• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie lek bij voorste standwiel, maar niet de keerring

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 21 aug 2013 03:24

Update, na elke dag zo'n 20 km rijden rijdt het kreng nog steeds, wel zijn er een paar puntjes:

Helaas lekt het kreng nog steeds olie, ben er een beetje klaar mee, eens in de 3 maandjes bijvullen en verder is het maar zo... Hij lekt iig. een stuk minder dan voorheen. Even op andere oude tomosjes gelet en ze rijden vrijwel allemaal met een zwart achterwiel aan de kettingkant, blijkbaar is dat normaal voor een oude tomos :).

Vandaag is mijn uitlaat wat losser geschoten volgens mij, of de pakking is verrot, oid... iig. Hij maakt meet herrie dan voorheen en de pijp zelf is nog helemaal heel, geen gaten of lek in te bekennen. Hij zit ook maar met 1 boutje van de 2 vast aan het blok, dus grote kans dat dat het is.

Binnenkort dus even het filtertje monteren ( heb hem al lange tijd maar geen zin gehad :p)
Uitlaat even beter vastzetten ( misschien als ik zin heb door een brom standaard uitlaat vervangen ipv. de snorversie...).
En nog steeds de achterbusjes vervangen, heb ze al liggen maar ook uit luiheid een beetje laten gaan.

Verder begint er iets te piepen achter, dit kunnen de busjes zijn van de achteras, maar ook een lager of de ketting ( heb alles ontvet en schoon gemaakt bij het achterwiel recent).

Genoeg werk dus, maar het brengt mij nog altijd vertrouwd van A naar B.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0
'93 Toyota Corolla E10 1.6 liftback

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 22 aug 2013 19:30

Even op andere oude tomosjes gelet en ze rijden vrijwel allemaal met een zwart achterwiel aan de kettingkant, blijkbaar is dat normaal voor een oude tomos :).
Dat is zeker niet normaal voor een oude tomos. :P
Heeft meer te maken met de instelling van de berijders.
Zolang het rijd, is het goed en als er iets vervangen moet worden, het liefst zo goedkoop mogelijk o|O
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 06 okt 2013 14:23

Ik heb één of ander probleem, geen idee wat het is:

Wanneer ik optrek hoort ik soms een harde klap ergens van onder komen, heb het gevoel dat het uit de karter komt maar dat weet ik niet zeker, ik voel de klap ook met mijn voeten via de voetsteuntjes, het klinkt niet gezond.

Ik dacht dat het de ketting was die te slap hing en dus over sloeg op het voorste tandwiel, had dus de ketting aangespannen en toen was hij een paar dagen goed, het geluid is nu terug, de ketting staat wel een beetje slapjes ( moet er een schakel tussen uit halen) maar een stuk strakker dan hij stond voorheen.

Hoe groot achter jullie de kans dat het daadwerkelijk de ketting is ? Ik heb het in beide versnellingen, en het gebeurt altijd als ik volgas optrek, maar een stuk minder als ik heel rustig op trek en niet meer dan half gas rijd... Het geluid klinkt als iets metaals wat tegen ander metaal aan slaat.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 07 okt 2013 15:08

Bleek inderdaad het vooste tandwiel te zijn waar die oversprong.

Mijn tandwiel had meer weg van een wiel dan een wiel met tanden :D.

Ik heb een nieuwe gebruike tandwiel, en omdat we toch al bezig waren heb ik een nieuwe achterbrug en een nieuwe bus over de lengte door mijn frame voor de achterbrug ( de 2 kleintjes waren nog goed en vond het teveel moeite om dat nog los te halen, aangezien ik de nieuwe bus er bijna in moest slaan, zat vrijwel geen speling), ding rijdt als nieuw, ik wist niet dat Tomosjes zo stabiel waren als alles werkt zoals het hoort :p. Achterwiel was een beetje een kreng om terug te monteren!

Heb nu zo'n Chromen achterbrug, kon deze voor 20 euro kopen terwijl hij nog in de verpakking zat, wel nadeel, ik heb nu geen standaard en mijn oude zijstandaard past niet op de nieuwe achterbrug, dus ik moet even binnenkort een standaard regelen.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 okt 2013 19:24

Ik zou je aanraden een complete set nieuwe tandwielen te monteren incl. nieuwe ketting. Door slijtage is de ketting uitgerekt en dat heeft zich geuit in de slijtage van de tandwielen. Als je alleen het voortandwiel vervangt, slijt deze in op de huidige ketting en sta je op korte termijn weer aan de balie voor een tandwiel.

't Is altijd verkeerde zuinigheid om slechts 1 component te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 24 okt 2013 17:22

Kleine update, ik moet mijn Tomos een keertje schuren en opnieuw spuiten, ik ben er toch mee in de regen gaan rijden wat vaker en het kleurtje bevalt mij niet van het frame waar de lak er af is :p. Zal wel een foto maken binnenkort.

Wat ik recent hebt gedaan:
De bekabeling wat netter geïsoleerd bij het stuur met zwarte isolatietape ipv. het broddelwerkje van voorheen. Hij begint nu een beetje op een brommer te lijken.
Heb ook een splinternieuwe zijstandaard.

Vandaag 2 nieuwe bandjes gekocht, is ook hard nodig voor de winter.

Dus nog to do:

- Stuurslot vervangen ( had nooit zin gehad om de voorvork er af te halen, is het mogelijk zonder de voorvork los te halen en kan je hem met een truc er uit krijgen zonder het voorvork los te halen? Ik heb het namelijk tevergeefs geprobeerd, zit wel beweging in maar op een gegeven moment kan ik hem niet verder duwen...)
- Bandjes vervangen
- Frame schuren spuiten etc...

ps. De ketting die er op zit is niet dezelfde die er op zat, het is een gebruikte maar van een andere brommer, mijn eigen ketting te kort gemaakt o|O . Want eerst dacht ik dat het aan de kettingspanning lag dat hij oversprong, maar met de nieuwe achterburg en busjes was hij te kort :lol: )... Achterste tandwiel was nog oké en de voorste is ook geen nieuwe, eentje die ik van een oud blokje heb afgesloopt van een maat. Ik zie het vanzelf wel na een tijdje hoe ze slijten! Veel kracht staat er niet op, ik heb volgens mij alleen een grotere sproeier en een kleiner achtertandwiel, verder is hij standaard, inclusief de standaard snor uitlaat, en ik weeg 56 kg :p, dus zo veel kracht staat er niet op de ketting :) .
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 24 okt 2013 20:22

Zoals hij er nu uit ziet, moet het liefst eigenlijk zo snel mogelijk gespoten worden voordat de roest te erg wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 okt 2013 12:42

Voor tijdelijk kan je ook de roest even wat wegschuren en er hammerite overheen spuiten, en dan na de winter de hele tomos opnieuw spuiten. Pekel is echt killing namelijk en als je dit zo laat in de winter ga hij denk ik rotten.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 25 okt 2013 15:18

Zoals hij er nu uit ziet, moet het liefst eigenlijk zo snel mogelijk gespoten worden voordat de roest te erg wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En je hebt volgens mij je voorvork krom
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 25 okt 2013 17:28

Klopt, maar heb ik geen last van, zonder handen blijft hij gewoon rechtdoor gaan :p. Maar als hij er toch al af moet, ik koop er misschien eentje op MP voor 20 euro oid...

Hoeveel kost het om bij een spuiter het frame te laten spuiten ongeveer ? Rond de 150 ( ik gok maar wat, ik betaalde 120 voor het spuiten van een voorscherm van de auto, maar daar zitten minder bochten in...) ?

Vandaag een beetje alle bouten van het frame waar ik mijn twijfels over had proberen los te maken, en na een beetje proberen tot nu toe alles los kunnen krijgen. Ik ga dat ding misschien zelfs dit weekend nog helemaal strippen, de lak laat vrijwel overal los van het frame, ik heb thuis nog een paar potjes Hammerite wat ik in de eerste plaats als tijdelijke paintjob ga gebruiken, maar wil hem op de iets langere termijn laten spuiten ( of zelf proberen, even kijken nog :p). Daarnaast de bagagedrager er af ( inclusief het zitje), even opschuren en een nieuw laagje lak geven!
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 15 sep 2014 20:58

We zijn een hoop tijd verder, en ik ga nu weer eens aan de slag met de Tomos, alleen de zadel er af, voorvork er af, kabels en leidingen er af en achterbrug er af en ik heb een kaal frame en kan deze dus gaan schuren en spuiten! Hopelijk ergens in de komende 2 weken piepen ( itt. vorig jaar, had er geen zin in).

Ik was ook gelijk aan de slag gegaan met het afgebroken boutje in de cilinder van de uitlaat, ik heb op MP voor 5 euro een Cilinder + zuiger kunnen regelen :). Geen zin om te gaan boren, kutwerk. Ook kreeg ik door roest op de tapeindes mijn cilinder pas na 3 uur rammen met hamers/beitels/schroevendraaiers los, heb 1 van de koelvinnen afgebroken, en mijn zuiger beschadigd ( toen de cyl los was, bleef hij steken op het randje van mijn blok, en brak er wat af van de zuiger :(, dus ik moet sowieso de zuiger er nog afhalen van de drijfstang). Achteraf gezien spijt ervan dat ik hem niet gewoon heb langsgebracht voor het uitboren en 30 euro heb neergelegd, maar ik heb ten minste weer een hoop geleerd! Wat een klote werk was het om die cilinder er af te krijgen joh, 500 ml WD40 nodig gehad en een hoop gehamer, gescheld, 3 a 4 uur tijd en gebeun! Breekboutjes gingen makkelijker dan verwacht af bij het spruitstuk ( lukte gewoon met een beiteltje om die ringen er onder te slopen, en vervolgens waterpomptang).

Hopelijk werkt het allemaal weer een beetje als het weer terug in elkaar gezet wordt! Ik ben benieuwd, hij reed voorheen 42 op GPS met een standaard snor cilinder, standaard snor S uitlaat, brom achtertandwiel, brom sproeier en dat beperkende slangetje in het luchtfilter afgeknipt.

Komende tijd dus laatste onderdeeltjes van het frame afschroeven, schuren, spuiten, en motorisch weer in elkaar zetten.

Bij het monteren, ergens waar ik op moet letten ? Misschien wat 2 takt olie het blokje in gieten op de krukas ? Sowieso even een laagje olie op de cilinder die ik morgen binnen krijg en de zuiger ? En natuurlijk op de zuigerveren letten!
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 20 sep 2014 19:11

Helemaal oververven gaat hem toch niet worden, te veel werk kom ik achter en is het geld niet waard, ik heb de achterkant en lokaal op puntjes waar roest was opgeschuurd met een staalborstel op de boor en een dikke laag blauwe Hammerite op gelegd, iets lichter dan de originele kleur maar het zal wel vind ik.

Ik heb een vraag, ik heb alles weer gemonteerd, en wat mij opvalt is dat de Tomos nu best luid tikt/ratelt tijdens het rijden. Kan dit een gebrek aan blokolie zijn, er is namelijk wel wat uit gelekt ivm. het blokje onder allemaal rare hoekjes te hebben gehouden ? Als ik stil sta en stationair draai is hij stil, en ook als ik met de rem ingedrukt vol gas ga ( en dus op hogere toeren en belasting), op de vertrouwde ''koppeling ratel'' na dan, maar die stopt meestal als hij warm is. Maar hij ratelt/tikt nu aardig luid tijdens het rijden.

En hoe strak moeten de moeren op de kop vast aan de tapeindes ? Ik heb namelijk 1 van mijn tapeindes (of de moer) dol gedraaid, maar ze zitten allemaal eigenlijk heel strak, en zelfs degene die ''dol'' is, zit aardig strak.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

snovvdog
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor snovvdog » 07 okt 2014 00:50

Status update, ik ben een dombo geweest ( ach ja, al doende leer ik het wel), zuiger zat verkeerd om ( stond niet in de tutorial op deze site van cilinder afhalen om op het pijltje te letten of de positie van de zuigerveren bij het terug monteren) , cilinder die ik dus 2e hands had gekocht heeft nu een kras er in :(. Mijn eigen cilinder heb ik langs gebracht bij een scooterzaak waar ze er een bout op hadden gelast en dus kan ik mijn originele cilinder weer terug monteren, en even nieuw schroefdraad hebben getapt bij de uitlaatport.

Ik had slechts een meter of 100 gereden maar toch te veel met een omgedraaide zuiger om er onbeschadigd van af te komen :cry: .

Heb ook gelijk 4 nieuwe moertjes voor op de tapeindes, 1 oud moertje was dol dus heb maar gelijk 4 nieuwe, tapeindes hebben gelukkig nog goed/scherp schroefdraad. Zat er echt niet op te wachten om die ook nog te moeten vervangen.

Overigens, ik vind de 2 ''methodes'' om je cilinder er af te kunnen krijgen omslachtig in de tutorial. Het is vervelend dat je heel je kickstarter moet demonteren om het hele blok er onder vandaan te schroeven ( wat ik wel heb gedaan de 1e keer), en het benzinekraantje moet je gaan kutten met benzine leeg laten lopen en slangetjes en jerrycans, ugh.
Veel makkelijker ( mits je al van de breekbouten af bent, uiteraard), gewoon het spruitstuk loshalen, kan je prima bij met een inbus setje.
Tomos s25 Snor
'97 Kawasaki ER-5
'16 Seat Leon ST 1.0

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar