• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

3 polige spanningsregelaar vervangen voor 4 polige

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 08 mar 2022 21:04

Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn spanningsregelaar het heeft begeven. Mijn voorlamp is vandaag doorgebrand dus ik ben het een en ander gaan nameten. Als ik de wisselspanning door meet van mijn voorlicht dan slaan allebij mijn multimeters op hol. Ze geven totaal geen constante waarde aan maar de spanningen variëren als ik het goed zie tussen de 100 en 200 volt maar daar geloof ik niet zoveel van. Ik ben ook de spanning gaan meten die direct over mijn spanningsregelaar staat en daar geeft hij ook rare waardes aan.

Mijn A35 heeft zelf een 3 polige spanningsregelaar maar ik heb nog een 4 polige regelaar liggen. Kan ik mijn 3 polige vervangen voor een 4 polige of krijg ik dan problemen?

Alvast bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 mar 2022 23:59

Als het een 4-polige voor AC is het geen probleem, niet die voor e-start modellen gebruiken omdat daar een andere electronica inzit en gelijkrichter voor de accu.

Echter dat je meter alle kanten opgaat is al niet goed. Heb je je meter wel in wisselspanning of heb je ingesteld op gelijkspanning? Wat er uit het blok komt is wisselspanning.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 09 mar 2022 00:01

Echter dat je meter alle kanten opgaat is al niet goed. Heb je je meter wel in wisselspanning of heb je ingesteld op gelijkspanning? Wat er uit het blok komt is wisselspanning.
Ik ben me er inderdaad bewust van dat de er wisselspanning uit het blok komt en had mijn meter dus ook op wisselspanning staan. Voor de zekerheid heb ik hem ook nog op gelijkspanning gezet maar daar kwam ook niet veel goeds uit.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 mar 2022 00:37

Misschien te dicht in de buurt van de bobine/ bougiekabel gemeten? De electrische velden kunnen een digitale meter nogal verstoren.

Normaal hoort er rond 14 tot 15 volt (zonder regelaar) uit het blok te komen op de gele draad. Bij de zwarte kan dit tot tegen de 100 volt zijn, maar die is dan ook voor de ontsteking. Voor massa kun je elk willekeurig (blank) punt nemen op je frame of blok

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 mar 2022 08:38

De spanningsregelaar moet wel een goede massa hebben, anders werkt hij niet.
Dus even kijken of de massa goed is.

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 09 mar 2022 12:57

Ik zal nog is proberen om verder van de bobine af te meten.
Weet iemand hoe ik het verschil kan zien tussen een 4 polige spanningsregelaar voor een e start en de gene zonder e start?

Wat ik trouwens ook merkwaardig vind is dat de voorlamp dus door is gaan branden sinds dat ik een brom uitlaat op mijn Tomos heb gezet waardoor de topsnelheid van 40 naar ongeveer 50 is gegaan. Misschien omdat hij meer toeren is gaan maken dat hij daarom doorbrandt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 mar 2022 13:24

Als er een sticker op zit waar dc en +B op staat is die voor een Tomos met accu en elektrische start. Zie foto https://www.cityparts.nl/spanningsregel ... polig.html

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 09 mar 2022 17:58

Ik heb nog een keer geprobeerd mijn huidige spanningsregelaar door te meten maar ik krijg het niet voor elkaar. Zodra ik met 1 van mijn meetdraden van mijn multimeter de gele draad uit het blok of de 2 gele uit de spanningsregelaar aanraak, slaan mijn multimeters allemaal op hol.

De 4 polige spanningsregelaars die ik nog heb liggen zijn gebruikte spanningsregelaars en ik zie geen sticker meer op de zijkant waaraan ik zou moeten kunnen zien of het voor een e start is of niet. Zijn er nog andere manieren om erachter te komen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 mar 2022 20:11

Waar hou jij de andere meet pen van de multimeter tegenaan?

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 09 mar 2022 20:17

Waar hou jij de andere meet pen van de multimeter tegenaan?
Als ik de andere nergens tegenaan houd dan slaat hij al op hol maar ook als ik hem tegen een aarde schroef of ergens anders op het frame houd.
Mijn achterlamp blijft trouwens wel vrolijk branden. Ik zou zelf denken dat de achterlamp ook door zou branden als de spanningsregelaar kapot is en niet alleen de voorlamp.
Voorlamp brandde ook door op het moment dat ik op mijn topsnelheid reed en toen het gas los liet. Toen knipperde de lamp een paar keer erg fel en toen brandde hij door.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mar 2022 05:11

Als het goed is zou je het verschil ook kunnen zien aan de kunststof behuizing rondom de aansluitingen. De AC versie (zonder accu) is wit, de ander (DC voor accu) is zwart.

Vwb je multimeter, ik vertrouw dat ding niet. Het lijkt wel alsof hij electromagnetische straling krijgt ergens vandaan. Btw, als je geen spanningsregelaar meer hebt aangesloten zou je alleen op de enkele gele draad moeten meten die uit je blok komt. Dan kan je achterlicht ook niet branden.

Misschien zit er een kortsluiting in je kabelboom naar de stuurschakelaar tussen de draden die de stroom verzorgen naar je koplamp en de uitknop voor je motor (=valse massa). Kun je eens kijken of de bedrading ergens sluiting maakt door ze op Ohm stand te meten? De motor hoeft daar niet voor te draaien.

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 11 mar 2022 18:56

Als het goed is zou je het verschil ook kunnen zien aan de kunststof behuizing rondom de aansluitingen. De AC versie (zonder accu) is wit, de ander (DC voor accu) is zwart.

Vwb je multimeter, ik vertrouw dat ding niet. Het lijkt wel alsof hij electromagnetische straling krijgt ergens vandaan. Btw, als je geen spanningsregelaar meer hebt aangesloten zou je alleen op de enkele gele draad moeten meten die uit je blok komt. Dan kan je achterlicht ook niet branden.

Misschien zit er een kortsluiting in je kabelboom naar de stuurschakelaar tussen de draden die de stroom verzorgen naar je koplamp en de uitknop voor je motor (=valse massa). Kun je eens kijken of de bedrading ergens sluiting maakt door ze op Ohm stand te meten? De motor hoeft daar niet voor te draaien.
Ik heb de draden in mijn stuurschakelaar doorgemeten en geen van alle maakt kortsluiting met de uitknop.
Wat betreft mijn multimeter vind ik het raar dat ik met 2 verschillende multimeters heb gemeten en ze hebben allebij last van waarschijnlijk dus de elektromagnetische straling.
De 4 polige spanningsregelaars die ik nog heb liggen zijn met een witte behuizing dus daar ga ik een poging mee wagen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2022 19:13

Veel van die goedkope digitale bouwmarkt multimeters kunnen niet tegen de 10000 volt die de bobine levert en dat stoort de meter, soms help het om de meetsnoeren en meter verder van bougiekabel en bobine te houden.
Of een simpele draaispoel multimeter gebruiken.

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 11 mar 2022 19:32

Veel van die goedkope digitale bouwmarkt multimeters kunnen niet tegen de 10000 volt die de bobine levert en dat stoort de meter, soms help het om de meetsnoeren en meter verder van bougiekabel en bobine te houden.
Of een simpele draaispoel multimeter gebruiken.
Ik heb al geprobeerd de draden die ik wil meten te verlengen om zo dus op een iets van meter afstand van de bobine te meten maar dan gebeurde nogsteeds hetzelfde waarbij de meter dus op hol sloeg op het moment dat ik de gele draad uit het blok wilde meten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2022 20:10

Ik heb bij beide digitale multimeters er gelukkig geen problemen mee, meters komen nog uit het gulden tijdperk :)

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 12 mar 2022 11:16

Ik heb bij beide digitale multimeters er gelukkig geen problemen mee, meters komen nog uit het gulden tijdperk :)
Dat zijn meestal de beste spullen. :)
Ik heb er zelf nog nooit eerder last van gehad. Ik heb bijvoorbeeld bij de Tomos van mijn broer vanalles doorgemeten omdat niks van zijn elektra het deed en toen sloeg de meter niet op hol.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 mar 2022 12:27

Wat je zou kunnen proberen is een extra massa kabel van bobine-cdi naar het blokje maken, dat kan nooit geen kwaad omdat de blok ophanging met blokbouten vaak roestig is.

DaanA35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor DaanA35 » 13 mar 2022 16:58

Wat je zou kunnen proberen is een extra massa kabel van bobine-cdi naar het blokje maken, dat kan nooit geen kwaad omdat de blok ophanging met blokbouten vaak roestig is.
Ik heb een extra massa kabel aangelegd maar de meter slaat nog steeds op hol.
Heel af en toe kwam er een normale waarde uit en dat was rond de 20 volt en een keer rond de 28 volt.

Als ik de spanning over de dubbele gele draden meet geeft hij zo'n 24 volt aan. Ik denk dat mijn regelaar dus aan het einde van zijn leven is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers