• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht - trekt slecht - hapert op top...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 29 feb 2012 16:46

Hoi,
ik heb pas een 2-speed blok onder mijn tomos 70cc gelegd omdat mijn 1-speed naar de klote was.
Ik heb de cilinder + zuiger + carburateur en overige set-up het zelfde gelaten.
maar mijn tomos trekt zeer slecht, hij rijdt in de 1e versnelling met zeer hoge toeren en schakelt al na 2sec over, maar in de 2e versnelling komt hij heeeeel langzaam op toeren en aangezien ik er mee door zandpaden rijdt is dit niet handig.
Licht dit aan de afstelling of aan de set-up??
Verder hapert en stotter m'n tomos ook als hij eenmaal aan zijn top is (die veel te laag is) heel erg en trilt je zowat van je zadel af. (topsnelheid nu ongeveer 30km/h terwijl hij eerst 75 reed met deze set-up)
Voor het starten moet je soms wel 30x kicken met shocke er op en je moet precies de goede hoeveelheid gas geven.
Ik moet zeggen dat ik ondertussen wel mn uitlaat heb vervangen maar denk niet dat het hier aan licht want beide uitlaten waren zonder demper.

set up:
70cc + hd kop
carb 14/12
open air filter
circuit uitlaat
tandwielen 26/26
sproeier 52
NGK R bougi

Volgens mij licht er sws een te grote sproeier in maar weet t niet zeker want kan ook aan afstelling liggen dat hij niet volledig verbrand.

ik hoor het wel, bvd joost
Laatst gewijzigd door joost943 op 01 mar 2012 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 29 feb 2012 16:49

Hoi,
ik heb pas een 2-speed blok onder mijn tomos 70cc gelegd omdat mijn 1-speed naar de klote was.
maar mijn tomos trekt zeer slecht, hij rijdt in de 1e versnelling met zeer hoge toeren en schakelt al na 2sec over, maar in de 2e versnelling komt hij heeeeel langzaam op toeren en aangezien ik er mee door zandpaden rijdt is dit niet handig.
Verder hapert en stotter m'n tomos ook als hij eenmaal aan zijn top is (die veel te laag is) heel erg en trilt je zowat van je zadel af. (topsnelheid nu ongeveer 30km/h terwijl hij eerst 75 reed met deze set-up)
Voor het starten moet je soms wel 30x kicken met shocke er op en je moet precies de goede hoeveelheid gas geven.
Ik moet zeggen dat ik ondertussen wel mn uitlaat heb vervangen maar denk niet dat het hier aan licht want beide uitlaten waren zonder demper.

set up:
70cc + hd kop
carb 14/9
open air filter
circuit uitlaat
tandwielen 26/26
sproeier 52
NGK R bougi

Volgens mij licht er sws een te grote sproeier in maar weet t niet zeker want kan ook aan afstelling liggen dat hij niet volledig verbrand.

het lijkt mij een redelijk kleine sproeier voor deze setup. hoe ziet je bougie eruit?

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 29 feb 2012 16:55

Hoi,

set up:
70cc + hd kop
carb 14/9
open air filter
circuit uitlaat
tandwielen 26/26
sproeier 52
NGK R bougi

het lijkt mij een redelijk kleine sproeier voor deze setup. hoe ziet je bougie eruit?
hij is altijd nat en zwart dus zoals ik al zei, waarschijnlijk een te grote sproeier..

dit is altijd al zo geweest ook toen het 1-speed blok eronder lag. toen reed en trok de tomos ontzettend hard
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 29 feb 2012 17:58

hij is altijd nat en zwart dus zoals ik al zei, waarschijnlijk een te grote sproeier..

dit is altijd al zo geweest ook toen het 1-speed blok eronder lag. toen reed en trok de tomos ontzettend hard
ja, maar dit is een ander blok. en je hebt er ook een andere uitlaat onder gezet dus dit zorgt ervoor dat je hem misschien toch moet afstellen. je hebt je setup namelijk veranderd.

als hij het met andere maten ook zo slecht doet dan denk ik dat je koppelingsveren te slap zijn waardoor hij veel te vroeg aangrijpt.

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 29 feb 2012 18:03

ja, maar dit is een ander blok. en je hebt er ook een andere uitlaat onder gezet dus dit zorgt ervoor dat je hem misschien toch moet afstellen. je hebt je setup namelijk veranderd.

als hij het met andere maten ook zo slecht doet dan denk ik dat je koppelingsveren te slap zijn waardoor hij veel te vroeg aangrijpt.
oke, maar ik heb niet zo'n verstand van alles wat in het carter zit, ik zal eerst nog eens proberen om hem beter af te stellen.
licht dit aan het moment waarop dat hij vonkt of de afstand tussen de kontaktpunten?
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 29 feb 2012 18:27

oke, maar ik heb niet zo'n verstand van alles wat in het carter zit, ik zal eerst nog eens proberen om hem beter af te stellen.
licht dit aan het moment waarop dat hij vonkt of de afstand tussen de kontaktpunten?
met afstellen bedoel ik de sproeier. hij loopt te rijk zoals je zegt dus probeer eens een kleinere.
als hij goed is afgesteld (goede maat sproeier) dan kun je inderdaad kijken naar je ontsteking.
wat voor een ontsteking zit er in? een met 4 spoelen of een met 2?
en zit er in het midden iets van een mechanisme of zit er niks

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 29 feb 2012 18:34

het is een ontsteking met 2 spoelen en zonder condensator en ook geen contactpunten, er zit een speciale bobine bij.
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 29 feb 2012 18:42

het is een ontsteking met 2 spoelen en zonder condensator en ook geen contactpunten, er zit een speciale bobine bij.
dan zitten er links van de gradenplaat 2 streepjes en op de gradenplaat een puntje. dat puntje moet op de bovenste streep staan. als hij zo staat dan is je ontsteking goed afgesteld. als hij ergens anders staat dan kun je hem beter op dat streepje zetten.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 01 mar 2012 10:46

Maar een 70cc zal nooit optimaal lopen op een 14/9
de 14/9 is een snor carb dus dat betekent dat hij gigantisch is geknepen zodat de brommer niet al te hard kan lopen.

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 01 mar 2012 15:25

de 14/9 is een snor carb dus dat betekent dat hij gigantisch is geknepen zodat de brommer niet al te hard kan lopen.
welke carb. kan ik er dan beter op zetten?
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 01 mar 2012 15:27

dan zitten er links van de gradenplaat 2 streepjes en op de gradenplaat een puntje. dat puntje moet op de bovenste streep staan. als hij zo staat dan is je ontsteking goed afgesteld. als hij ergens anders staat dan kun je hem beter op dat streepje zetten.

oke ik ga er naar kijken
alvast bedankt voor de informatie ik zal het allemaal uitproberen en kijk dan wel wat het zal doen
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 01 mar 2012 16:33

welke carb. kan ik er dan beter op zetten?
word meestal gewoon een 15/15 carb aangeraden. maar let wel op dat je dat ook meteen een 15 mm spruitstuk koopt. anders heb je namelijk niks aan een grotere carburateur

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 01 mar 2012 16:40

er zit wel een 15/15 spruitstuk op, door de vorige eigenaar is er een kleinere carb opgezet omdat de tomos snel verzoop maar dat hielp natuurlijk niks.
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 01 mar 2012 17:13

er zit wel een 15/15 spruitstuk op, door de vorige eigenaar is er een kleinere carb opgezet omdat de tomos snel verzoop maar dat hielp natuurlijk niks.
dan zit je goed :)

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 01 mar 2012 17:26

Als hij verzuipt met de 15/15 dan heeft hij er gewoon een te grote sproeier inzitten.

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 01 mar 2012 17:50

sorry allemaal maar ik had de set-up door elkaar gehaald met die van mn oude tomos
hij heeft namelijk een 14/12 carb en 12mm spruitstuk
te ontsteking staat trouwens goed dus ik ga nu kijken voor een andere carb.
heeft er misschien nog iemand een 15/15 carb liggen???
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

joost943
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor joost943 » 05 mar 2012 17:04

mijn brommer liep weer fantastisch nadat ik de oude uitlaat had gelast en er terug onder had gelegd,
ik heb daar toen ongeveer 2 uur mee gereden en ineens sloeg mijn tomos af op de harde weg op top snelheid.
hij heeft nu totaal geeeeeen compressie maar wil opzich wel starten maar blijft maar 1 sec lopen.
Ik denk dat het een probleem met de koppeling is want zodra je de tomos van zn plek duwd is het net een puch die je wilt starten. Hij koppelt dan en je kunt hem gewoon aan duwen maar dan blijft hij weer maar 1sec met hele lage toeren lopen...
wat is de oorzaak en hoe moet ik die oplossen???
tomos 70cc 1-speed
14/9 carb. gaas filter
sproeier 62
ngk-R bougi
dmp terugloop uitlaat

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 mar 2012 20:55

Kijk een keer naar je zuigerveren? Zijn ze nog iets te bewegen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers