Ik heb net even de bougie er uit gehaald, hij is zwart (zonder uitstekende stukjes) en hij glimde. Ik denk dat het inderdaad ook handig is als ik er een groter ATW op zet. Maar zou het door dat achtertandwiel of de verkeerde sproeier kunnen komen dat hij niet overschiet naar ze 2de versnelling? Want hij haalt de top van de 1ste versnelling wel. Ik wacht nog even af of anderen misschien het probleem meteen zien voordat ik er een nieuw tandwiel op zet.22 beter trekken!! dat is de grootste onzin ooit. doe er eens 28 op of (33 (wat origineel is voor een snortomos)
en kijk eens welke kleur de boegie heeft: zwart te grote sproeier. grijs te kleine sproeier. bruin de goede.
je zegt zelf al dat hij vet was dus kleinere sproeier
Ik heb de sproeier van me broer (48) al geprobeerd maar daar lag het niet aan, trok nog steeds slecht. Ik heb ook al zonder luchtfilter gereden en dat scheelde ook niet.als hij zwart is moet er een kleinere sproeier in
of de ontsteking verbrand het mengsel niet goed (afstellen dus). wat resulteerd in een vettige zwarte bougie
sproeier 49 50 zou goed moeten zijn ols hij 100% ori is
haal anders je lucht filter eraf en kijk wat hij dan doet
Ik weet niet in hoeverre de groottes van de sproeiers het rijgedrag kunnen beinvloeden, aan welke maten moet ik dan denken? 48 maakte geen (niet dat ik merkte) verschil. Nogmaals, de bougie is zwart. Sproeiers zijn niet zo duur neem ik aan, dus het is het proberen zeker waard. Moet ik dan hoger of lager dan de 50 gaan zitten? En wat is de standaard sproeier? De brommer is vrij oud dus zou er misschien iets versleten kunnen zijn? (koppelingsegmenten van de eerste versnelling waren tot aan het staal versleten, en TOCH maakte dit na vervanging weinig verschil!).Dat schroefje op de carb doet alleen het stationair toerental regelen. Afstellen doe je door de sproeiermaat te veranderen tot hij goed is met de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.
Als je bougie nou vies en vettig blijft, zelfs als je kleinere sproeiers probeert, kan het ook nog zijn dat je last hebt van een lekke krukas keerring. Hierover staat al een boel op het forum dus moet je maar even zoeken.
Denbk erom dat je bougie niet meteen verkleurt als je aan het afstellen bent. Voor een goed beeld moet je wel een paar km gereden hebben.
Mijn choke klik ik er altijd wel goed af (gaat ook automatisch bij vol gas). Ik heb de laatste tijd wel veel aan de brommer gewerkt en steeds weer starten terwijl hij stilstaat en dan weer gassen en klein stukje rijden of hij weer goed trekt dus dit zou de motor wel kunnen storen. Ik ga morgen even kijken naar de krukaskeerringen, zou dit het probleem van het optrekken en niet overschakelen naar de 2de versnelling kunnen zijn, of is dit alleen verklaring voor de vettige bougie?probeer eerst de tip van PimW betreffende de krukaskeerringen. Grote kans dat hier het probleem ligt. Ook het even rijden (kilometertje of zo) geeft een betere indicatie w.b. de sproeier en mengselverhouding. Standaardsproeier is meestal 50.
Zwart en vette bougie duidt bij mij op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde, maar eea kan ook veroorzaakt worden doordat je de motor (te lang) op de choke laat stationair draaien. Klik je deze er wel goed af?
Ik haal maandag wat sproeiers en ook een nieuwe krukas keerring en probeer of dat het probleem is. Ik laat het jullie horen.Een lekke krukas keerring zorgt voor slechte prestaties van de brommer. Wanneer de rechter lekt komt er carterolie in de krukas holte en wordt deze meeverbrand. Deze verbranding verloopt niet goed waardor de bougie vet slaat. Uiteindelijk trekt de olie in het porcelein waardoor deze gaat geleiden en de bougie niet meer, of iig slechter vonkt. Zeker bij de linker zul je valse lucht trekken waardoor ook weer de verhoudingen verstoord worden wat leid tot een slechte verbranding.
Denk erom dat je meestal niet kunt zien of een keerring versleten is, dus als je het blok er speciaal voor open maakt raad ik je aan hem gewoon te vervangen. Al ziet je keerring er nog zo goed uit, hij kan alsnog lekken...
Sproeiers zou ik nog even laten, want je hebt geen setup die dat verlangt. Ik zou meteen beide krukaskeerringen vervangen, dan weet je namelijk zeker dat het daar iig niet aan kan liggen. Verder kun je eventueel nog wat bijstellen aan de ontsteking.Ik haal maandag wat sproeiers en ook een nieuwe krukas keerring en probeer of dat het probleem is. Ik laat het jullie horen.
Bedankt tot zover.
Ik weet zeker dat bij de cilinder geen compressieverlies is, ik heb die al nagekeken en nieuwe pakkingen tussen gedaan en goed straks aangedraaid. De kurk op de 2de koppelingssegment is helemaal nieuw (heb namelijk die segmenten pas nieuw erop gezet). Het vraagtekenveertje heb ik nog niet bekeken. Ik heb al veel gelezen over dat vraagtekenveertje dus dat kijk ik dan ook meteen na als ik de krukaskeerringen ga nakijken/vervangen. In ieder geval bedankt!Als je zeker weet dat je bij de cilinder geen compressieverlies hebt, dan is het bijna zeker de krukaskeerringen.
Hoe staat het gesteld met het vraagtekenveertje? En de kurk op de 2de koppelingssegmenten?
Zo, ben net klaar, de hele middag bezig geweest. Ik heb een vraagtekenveertje gekocht en deze er in gezet. En aan de rechterkant de krukaskeerring vervangen. Ik heb ook de uitlaat en carburateur van me broer geprobeerd. Alles gaf geen verschil, zelfs het vraagtekenveertje niet! Hij ging helemaal niet in ze 2de versnelling. Het oude vraagtekenveertje heb ik gevonden in de carter, hij was gebroken, heb m compleet teruggevonden. Ik denk dat hij gewoon niet genoeg toeren maakt omdat hij een ATW 22 heeft, en het een nogal oude brommer is.Ja, ik weet bijna wel zeker dat dat het probleem is.
Zeg maar tegen die brommerboer dat hij even naar tomosforum.nl moet of naar school
Zun apparaat (vliegwieltrekker) kan je bij de meeste brommerboeren wel kopen, kost rond de vijf euro.
Edit; daar hoort idd het vraagtekenveertje te zitten. Goed kijken ofdat je hem echt niet ziet (ook in de rechtercarterdeksel (wil nog wel eens 'geplakt' van de olie zitten). Voor het zelfde geldt zit hier er nog wel in, ga jij rijden vliegt er z'n stukje tussen je interne tandwielen en dat wil je niet
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten