• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

S25 bougie vonkt niet (vliegwiel geoxideerd)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
QiD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QiD » 12 aug 2022 15:58

Goeiendag Tomos fanaten!

Sinds kort ben ik begonnen met het proberen een Tomosje op te knappen welke niet startte. (I know, top bedacht als beginner)
Nou heb ik geen twee linker handen, maar ik heb toch hulp nodig, want motortjes en de werking van de onderdelen zijn nieuw voor mij.

Ik heb een s25 gekocht welke niet meer vonkt. Ik heb veel gelezen en op aanrader ook de zwarte draad uit het blok (vanaf de 2 spoelen en het vliegwiel geloof ik) direct op de bobine gezet. Ook nu vonkt hij niet...

Helaas, ik toch de kap van het motortje eraf en nu lijkt het onderliggende vliegwiel erg geoxideerd... De moer krijg ik eraf, maar het vliegwiel zelf niet (?)
Is dit meteen zaak om te vervangen? Of kan het ook nog ergens anders vandaan komen?

Hebben jullie wat tips voor deze Tomos-noob :)

Alvast bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 aug 2022 16:33

Om het vliegwiel eraf te krijgen heb je een vliegwiel trekker nodig.

Als je een ontsteking met contactpunten hebt, puntjes moeten 0,4 mm open gaan, contactpunten mogen niet ingebrand zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=NvrCGUb ... althTuning

QiD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QiD » 13 aug 2022 14:40

Ah, ik ga het eens bekijken! Kan dat er dus ook voor zorgen dat er helemaal geen vonk aanwezig is?

In ieder geval bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 aug 2022 18:46

Werking van de ontsteking met contactpunten.

De ontsteking is een vliegwielontsteking met een bobine. Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel door middel van magnetische inductie een wisselspanning opgewekt.
Als de contactpunten gesloten zijn, loopt de daardoor ontstane energie weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen energie.....Geen vonk.

Zodra de contactpunten openen ontstaat door het opeenvolgende ineenstorten van het magnetisch veld over de ontstekingsspoel een zeer hoge spanning.
Deze spanning wordt in de bobine 1000 keer versterkt en is daardoor zo hoog (mimimaal 10000 volt) dat deze in de vorm van een vonk tussen de contactpunten van de bougie ontladen wordt.

De condensator in de ontsteking zorgt er hierbij voor dat bij het ineenstorten van het magnetisch veld de daarbij ontstane eerste piekspanning over de ontstekingsspoel (die nog hoger is dan de spanning die nodig is voor de bobine) wordt opgevangen.
Als dit niet gebeurt, slijten de contactpunten sneller (omdat deze eerste piek over de contactpunten wordt ontladen in plaats van naar de bobine gaat).
Een defecte of slechte condensator veroorzaak vonken tussen de contactpunten waardoor ze snel zijn ingebrand en kapot zijn....slecht of geen elektrische verbinding meer.

QiD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QiD » 15 aug 2022 18:46

Het lijkt er momenteel op alsof de contactpunten inderdaad tegen elkaar aan zitten. Ik ga ze eens proberen verder te zetten volgens het filmpje.

Wederom dank voor de tip!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 aug 2022 21:07

Als je ze niet meer op 0,4 mm krijgt kan het fiber nokje van de punten te ver versleten zijn....nieuwe monteren.

Op de grondplaat zit een viltje waar je een paar druppels olie in moet laten trekken ( dat zal wel kurk droog zijn)....dat viltje smeert de nok van het vliegwiel....als die nok verroest is slijt het fiber nokje van de contactpunten nog sneller.

QiD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QiD » 16 aug 2022 10:22

Ik heb er gisteren even aan lopen kloten, maar hij lijkt verrot...
Even kijken of ik ergens een twee spoels ontsteking en vliegwiel op de kop kan tikken, dan die afstellen en hopen dat ie gaat vonken.

Wel rete-interessant hoe die ontsteking te werk gaat, bedankt voor de uitleg Fons716! Na het deels uit elkaar slopen en weer in elkaar zetten is het al veel duidelijker waar het mis gaat! (iets met destructief leren of aldoende leert men oid...)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 11:03

Plaats eens een foto van de binnenkant van het vliegwiel en de spoelen, vaak is dat nog te redden en heb je alleen nieuwe puntjes nodig.

QiD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor QiD » 16 aug 2022 11:37

Ik heb voorlopig alleen deze, omdat ik op mijn werk zit, maar ik zou vanmiddag een betere foto kunnen maken van de contactpunten. Voor nu heb ik het geprobeerd zonder vliegwiel trekker te regelen, maar ik moet er denk ik toch aan toegeven.
WhatsApp Image 2022-08-16 at 11.34.21 AM.jpeg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 14:10

Even de schuifmaat in het gat voor de trekker steken en meten, als dat 25mm dan is het m26 x 1.5
https://www.jmpbonderdelen.nl/vliegwiel ... bosch.html

Geen contactpunten van effe kopen, kun je gaan vijlen als je pech hebt....met bosch nog geen problemen gehad.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers