• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos trekt slecht, gaat niet in 2de versnelling.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 19 jul 2008 17:41

Hallo, ik heb laatst een 2de hands snortomos gekocht, deze trok slecht dus ben ik er meteen mee naar de fietsenmaker geweest. Daar hebben ze een ander achtertandwiel op gezet (22). Ik wist zelf al dat hij juist beter zou trekken met een groter tandwiel, maar de fietsenmaker zei dat dit het optrekken zou verbeteren omdat hij hierop begrenst zou zijn (?). Ook vertelden ze mij dat de brommer niet zo nieuw was dat hij er uit zag. Het lijkt op een nieuw model tomos standard zwart, maar was hiervoor een rode quadro uit circa 1999. De fietsenmaker heeft de uitlaatspoort nagekeken maar daar zat het probleem ook niet. Hij trok langzaam op en ging normaal in de 2de versnelling.

Nu heb ik met mijn vader de brommer van binnen bekeken, we hebben gecheckt de:
-Cilinder (nieuwe pakkingen en strakker aangedraaid ivm mogelijke drukverlies, alles was schoon)
-Carbarateur (was schoon, luchtfiltertje (gaasje) er tussen ontbreekt wel)
-Koppeling (segmenten waren versleten, nieuw setje van 3 gekocht voor 1ste versnelling)
Door deze nieuwe segmenten trekt de tomos niet veel beter, maar het heeft wel ietwat geholpen.
-Bougie (was zwart en een beetje vet)
-Sproeier (maatje 50, heb de sproeier van me broer geprobeerd, dat was maatje 48, maakte geen verschil)
-Ontsteking (is elektronisch, daar heb ik geen verstand van)

Na dit alles trekt de brommer nog steeds langzaam, maar daarbij komt ook nog dat hij niet in de 2de versnelling gaat, ik weet niet hoe dat gekomen is. Als ik op de top van de 1ste versnelling hoor je dat hij daar blijft hangen. Ook valt hij uit als ik geen gas geef als hij stilstaat, ik heb al geprobeerd af te stellen met het schroefje bij de carbarateur, maar dit lukte niet omdat er ergens anders motorisch iets niet goed was.

Mijn setup:
Bullet uitlaat
50cc (origineel)
sproeier 50
carbarateur normaal
atw 22 , vtw origineel

De motor maakt geen stotterende geluiden oid. Er zat wel een knikje in de veer die om de 3 segmenten van de koppeling zat gespannen. Mijn vader had als carterolie gewone olie gebruikt en dat erin gegooid. Later hebben we het er uit laten lopen en er speciale tomos-olie ingegooid (wat zichtbaar dunner was)

Kunnen jullie mij helpen? Wat lijkt jullie het probleem?

Mvg. Daan
Laatst gewijzigd door daan_888 op 20 jul 2008 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 19 jul 2008 17:51

22 beter trekken!! dat is de grootste onzin ooit. doe er eens 28 op of (33 (wat origineel is voor een snortomos)
en kijk eens welke kleur de boegie heeft: zwart te grote sproeier. grijs te kleine sproeier. bruin de goede.
je zegt zelf al dat hij vet was dus kleinere sproeier
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 19 jul 2008 18:08

22 beter trekken!! dat is de grootste onzin ooit. doe er eens 28 op of (33 (wat origineel is voor een snortomos)
en kijk eens welke kleur de boegie heeft: zwart te grote sproeier. grijs te kleine sproeier. bruin de goede.
je zegt zelf al dat hij vet was dus kleinere sproeier
Ik heb net even de bougie er uit gehaald, hij is zwart (zonder uitstekende stukjes) en hij glimde. Ik denk dat het inderdaad ook handig is als ik er een groter ATW op zet. Maar zou het door dat achtertandwiel of de verkeerde sproeier kunnen komen dat hij niet overschiet naar ze 2de versnelling? Want hij haalt de top van de 1ste versnelling wel. Ik wacht nog even af of anderen misschien het probleem meteen zien voordat ik er een nieuw tandwiel op zet.
tot zover bedankt, Daan
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 19 jul 2008 18:43

als hij zwart is moet er een kleinere sproeier in
of de ontsteking verbrand het mengsel niet goed (afstellen dus). wat resulteerd in een vettige zwarte bougie

sproeier 49 50 zou goed moeten zijn ols hij 100% ori is
haal anders je lucht filter eraf en kijk wat hij dan doet
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 19 jul 2008 19:51

als hij zwart is moet er een kleinere sproeier in
of de ontsteking verbrand het mengsel niet goed (afstellen dus). wat resulteerd in een vettige zwarte bougie

sproeier 49 50 zou goed moeten zijn ols hij 100% ori is
haal anders je lucht filter eraf en kijk wat hij dan doet
Ik heb de sproeier van me broer (48) al geprobeerd maar daar lag het niet aan, trok nog steeds slecht. Ik heb ook al zonder luchtfilter gereden en dat scheelde ook niet.
Hoe moet je afstellen buiten het aandraaien van het schroefje bij de carb?
Thanks
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 jul 2008 20:19

Dat schroefje op de carb doet alleen het stationair toerental regelen. Afstellen doe je door de sproeiermaat te veranderen tot hij goed is met de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.

Als je bougie nou vies en vettig blijft, zelfs als je kleinere sproeiers probeert, kan het ook nog zijn dat je last hebt van een lekke krukas keerring. Hierover staat al een boel op het forum dus moet je maar even zoeken.

Denbk erom dat je bougie niet meteen verkleurt als je aan het afstellen bent. Voor een goed beeld moet je wel een paar km gereden hebben.
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 20 jul 2008 00:10

Dat schroefje op de carb doet alleen het stationair toerental regelen. Afstellen doe je door de sproeiermaat te veranderen tot hij goed is met de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.

Als je bougie nou vies en vettig blijft, zelfs als je kleinere sproeiers probeert, kan het ook nog zijn dat je last hebt van een lekke krukas keerring. Hierover staat al een boel op het forum dus moet je maar even zoeken.

Denbk erom dat je bougie niet meteen verkleurt als je aan het afstellen bent. Voor een goed beeld moet je wel een paar km gereden hebben.
Ik weet niet in hoeverre de groottes van de sproeiers het rijgedrag kunnen beinvloeden, aan welke maten moet ik dan denken? 48 maakte geen (niet dat ik merkte) verschil. Nogmaals, de bougie is zwart. Sproeiers zijn niet zo duur neem ik aan, dus het is het proberen zeker waard. Moet ik dan hoger of lager dan de 50 gaan zitten? En wat is de standaard sproeier? De brommer is vrij oud dus zou er misschien iets versleten kunnen zijn? (koppelingsegmenten van de eerste versnelling waren tot aan het staal versleten, en TOCH maakte dit na vervanging weinig verschil!).
tot zover bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2008 00:16

probeer eerst de tip van PimW betreffende de krukaskeerringen. Grote kans dat hier het probleem ligt. Ook het even rijden (kilometertje of zo) geeft een betere indicatie w.b. de sproeier en mengselverhouding. Standaardsproeier is meestal 50.

Zwart en vette bougie duidt bij mij op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde, maar eea kan ook veroorzaakt worden doordat je de motor (te lang) op de choke laat stationair draaien. Klik je deze er wel goed af?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 20 jul 2008 00:34

probeer eerst de tip van PimW betreffende de krukaskeerringen. Grote kans dat hier het probleem ligt. Ook het even rijden (kilometertje of zo) geeft een betere indicatie w.b. de sproeier en mengselverhouding. Standaardsproeier is meestal 50.

Zwart en vette bougie duidt bij mij op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde, maar eea kan ook veroorzaakt worden doordat je de motor (te lang) op de choke laat stationair draaien. Klik je deze er wel goed af?
Mijn choke klik ik er altijd wel goed af (gaat ook automatisch bij vol gas). Ik heb de laatste tijd wel veel aan de brommer gewerkt en steeds weer starten terwijl hij stilstaat en dan weer gassen en klein stukje rijden of hij weer goed trekt dus dit zou de motor wel kunnen storen. Ik ga morgen even kijken naar de krukaskeerringen, zou dit het probleem van het optrekken en niet overschakelen naar de 2de versnelling kunnen zijn, of is dit alleen verklaring voor de vettige bougie?
Motor maakt trouwens normale toeren dus daar ligt het niet aan (ook gecheckt).
Bedankt allemaal.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 jul 2008 02:37

Een lekke krukas keerring zorgt voor slechte prestaties van de brommer. Wanneer de rechter lekt komt er carterolie in de krukas holte en wordt deze meeverbrand. Deze verbranding verloopt niet goed waardor de bougie vet slaat. Uiteindelijk trekt de olie in het porcelein waardoor deze gaat geleiden en de bougie niet meer, of iig slechter vonkt. Zeker bij de linker zul je valse lucht trekken waardoor ook weer de verhoudingen verstoord worden wat leid tot een slechte verbranding.

Denk erom dat je meestal niet kunt zien of een keerring versleten is, dus als je het blok er speciaal voor open maakt raad ik je aan hem gewoon te vervangen. Al ziet je keerring er nog zo goed uit, hij kan alsnog lekken...
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 20 jul 2008 11:27

Een lekke krukas keerring zorgt voor slechte prestaties van de brommer. Wanneer de rechter lekt komt er carterolie in de krukas holte en wordt deze meeverbrand. Deze verbranding verloopt niet goed waardor de bougie vet slaat. Uiteindelijk trekt de olie in het porcelein waardoor deze gaat geleiden en de bougie niet meer, of iig slechter vonkt. Zeker bij de linker zul je valse lucht trekken waardoor ook weer de verhoudingen verstoord worden wat leid tot een slechte verbranding.

Denk erom dat je meestal niet kunt zien of een keerring versleten is, dus als je het blok er speciaal voor open maakt raad ik je aan hem gewoon te vervangen. Al ziet je keerring er nog zo goed uit, hij kan alsnog lekken...
Ik haal maandag wat sproeiers en ook een nieuwe krukas keerring en probeer of dat het probleem is. Ik laat het jullie horen.
Bedankt tot zover.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2008 12:55

Ik haal maandag wat sproeiers en ook een nieuwe krukas keerring en probeer of dat het probleem is. Ik laat het jullie horen.
Bedankt tot zover.
Sproeiers zou ik nog even laten, want je hebt geen setup die dat verlangt. Ik zou meteen beide krukaskeerringen vervangen, dan weet je namelijk zeker dat het daar iig niet aan kan liggen. Verder kun je eventueel nog wat bijstellen aan de ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 20 jul 2008 13:32

Oke, morgen zijn de winkels open en koop ik 2 nieuwe, hoeveel kost dat ongeveer? Dinsdag ga ik op vakantie dus ben ik twee weken niet actief.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 jul 2008 14:16

Ze zijn niet zo duur, paar euro per stuk dacht ik.
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 05 aug 2008 13:03

Ik ben weer terug van vakantie, ik heb net even op me brommer gereden. Hij trekt zwakjes op, daarna gaat hij naar het eind van de 1ste versnelling, daar blijft hij een lange tijd (soms kort soms lang) hangen en als ik geluk heb springt hij naar de 2de versnelling maar daar haalt hij alsnog niet veel kracht uit. Ik heb nog wat belangrijke informatie, de kickstart gaat heel soepel, je trapt hem zo door (gaat wel aan). Ik denk dat jullie gelijk hebben dat ik me krukaskeerringen moet vervangen, omdat het makkelijk kicken een teken is van compressieverlies (gelezen in andere topics). Is dit nu een duidelijk teken dat er iets mis is met de krukaskeerring? Ik ga van de week even naar de krukasskeerring kijken.

PS. Waarschijnlijk werkt het 22 tandwiel achter ook niet mee, maar die kan denk ik niet het hoofdprobleem zijn (omdat hij te makkelijk kickt).

Daan.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 05 aug 2008 13:25

Als je zeker weet dat je bij de cilinder geen compressieverlies hebt, dan is het bijna zeker de krukaskeerringen.

Hoe staat het gesteld met het vraagtekenveertje? En de kurk op de 2de koppelingssegmenten?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 05 aug 2008 13:36

Als je zeker weet dat je bij de cilinder geen compressieverlies hebt, dan is het bijna zeker de krukaskeerringen.

Hoe staat het gesteld met het vraagtekenveertje? En de kurk op de 2de koppelingssegmenten?
Ik weet zeker dat bij de cilinder geen compressieverlies is, ik heb die al nagekeken en nieuwe pakkingen tussen gedaan en goed straks aangedraaid. De kurk op de 2de koppelingssegment is helemaal nieuw (heb namelijk die segmenten pas nieuw erop gezet). Het vraagtekenveertje heb ik nog niet bekeken. Ik heb al veel gelezen over dat vraagtekenveertje dus dat kijk ik dan ook meteen na als ik de krukaskeerringen ga nakijken/vervangen. In ieder geval bedankt!
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 06 aug 2008 13:57

Ik heb net de koppeling aan beide kanten open gehaald, aan de rechterkant heb ik de krukaskeerring eruit gehaald, deze leek niet kapot te zijn (maar dat kun je niet altijd zien). Aan de andere kant kreeg ik het vliegwiel er niet af, we hebben ook niet zo'n apparaat waar het mee kan. Ik heb ook naar het vraagtekenveertje gezocht, maar niet gevonden, hij zat er niet in!

Afbeelding
Daar hoort hij toch te zitten?

Ik ging net naar de fietsenmaker, nieuwe krukaskeerring gekocht. Hij zei dat het vraagtekenveertje niets te maken heeft met optrekken/soepel van versnelling 1 naar 2 overlopen te maken heeft?
Ik ga zo een nieuw vraagtekenveertje en de brommer daarna weer in elkaar zetten.
Zou dit wel het probleem kunnen zijn aangezien er gewoon geen vraagtekenveertje in zat?

Daan
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 06 aug 2008 14:23

Ja, ik weet bijna wel zeker dat dat het probleem is.
Zeg maar tegen die brommerboer dat hij even naar tomosforum.nl moet of naar school

Zun apparaat (vliegwieltrekker) kan je bij de meeste brommerboeren wel kopen, kost rond de vijf euro.

Edit; daar hoort idd het vraagtekenveertje te zitten. Goed kijken ofdat je hem echt niet ziet (ook in de rechtercarterdeksel (wil nog wel eens 'geplakt' van de olie zitten). Voor het zelfde geldt zit hier er nog wel in, ga jij rijden vliegt er z'n stukje tussen je interne tandwielen en dat wil je niet :wink:
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

daan_888
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jul 2008 17:11
  • Citeer

Berichtdoor daan_888 » 06 aug 2008 17:04

Ja, ik weet bijna wel zeker dat dat het probleem is.
Zeg maar tegen die brommerboer dat hij even naar tomosforum.nl moet of naar school

Zun apparaat (vliegwieltrekker) kan je bij de meeste brommerboeren wel kopen, kost rond de vijf euro.

Edit; daar hoort idd het vraagtekenveertje te zitten. Goed kijken ofdat je hem echt niet ziet (ook in de rechtercarterdeksel (wil nog wel eens 'geplakt' van de olie zitten). Voor het zelfde geldt zit hier er nog wel in, ga jij rijden vliegt er z'n stukje tussen je interne tandwielen en dat wil je niet :wink:
Zo, ben net klaar, de hele middag bezig geweest. Ik heb een vraagtekenveertje gekocht en deze er in gezet. En aan de rechterkant de krukaskeerring vervangen. Ik heb ook de uitlaat en carburateur van me broer geprobeerd. Alles gaf geen verschil, zelfs het vraagtekenveertje niet! Hij ging helemaal niet in ze 2de versnelling. Het oude vraagtekenveertje heb ik gevonden in de carter, hij was gebroken, heb m compleet teruggevonden. Ik denk dat hij gewoon niet genoeg toeren maakt omdat hij een ATW 22 heeft, en het een nogal oude brommer is.

Morgenochtend breng ik hem naar de fietsenmaker, want ik weet er echt geen raad meer mee, misschien iets met de ontsteking of benzinetoevoer oid waar mee gekloot is. Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Daan
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.