• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt geen vonk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Joeperd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joeperd » 14 mar 2019 21:05

Zaterdag was ik op mijn Tomos A3 naar mijn werk gereden. Daar heb ik toen 9 uur gewerkt en hij heeft toen 1 á 2 uur in de regen gestaan. Toen ik uit mijn werk kwam startte hij prima, maar na een stukje rijden zag ik dat mijn linker carter deksel los zat (kick kant). Hij begon uit te vallen toen ik tot stilstand kwam, maar na 8/9 keer kicken kon ik wel weer rijden. Ik dacht dat het mijn benzine was, dus had toen getankt. 1 liter kon erbij. Vanaf de pomp reed hij gelijk na 1 x kicken weg en ik was onderweg naar een vriend van mij, en toen viel mijn brommer voor de rotonde uit toen ik weer tot stilstand kwam. Nu heb ik mijn bougie, bougiedop en kabel vervangen, dit heeft niet geholpen. Ook heb ik een bobine van een A35 geprobeerd. Dit loste ook niets op. Nu dacht ik, misschien kan het mijn ontsteking zijn, maar als ik kick, terwijl ik mijn claxon ingedrukt houd, doet deze het gewoon. Nu weet ik niet of dit kan als ook je ontsteking kapot is. Maar wil even jullie mening horen aangezien het vervangen van je ontsteking wel weer even een uitgave is. Zijn er nog meer dingen waar dit aan kan liggen? Ook mijn aansluitingen bij alles heb ik nagelopen, niks geks gezien. Hetzelfde geldt voor de schakelaar op het stuur, waar ik ook niks geks heb gezien. Het motorblok zelf werkt wel, maar er komt geen vonk van de bougie. Ook als ik mijn bougie tegen mijn cilinder aan houdt, gebeurt er niks. Ik ben een beetje de weg kwijt met waar het aan kan liggen, omdat ik het vervangen van een ontsteking prijzig vindt, en mijn claxon gewoon werkt. Enige ideeën waar dit nog meer aan zou kunnen liggen?
Daarnaast kwam er een pinnetje met een veer uit mijn blok vallen. Niet groter dan de breedte van een duim. Weet niet of dat enige oorzaak kan hebben?

Daanel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daanel » 14 mar 2019 22:33

dat pinnetje lijkt mij van de kickstart: https://www.tomoshop.nl/kickstartpedaal ... tomos.html

Ik ben absoluut geen pro maar als ik het goed heb zijn er verschillende spoelen en is er 1 voor je vonk, mischien is die kapot

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 mar 2019 08:47

Welk type ontsteking heb je?
Als de kickstart kap los zat kan de ontsteking nat zijn door de regen.
Ontsteking staat los van de verlichting en claxon want je hebt 1 spoel voor de vonk, de ander is voor de verlichting en claxon.

Als je deze bobine/cdi hebt, rode kabel van bobine/cdi even los maken en de weerstand van de zwarte kabel meten die het blok in gaat (weerstand moet tussen de 260 en 300 ohm zijn)
Afbeelding

Joeperd
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joeperd » 15 mar 2019 16:48

Zo ziet mijn ontsteking er nu uit. Er zit wat roest op mijn hoogspanningmagneet. Ik weet niet of dit invloed heeft op hoe er stroom wordt ontwikkelt.
Bijlagen
Ontsteking (1).jpg
Ontsteking (2).jpg
Ontsteking (3).jpg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 mar 2019 17:51

Dat beetje roest op de spoel is het probleem niet....magneten zitten in het vliegwiel.
De donker spoel is voor de bobine/cdi en als je wil weten of hij goed is zul je de weerstand met een multimeter moeten meten zoals eerder gezegd.
Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen