• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Electrische ontsteking afstellen.

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 17 mar 2007 19:10

Ik heb een tomos met een elektrische onsteking, nou wil ik die afstellen met een onstekings meter om de juiste afstand te krijgen waarop die moet onsteken, weet iemand hoeveel mm voor BDP de onsteking het beste loopt.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mar 2007 20:20

Dit kun je alleen afstellen tussen de twee strepen in het carter. Maar als je de zoekfunctie gebruikt staat er wel het eea op dit forum. Anders eens kijken bij de werkplaatshandboeken op de Homepage.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 10:38

kan alleen met een stroboscoop lamp
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mar 2007 14:46

kan alleen met een stroboscoop lamp
Oja, en hoe wou je dan zien of de ontsteking goed staat? Er staan op het vliegwiel van een electronische ontsteking geen merktekens zoals bij de puntenontsteking.

De enige afstelling, waar Tomos het over heeft, is het tussen de twee strepen verdraaien (snor en brom stand) van de ontstekingsplaat. 't Is een kwestie van uitproberen welke stand het beste is voor jou.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 16:37

kan alleen met een stroboscoop lamp
Oja, en hoe wou je dan zien of de ontsteking goed staat? Er staan op het vliegwiel van een electronische ontsteking geen merktekens zoals bij de puntenontsteking.

De enige afstelling, waar Tomos het over heeft, is het tussen de twee strepen verdraaien (snor en brom stand) van de ontstekingsplaat. 't Is een kwestie van uitproberen welke stand het beste is voor jou.
Nee :roll:

Je zet met een stift op je vliegwiel een streep als je zuiger op bovenste dode punt is ,met de lamp kan je dan afhankelijk van je toerental zien hoeveel voorontsteking je cdi -unit regeld

Bv zundapp is bij 7000 toeren 1 mm ( kreidler 1,2 mm ) enz bij 3000 toeren is zundapp wel 2,5 mm enz ,heeft met vulling /snelheid ontbranding enz mee te maken

Inderdaad wel met je eens dat als je dit weet je er verder geen drol mee kan ,staat je ontsteking bij wijze van spreken te vroeg is een maat grotere sproeier al voldoende om dit er mee te corigeren >> huh denk denk ,je ontstekingstijdstip veranderd toch niet >> klopt maar je verbranding is wel trager doordat je mengsel rijker is ,vlamfront enz enz >> leuke materie om je in te verdiepen

Ook powerband bv 7000 toeren tot 9000 toeren ,dan onder de 7000 vervroegen om trekkracht vermogen te hebben ( wegrijden ) 7000 -9000 zorgen voor het juiste tijdstip ( mengsel /druk /vorm van kop enz ) boven 9000 zorgen dat je flink gaat verlaten ,vonk pas na bdp om met je toeren verder door te lopen en er nog enigzins vermogen uit te krijgen :wink:
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 16:43

tip met 70cc dus op snorstand ,tomos moet het toch van zijn toeren hebben ,omdat er geen grotere tandwiel verhouding mogenlijk is

( een tomos boven de 80 echte km/h krijgen met 26/22 wordt een gillend montster 10000 toeren of meer ) :wink:
Omhoog

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 18 mar 2007 17:37

Dat zou ik niet te hard zeggen. Want tomos heeft binnenin ook vertandingen heh 2 keer zelfs. Dus dat is geen goed feit wat je opnoem.
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 18:23

Dat zou ik niet te hard zeggen. Want tomos heeft binnenin ook vertandingen heh 2 keer zelfs. Dus dat is geen goed feit wat je opnoem.
ja maar deze kan je ( toch ?? ) niet veranderen
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 18 mar 2007 19:54

kan alleen met een stroboscoop lamp
Oja, en hoe wou je dan zien of de ontsteking goed staat? Er staan op het vliegwiel van een electronische ontsteking geen merktekens zoals bij de puntenontsteking.

De enige afstelling, waar Tomos het over heeft, is het tussen de twee strepen verdraaien (snor en brom stand) van de ontstekingsplaat. 't Is een kwestie van uitproberen welke stand het beste is voor jou.
Juist en als je hem meteen op de juiste waarde zet met een onsteking afsteller dan is die 100% goed. Ergens tussen die streepjes is meestal ook maar een gok. Hij kan dus of altijd een beetje vroeg staan of ietsie te laat en dat kost vermogen.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 20:34

Ik heb een tomos met een elektrische onsteking, nou wil ik die afstellen met een onstekings meter om de juiste afstand te krijgen waarop die moet onsteken, weet iemand hoeveel mm voor BDP de onsteking het beste loopt.
ontstekingsmeter ?? hierbij draaid je blok niet ?? dus waarde nvt

hoeveel mm de ontsteking het beste loopt >> hangt van je setup af

weet de verlatingscurve van de tomos cdi niet
Omhoog

pieter ZUNDAPP
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:32
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor pieter ZUNDAPP » 18 mar 2007 20:41

Juist en als je hem meteen op de juiste waarde zet met een onsteking afsteller dan is die 100% goed. Ergens tussen die streepjes is meestal ook maar een gok. Hij kan dus of altijd een beetje vroeg staan of ietsie te laat en dat kost vermogen.
Zoveel vermogen kost dit niet op de testbank wel eens vermogensuitdraaingen gezien die van 3 mm voor ontsteking tot 1 mm na het bdp stonden ,het vermogen 21 pk scheelde nog geen 1 den van een pk ,wel liep de kromme heel anders ,een goede uitlaat scheelde hier wel al 5 pk

ergens tussen de streepjes brom 1,6 snor 1,4 mm voorontsteking kost je echt geen vermogen ,wel te vroeg > gat in zuiger wel eens een paar keer gezien ,of te laat van die mooie blauwe uitlaat bochtjes
Omhoog

mikelwansink
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2007 23:15
Locatie: leiden
  • Citeer

Berichtdoor mikelwansink » 19 mar 2007 20:36

je moet hem zo draaien dat hij zo horizontaal mogelijk staat .
en dan ongeveer 2mm terug.
alleen sommige e- onsteking`s geven dat niet goed door deze zijn begrenst.
het aller beste is contactpunten en ze dan op 0,50 zetten op het hoogste punt.

probeer het maar werkt echt wel.

sterkte
ik heb een 80cc tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 19 mar 2007 21:05

je moet hem zo draaien dat hij zo horizontaal mogelijk staat .
en dan ongeveer 2mm terug.
alleen sommige e- onsteking`s geven dat niet goed door deze zijn begrenst.
het aller beste is contactpunten en ze dan op 0,50 zetten op het hoogste punt.

probeer het maar werkt echt wel.

sterkte
wat bedoel je met 2mm terug? Naar links of naar rechts?
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.
Omhoog

mikelwansink
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2007 23:15
Locatie: leiden
  • Citeer

Berichtdoor mikelwansink » 20 mar 2007 22:24

de ondsteking draai je bv naar links als hij horizontaal moet komen.
dan moet je hem 2mm naar rechts terug draaien

ik hoop dat het zo duidelijk is
ik heb een 80cc tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
fido
Vaste forummer
Berichten: 392
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:33
Locatie: Gendringen
  • Citeer

Berichtdoor fido » 03 apr 2007 17:03

Blaat, dit is per setup verschillend...
Kapper Knap kapt knap, maar de knecht van kapper Knap kan knapper kappen dan kapper Knap kappen kan...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.