeker van.
Wat ik er nu van begrijp is dat de motor wel flink op toeren komt, maar in de 1e versnelling blijft hangen, moeilijk overschakelt naar de 2e versnelling.
Is het misschien mogelijk dat door bv de verkeerde olie de rollenkoppeling blijft plakken en de aandrijving van het 1e versnellingstandwiel niet loskoppelt alvorens de aandrijving van het 2e versnellingstandwiel over te nemen? Dan blijft hij dus in de 1e versnelling hangen en zoals TS schrijft, even het gas los, de kracht eraf dus en hij schakelt wel over.
Dit zou wat verklaren.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2018 21:10

Daar is snel genoeg achter te komen, of de rollenkooi blijft hangen. Draai maar aan de tandwielen. 1 zijde blokkeert, de andere kant moet gewoon losjes kunnen draaien. Rollenkooi zorgt alleen voor koppeling met 1e versnelling. Zodra 2e versnellingskoppeling op toeren komt en het koppelingshuis meeneemt, komt de koppeling van de 1e versnelling los. Als motor genoeg toeren maakt moet dat gewoon lukken, hoe dik de olie ook is, mits op juiste peil. Wanneer de 1e versnelling eruit schiet tijdens het optrekken (zgn. "in vrij lopen") dan is er sprake van innesteling, een te slappe of gebroken vraagtekenveer of kooi.

Ik vermoed een te strakke veer of een onderdeel teveel gemonteerd (bijv. diafragmaveer uit 1e versnelling tegen klapperen van koppeling (deze is alleen nodig voor 1e versnelling) of een te strakke veer doordat deze is ingekort. Laat TS eens kijken of de segmenten sowieso gangbaar zijn op de naaf.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 09 nov 2018 22:20

Bedankt voor de comments veel informatie! Ga de segmenten controleren en fotos en of filmpje maken en bekijken wellicht wordt er dan nog meer duidelijk.
Iniedergeval bedankt voor het meedenken.
Fijn weekend!

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 09 nov 2018 22:21

Heb de kennis nog niet maar hoe zie ik of de veren ingekort zijn

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 10 nov 2018 20:41

helaas de video krijg ik niet geüpload. Heb even naar de veren gekeken in de segmenten maar die lijk mij niet ingekort omdat ik denk dat er niet aan gewerkt is.De tandwielen daar heb ik aan gedraaid en idd een richting blokkeert en de andere kant op draait ( bij beide tandwielen). Dit gaat overigens niet extreem soepel zoals dat bij de segmenten in het huis wel is. Ik weet niet of de soepelheid ongeveer gelijk moet zijn? Het gaat gewone at zwaarder.

Mochten de onderdelen niet kapot zijn dan zou het idd te veel olie geweest zijn dit kan ik helaas niet achterhalen maar denk dat er te veel ingezeten en anders de uitlaat die verstopt zit. Toevallig heb ik een nieuwe liggen om dat probleem uit te sluiten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 nov 2018 06:18

Dat de tandwielen wat zwaarder lopen kan kloppen, in 1 richting "slepen" de rollen onder de veerkracht van de vraagtekenveer over de as zodat de 1e versnelling altijd kan worden ingeschakeld als de toeren van de bak dalen. In tegenstelling tot de 2e versnellingkoppeling die draait soepel omdat deze op een soort glijlager draait.

Ik zou alles goed monteren en daarna proberen met het juiste peil. Uitlaat kun je daarna altijd nog proberen (of tijdelijk de demper verwijderen) als het toch niet het gewenste resultaat geeft. Daarmee sluit je systematisch dingen uit.

dave55555
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor dave55555 » 11 nov 2018 12:10

Top bedankt voor de adviezen en informatie!
Ik ga hiermee aan de slag gezien de hoeveelheid olie die eruit kwam was dat veel meer dan een “kopje” al al ket al toch veel wijzer geworden door de comments nogmaals bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2018 22:04

Inhoud van de bak is ongeveer 220 cc.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers