• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achterwiel draait niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Maud123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Maud123 » 22 jun 2020 16:10

Olaaa!

Ik ben sinds een paar maandjes met mijn vader bezig aan een tomos a35 (2005). Hij reed prima maar sinds een maand staat hij stil (tijdens het rijden langzaam uitgevallen en niet meer aan gegaan).

Nu hebben we alles doorgemeten en de ontsteking vervangen. Tijdens het afstellen hiervan kwam er bij 1 test veel witte rook uit de uitlaat en onder de koppelingsbak vandaan, en draaide de kickstart opeens keihard rond. Sindsdien draait het achterwiel slecht/niet meer.. (ontsteking nu wel goed afgesteld dus hij start en loopt goed). Soms draait het wiel nog een beetje mee maar met vrijwel geen vermogen.

Iemand ervaring met dit probleem of weet waar het aan ligt? Dan kan ik weer aan de slag!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jun 2020 18:05

Witte rook duidt op een defecte krukaskeering achter de koppeling. Als je die nog niet hebt vervangen moet je dat zeker doen. Neem ook die achter de ontesteking mee, want als er 1 gaat komt de ander er niet lang achteraan.

Het meedraaien van de kickstartas wordt mogelijk veroorzaakt door een verbogen of gebroken kickstartremveer. Die zit achter het kettingwiel in de bak en valt in de uitsparing in het carter. Deze zorgt ervoor dat de mof niet ingrijpt als de motor draait.

Het kan ook zijn dat de koppeling zelf vastgeslagen is door een gebrek aan smering in de bak. Dan wordt het achterwiel ook geblokkeerd als het koppelinghuis niet vrij kan draaien. Of er is een lager gesneuveld dat de middelste as scheef zit. Dan slaat de hele bak vast.

Heb je de bak al open gemaakt en geïnspecteerd of er schade is?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Maud123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Maud123 » 23 jun 2020 23:57

Ontzettend bedankt! Ik ga hiermee aan de slag, dan weet ik waar ik op moet letten. Een update volgt:)

Maud123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Maud123 » 01 jul 2020 17:54

Ik heb alles open gemaakt en het ziet er tot mijn verbazing nog goed uit.

Het probleem heb ik geïdentificeerd maar de oorzaak nog niet.
wat ik heb geconstateerd is het volgende:
Het voorste (kleinste) tandwiel sluit niet aan op het tandwieltje op de rechter as, waardoor deze dus ook vanzelf sprekend stil blijft staan. de lagers zijn wel nog in orde...
Daarnaast is de vraagtekenveer gesneuveld. Nu is mijn vraag of een nieuwe vraag teken veer dit probleem gaat oplossen, of kan er een andere oorzaak zijn voor het niet aansluiten van het tandwiel?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2020 20:28

Foto's zeggen vaak meer dan woorden. Ik kan op basis van je verhaal geen voorstelling maken waar je het precies over hebt. Over welke tandwielen heb je het? Waar de ketting over loopt in de bak voor de kickstart? Wat ligt er volgens jou niet in lijn?

Als je foto's kan maken en hier posten kan dat een beter inzicht geven dan wat je schrijft.

Vwb de vraagtekenveer, die zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen. Hie zit het met de keerringen, aangezien je aangeeft dat er witte rook zichtbaar is/ was? Zijn deze vervangen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Maud123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Maud123 » 02 jul 2020 11:51

Hier wat fotos!
De keerringen zien er nog goed uit.

Uitleg bij de fotos:

het voorste tandwiel op de middelste as (foto 1) sluit niet aan op het gedeelte in foto 2. Hierdoor grijpt het achterwiel dus niet aan volgens mij..ik heb toen naar de lager gekeken, omdat je eerder aangaf dat hij hierdoor scheef van kon gaan staan, maar de lagers zijn ook nog gewoon in orde.

Verder geen schade gevonden.. Zijn er nog andere oorzaken waardoor het achterwiel niet kan aangrijpen?
Bijlagen
IMG_1223.JPG
foto2
IMG_1219.JPG
foto1

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 jul 2020 12:59

De as in het midden is de bak, het grote tandwiel komt tegen het tandwiel van het koppelingshuis https://www.tomos-parts.nl/tomos-standa ... -origineel

Het kleine tandwiel komt tegen het tandwiel van de 2e koppeling https://www.tomos-parts.nl/tomos-standa ... ersnelling

Als je het koppelings huis met de klok mee draait gaat het achterwiel draaien (as van de bak wel met de hand recht houden)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers