• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Na 6000 Km / Stotteren en inhoudenvan FunTastic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 09 aug 2008 15:21

  • Welke model tomos heb je? Tomos-FunTastic (twee stuks) een voor mijn vrouw
    Uit welk jaar komt de tomos ? Jaar 2007
    Is het een snor of een brommer? Beide snor types
    Wanneer ontstond het probleem? Voor enige weken bij mijn Tomos. De tweede loopt wel goed.
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Onlangs niet . " Voor onlangs" echter zeer veel.(begin 2008)
    Wat is het probleem?
Nadat ik met mijn motorfietsje 6000 Km. gereden heb, waarbij mijn tomos tot
een regelrechte trouwe metgezel geworden is, begint plotseling het motortje te etteren. Stotteren en inhouden tussen 20 en 30 Km. Natuurlijk heb ik enkele weken het Forum afgezocht, maar heb geen konkreet antwoord gezien waarmee ik iets kan doen. Als de gas-lucht schroef op de Dellorto PHVA carb.dicht staat is het gestotter
haast weg. Zoo werkt echter de stationair-gang niet meer en bij elk stoplicht valt de motor uit.Bij tegenwind
of een beetje stijging der straat bestaat het probleem niet . Hoofdsproeier 54. Van 48 tot 54 alles geprobeerd .Stationairsproeier 15 en 25 geprobeerd . Alle kanalen en filters meerdere malen doorgeblezen. Benzine gewisselt. Extra ontluchting op tank: Slangen en filters gewisselt. Kraan en filters doorgeblazen.
.Bougies nieuw gekocht, hitte nr. 8 en 7 en 6. Gemonteerd nr.8 Koffiebruin. Vlotter-funktie gekontrolleerd.
Hieronder mijn huidige bougie nr.8 met elektrode-afstand 0,65 mm. Naar mijn mening lekker bruin.(?)
Motortje trekt als een olifant, dat dus wel.
Ik ben voor de eerste keer als aanvanger op de Tomos-Forum-Site. Op deze Site heet ik eigenlijk Hubert 123
natuurlijk afgekort Huub. Bij deze; hallo allemaal . Tja voor een aanvanger een beetje veel, weet niet of dat
wel mag.?
Huub hoopt op en bedankt voor een positive reactie.Afbeelding
Omhoog


PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 09 aug 2008 15:29

Mijn gevoel zegt ergens valse lucht.

Denk aan het spruitstuk, membraan en de voet van de cilinder. Ook kan het zijn dat je linker krukaskeerring lekt.
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 09 aug 2008 15:49

Heb je een zwart wiel van het vet. Zo ja dan is het je linker kering.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 09 aug 2008 15:58

Dat is geen krukas keerring waar je t nu over hebt. Dat gaat over een voortandwiel keerring...

Als die lekt loopt hij motorisch niet slechter ofzo (tenzij alle olie op is dan)
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 09 aug 2008 17:18

Dank aan Leerling1 en Pim W.
Bij valse lucht zou dan te weinig brandstof ter beschikking zijn
Ik heb gezien dat Schadow-Ranger hierover gezegd heeft ; inhouden betekent te weinig benzine
De valse lucht zou dan na de carburateur in de rubberen bocht of misschien in het metalen bochtstuk aan
de cilinder toegang moeten vinden. Het rubberen bochtstuk is nieuw, Toch nog maar eens kontrolleren.
Indien ik echter de gas-luchtschroef toe draai, loopt het motortje zowat heel goed. Wat zou dan deze schroef precies
doen. Vermoedelijk of meer of minder benzine toelaten. Ik heb de carburateur meer dan 10x gedemonteerd, maar
wordt geen wijs uit de vele kanaaltjes. Wie zou dan weten wat deze schroef precies doet ??

Huub. (Aanvanger)
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 09 aug 2008 18:22

Ik heb geen ervaring met die carburateurtjes, maar ik dacht dat die schroef enkel voor het stationair lopen was...

Zeker weten doe ik echter niet.
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 09 aug 2008 19:51

Bedankt Pim w.
Wat ik eigenlijk weten wil is :
Als de gas-luchtschroef van een carburateur dichtgedraaid wordt, komt dan tijdens het rijden meer of minder
benzine ter beschikking van de motor.? De schroef bedient een luchtkanaaltje dat naar een tweede sproeier
loopt. Indien geen extra benzine ter beschikking komt door het sluiten, moet ik misschien een andere hoofdsproeier monteren. Ik ga maar gewoon wachten tot er misschien iemand is die zegt, ja dat probleem ken ik wel.
Ik heb gezien dat er best wel vele tomosgebruikers zijn met stotterende motortjes.
Mijn motortje heeft lange tijd gelijkmatig als een elektro-motor gelopen.Op het nieuwe ingangs bochtstuk en het
spruitstuk is geen lekkage. (valse lucht) Waarom zou juist de linker simmering op de krukas lek kunnen zijn.
S.V.P.niet boos worden als ik vragen stel, zonder vragen kan ik niet wijzer worden.

Groeten Huub
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 09 aug 2008 23:44

Bij de linkerkeerring zit de ontsteking, deze zit niet in de olie oid (zou niet goed voor je ontsteking zijn :P ) dus je hebt dan nog 'vrije' lucht die via die keerring de krukasholte/ verbrandingsruimte i n gaat wat zorgt voor meer (ongewenste) lucht bij het (ooit) perfecte lucht- benzine mengsel dat uit de carburateur komt :wink: .

S.V.P.niet boos worden als ik vragen stel, zonder vragen kan ik niet wijzer worden.
Vragen zijn er omgesteld te worden. Als medeforummers) boos zouden worden, hoorden ze hier niet te zitten :wink:. Welkom op het forum!
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2008 00:27

Voor zover mijn kennis reikt, zitten er op een PHVA carburateur 2 sproeiers, een stationair en hoofdsproeier (voor het rijden). De hoofdsproeier is niet af te stellen met een schroef, de stationairsproeier wel. Ik begrijp dat deze schroef nu volledig is ingedraaid zoals hierboven wordt geschreven door TS. Ik weet niet of dit hoort, vergelijk dit met de andere carburarteur van de andere snorfiets. Zitten er niet meer slangetjes aansluitingen los waardoor er lucht kan lekken in het inlaattraject (denk aan een los 2-takt oliekanaal voor de mengsmering)

Maar ik denk niet dat het aan de carburateur gelegen heeft waardoor de problemen zijn ontstaan, maar zoals hier ook gezegd wordt door een (of beide) krukaskeerringen die lekken. Hierdoor verliest de motor mengsel dat eigenlijk naar de verbrandingskamer moet. Na 6000 km lijkt me dit een aanwijzing en keerringen gaan niet zolang mee (normaal gesproken) zeker niet aan de ontstekingskant.

Probeer eerst eens de andere carburateur op de snor die problemen geeft. Niets verstellen aan schroeven en kijken of dit het probleem oplost. Stel de eigen carburateur weer terug naar de basis-instelling zoals de andere staat. Mocht dit geen verbetering geven dan lijkt het me zinvol eerst de keerringen te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 10 aug 2008 07:40

Bedankt schadowranger voor de hulp.
De carburateurs van FunTastic snorfietsjes hebben alleen een gaskabel en een benzine slangetje en de twee
regelschroeven, verder niks.Ik ga de goede carb. op mijn snorfiets proberen, om zeker te zijn dat valse
lucht door de afdichtingen loopt.Het is me duidelijk dat de keerring links alleen gesmeerd wordt door het
twee-takt mengsel.Deze as heeft veel gevibreert door onbalans van het machneetwiel, waardoor de keerring
zeker niet beter wordt.Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg, voorlopig heb ik weer werk in de winkel.
Huub
Omdat dit het snelste gaat, heb ik net het machneetvliegwiel gedemonteerd, om mogelijke schade te bekijken.
Het gehele gebied van de spoelen en de keerring is kurk en kurk droog en ziet er als nieuw uit. (Zie foto)
Zou echter ondanks dat , de keerring kunnen lekken. Ik had hiermee nog nooit te doen en had eigenlijk een vette
omgeving verwacht. Ik demonteer vooreerst nog niet de spoelen en wacht tot schadowranger weer op het
net is . .Prettige dag en groeten. Huub
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 10 aug 2008 09:19

Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 10 aug 2008 09:57

Staat je ontsteking trouwens wel op tijd (inkeping in de grondplaat moet gelijk zijn met het onderstestreepje links)? Als je de spoelen demonteert moet je ook je grondplaat eraf halen :wink: (die kleine inbusjes rechtsboven en linksonder).

Omgeving hoeft niet vet en smerig te zijn en toch kan de keerring lek zijn. Er wordt (grotendeels)namelijk lucht aangezogen
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2008 10:02

De opbouw van vette neerslag valt wel mee, zoveel lekt er niet weg zodat dit ook echt zichtbaar wordt achter de ontsteking. Maar het is wel genoeg zodat de motor minder gaat presteren. Pa sla je enkele maanden ermee door blijft rijden (sommigen drukken er een grotere sproeier in om het mengsel weer goed te krijgen) kun je wat vettige aanslag krijgen, maar een electronische ontsteking is hier ongevoelig voor. Met punten merk je veel eerder dat er daar wat mis is.

Er zit electronische ontsteking op, dus wat dat betreft kun je gewoon de grondplaat loshalen. Je hebt de foto al gemaakt hoe het vastzit, je kan eventueel nog met een marker aangeven waar de grondplaat stond tov de carterstreepjes (links) zodat het ontstekingstijdstip weer hetzelfde is.

Ik geef als tip mee om, als je de krukaskeerringen moet/ gaat vervangen, beide krukaskeerringen te doen om te voorkomen dat een paar kilometer later de andere eruit ligt en de problemen weer beginnen.

Kijk hier eens of dit idd de carburateur is waarover gesproken wordt. Er zit ook een exploded view bij (PDF) waar je kan zien hoe de PHVA in elkaar steekt. Misschien kun je er wat mee.

Ik wacht even af wat de resultaten zijn van de carburateurwisseling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 11 aug 2008 12:12

Antwoord op laatste bericht.: Dit is mijn carburateur.
Gisterenmiddag kon ik nog de carb. van het goed lopende machientje proberen op het slecht lopende zonder iets
te veranderen.
Het inhouden is er niet meer,het stotteren is iets verminderd maar nog steeds daar.
Verschil der beide carb,s.:Alleen de stand der lucht-gas-schroef en de sproeier van de slechterik heeft een eigenaardig
gevormd gaatje. Aan de sproeierkant 0,54mm, aan de onderkant 0,56--0,57 mm. Konisch dus.
Heb een gekontrolleerde nr.54 gemonteerd.
Resultaat.:Het schokkend inhouden alsof er geen benzine meer komt,is niet meer daar, het stotteren is iets minder
geworden is echter nog altijd daar.
Zodra ik weer tijd heb ga ik als eerst de keerring links vernieuwen (als ik hem er uit kan krijgen).
Een van de forum-helpers tipte op de ontsteking...Staat je ontsteking wel goed... De ontsteking is elektronisch
en eigenlijk niet verstelbaar.Zeker een half-jaar geleden heb ik een wel verstelbare elektronische ontsteking
gemonteerd, waardoor de voorgeschreven voorontsteking van 1,5 mm. BDP mogelijk werd.
De snorfiets wordt hierdoor nauwelijks sneller, maar wel een kleine traktor.
Ik ben niet in het bezit van een stroboskooplamp,waardoor ik de beide motortjes niet vergelijken kan.
Veronderstel dat de voorontsteking iets te groot zou staan, zou dit stotteren veroorzaken.??

Groeten Hubert
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 16 aug 2008 07:46

Heb gisteren avond beide keerringen vernieuwd.Was nieteens zoveel werk. Vooral de linker-keerring was aan de binnenkant roetzwart en zat vol met zwarte drab.Ik heb direkt geprobeerd. Het motortje loopt nu weer regelmatig
maar het geluid is toch veranderd.Meer een zwaarder geluid bij het wegrijden. Een ander probleem is nieuw ontstaan.
Naa een korte wachttijd bij een stoplicht of iets dergelijks slaat bij het wegrijden de motor af. Het probleem was
eigenlijk stotteren en inhouden. Dit is dus door het tomos-forum opgelost.Ik bedank de helpers hiervoor.Ik wil deze
topic hiermee eindigen, en open dan eventueel een nieuwe vanwege dit nieuwe probleem.
Sluiten.
Groeten Huub.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 aug 2008 08:57

Kan het zijn dat de motor meer moeite heeft met ronddraaien door de nieuwe keerringen? Probeer eens of je de stationairschroef iets kan indraaien waardoor deze sneller gaat draaien. Het is in mijn ervaring dat de motor momentum mist om nog door de compressie te komen en daarom afslaat.

Iig blij te lezen dat 1 probleem is opgelost. En je hoeft in principe geen ander topic te openen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 18 aug 2008 19:48

Heb het m0tortje geprobeerd. twee maal een paar uur gereden. Loopt werkelijk super .Tot zelfs bij 10 Km./uur
kan ik rijden zonder gemelk of gestotter.Ook de stationaire gang heb ik aan de lucht/gas schroef zo kunnen
afstellen dat het net een dieselmotortje lijkt. Ik heb echter vastgesteld dat de luchtschroef heel kleine beetjes
per keer versteld moet worden.Voor het stoplicht slaat de motor niet meer af indien ik rustig wegrijd.
Hier kan ik goed mee leven . Nogmaals bedankt voor de hulp.
Huub.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.