• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos quadro - raar probleem opeens

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 15 mei 2012 16:48

Hallo beste mensen.

Graag went ik mij tot u allen :P want ik weet het niet meer.

Welke model tomos heb je? Tomos quadro
uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? Gister

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee zie bericht

Wat is het probleem?

Ik heb hier een Tomos quadro uit 2006. sinds gister onderweg naar huis met mijn dochter, kreeg ik 20 meter voor mijn deur het probleem dat de tomos uitsloeg en niet meer wilde starten via e-start. ik dacht we lopen het stukje wel en kijk later wel.

Nou sinds gister middag tot nu ben ik al aan het proberen de tomos weer aan de praat te krijgen.

De tomos wil niet starten via e-start, als ik dan via kickstart doe springt hij wel aan, maar als ik gas geef of geen slaat hij meteen weer uit. als ik weer kick gaat ie weer aan maar meteen weer uit.

Het lijkt erop dat hij geen benzine meer krijgt of juist teveel. maar dat lijkt onlogisch omdat er niks aan veranderd is hij altijd gelopen heeft tot nu.

zelf heb ik een beetje verstand van brommers, vroeger zelf veel gesleuteld aan vespajes. tomos is nieuw voor mij.

Ik heb tot nu toe weten schoon te maken de caberateur(zat wat rommel in, maar na blazen komt de lucht er door heen), sproeier(kan door het gaatje kijken), luchtfilter uitlaat ontkoolt, bougie ziet er goed uit, vonkt ook. zo juist op advies van Rekers de vloter nagekeken of het benzine toevoer stopte als de vlotter om hoog staat. alles is zo in orde. benzine loopt ook gewoon op normale stand en op reserve, vlotterkamer zit benzine. met of zonder luchtfilter blijft het ook het zelfde, e-start werkt wel maar hij wil niet starten, kicken in een keer aan. na 2 sec weer uit(alsof hij geen bezine krijgt of verzuipt dat geluid) Als de Tomos aan is met de kickstart, en ik geef gas gaat ie ook uit, hij probeerd het wel maar tevergeefs. Ook hoor ik aan het geluid en als ik gas geef en hij zou blijven lopen dat hij begint te schieten. DIt gebeurt nu alleen niet maar zo lijkt het wel als hij zou blijven lopen.

Ik krijg het maar niet voor elkaar en zit echt met een probleem want moet dagelijks mijn dochter naar school brengen en halen, tis momenteel ook mijn enige paard die ik heb.

Bij de fietsenzaak Bert Rekers was ik ook geweest om info. hij vond het ook raar dat hij niet wilde starten via e-start maar wel in 1 kick maar dan weer afslaat.

Kan het nog ergens anders aan liggen dan benzine toevoer, caberateur, luchtfilter, uitlaat(verstopt) afstelling(nog niks aan gedaan, staat nog zoals ik hem kreeg en zoals ie reed) bougie? mijn pa denkt aan de bobine maar dat gaat mijn boekje te buiten. wie o wie kan mij verder helpen

Alvast bedankt

Dave

15melvin15
Diehard

Berichtdoor 15melvin15 » 15 mei 2012 18:13

Hoe oud is de bougie?
Ik meen dat je elke 2 jaar een bougie moet verv. doe het zelf jaarlijks.

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 15 mei 2012 18:25

Bougie is half jaar oud, ziet er ook nog goed uit, heb hem toch ligt opgeschuurd. ik zal morgen toch eens een nieuwe halen. dat was ik zowiezo van plan. maar kan het nog iets anders zijn dan ik al geschreven had. en zelf al geprobeerd had.

Ik denk zelf dat het iets anders moet zijn, aangezien hij gewoon start met de kickstart alleen als ik gas geef of niet of stationair wil laten lopen gaat hij weer uit. kan proberen wat ik wil. Als ie uit is en ik kick meteen weer gaat ie weer aan, 2sec later weer uit.

Het rare vind ik ook dat hij niet wil starten met de e-start... dit heeft ie altijd gedaan. maar met 1 kick weer wel aangaat, alleen meteen weer uitgaat, dan zou hij het toch ook met de e-start het zelfde moeten hebben. dus ik ben dan ook meer aan de elektra aan het denken dan iets motorisch. maar als beginner voor tomos en na jaren weer eens aan brommers te sleutelen. gaat dit mij te ver.

Daarom roep ik ook jullie hulp in.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website

Berichtdoor 2pac » 15 mei 2012 18:47

Lijkt wel op een slechte bougie
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 15 mei 2012 19:21

Oke ik zal morgen eens een nieuwe halen. ik heb de ouwe niet meer anders had ik eens met die geprobeerd.

Maar wat ik ook nu vind, ja ben nog steeds bezig haha. maar het lijkt erop dat hij teveel benzine krijgt zo opeens. ik ruik heel erg een benzine geur en ik vind de bougie toch wel iets te nat. maar dan kom ik weer op hoe dat opeens zo kan gebeuren. heb niks veranderd van sproeier, caberateur of wat dan ook. ik meen ook dat sproeier maat 52 erin zat.
Maar goed. ik zal me morgen weer eens melden als ik de nieuwe bougie gehaald heb. ben benieuwd of dat het is, ik betwijfel het, aan de andere kant hoop ik het. dan blijft het lekker goedkoop hahaha

alvast bedankt voor uw reacties en hulp!

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 15 mei 2012 19:49

Als ik het zo lees , draait de motor wel rond met de elek. start , dus daar is niks mis mee.
De startmotor doet in feite hetzelfde als de kickstarter .
Het verschil kan hem in de kracht zijn waarmee je de motor probeert aan te slingeren.

De motor slaat ook weer gelijk uit , is de choke eraf ?
je hebt het over , dan begint hij te schieten ... dat klinkt weer als een probleem met de ontsteking zoals bij
een ontsteking met contactpuntjes.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 15 mei 2012 20:22

Als ik het zo lees , draait de motor wel rond met de elek. start , dus daar is niks mis mee.
De startmotor doet in feite hetzelfde als de kickstarter .
Het verschil kan hem in de kracht zijn waarmee je de motor probeert aan te slingeren.

De motor slaat ook weer gelijk uit , is de choke eraf ?
je hebt het over , dan begint hij te schieten ... dat klinkt weer als een probleem met de ontsteking zoals bij
een ontsteking met contactpuntjes.
Inderdaad dat vond ik zelf ook, alleen probeert hij wel met de e-start opgang te komen maar wilt niet echt, kan blijven duwen op knoppie maar start echt niet, met de kickstart is het inderdaad iets krachtiger het is ook maar 1 keer kicken en hij springt aan. of ik hem nu stationair laat lopen of beetje of vol gas geef gaat hij uit > weer 1x Kicken loopt ie, en weer uit, dat telkens.

De choke is inderdaad eraf, of ik hem nu erop of eraf laat maakt geen verschil.

Over dat schieten/knallen. dat doet ie nog niet. maar als de tomos nu op dit moment zou blijven lopen denk ik wel dat ie dat gaat doen. waarom denk ik dat.

Als ik hem aan kick en een beetje gas geef dan wilt hij wel maar dan gat hij weer uit, het geluid is zeg maar alsof je geen benzine of hij te veel benzine krijgt, maar ik hoor aan het geluid dat als hij op toeren probeert te komen, dat hij wilt gaan schieten/knallen. maar voor dat het zou gebeuren is ie lang weer uit.

nu dat ik zo bezig ben en het een en ander schoon gemaakt heb, bemerk ik wel dat ie iets langer aan blijft dan eerst. maar dan ook weer uitvalt. ook vind ik de rook die uit de uitlaat komt dik en veel. dat deed ie nooit.

Ik denk ook zoals vorige bericht dat hij teveel benzine krijgt, daar lijkt het op tenminste. ik ruik benzine tijdens het starten(maar dat ruik ik de hele dag al hahah daarom weet ik het ff niet zeker.) maar als ik de bougie na het starten eraf haal vind ik hem na mijn idee toch wat te nat. maar ja wat is dan weer te nat. Morgen haal ik eens een nieuwe bougie en een kleinere sproeier dit laatste weet ik bijna zeker dat het dat niet is. Vind het vreemd dat ik een jaar zo rij, dit nog niet mee gemaakt heb, niks aan de brommer sleutel of verander, dan zou hij nu opeens te veel benzine krijgen. maar ja je weet maar nooit. ik meld me morgen weer. stop er voor vandaag even mee.

Bedankt voor uw reactie
Laatst gewijzigd door DragonsEyes op 15 mei 2012 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 15 mei 2012 21:54

Ik krijg het vermoeden dat het je zuigerveren zijn ,
als je altijd zo gereden hebt zou ik niks veranderen aan jouw sproeier.

De rook duidt meestal aan dat er een kering zijn werk niet meer naar behoren doet.

De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 16 mei 2012 14:24

Ik krijg het vermoeden dat het je zuigerveren zijn ,
als je altijd zo gereden hebt zou ik niks veranderen aan jouw sproeier.

De rook duidt meestal aan dat er een kering zijn werk niet meer naar behoren doet.
Vandaag nog eens geprobeerd, ik bemerk dat de tomos iets langer aanblijft als voorheen, wat ik gedaan heb is de stelschroef helemaal in gedraaid en gaskabel helemaal uit gedraaid. hij start met de kickstart in eens en blijft dan ook iets langer lopen. maar gaat tenslotte ook weer uit. na de 3de 4de keer kicken heeft ie weer meer moeite om aan te springen.

Ook ruik ik benzine na de 3de keer starten. lijkt het er dan op dat hij te veel benzine krijgt ? dat vermoeden heb ik wel. maar snappen doe ik het niet, omdat ik niks veranderd heb, danzou de tomos nu opeens te veel benzine krijgen. lijkt mij toch sterk? iemand enig idee.

Nieuwe bougie kan ik nog niet halen, heb mijn geld nog niet binnen, zal morgen denk ik wel worden.

De tomos staat ook te koop voor een prikkie, voor een handig iemand is dit maar een kleinigheidje. mocht er hier iemand interesse hebben hoor ik het graag. ik ga opzoek naar iets anders of een scootertje.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2012 17:46

Zoals eerder gemeld, krukaskeerring(en) lek. Komt vaker voor en dat merk je aan de compressie. Zoals je zelf al eerder aangaf is de rook uit de uitlaat veel en dik (wit of blauw?) Wit duidt op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde. Daardoor wordt er ATF mee verbrand wat de witte rook veroorzaakt. Kwestie van vervangen (ook die aan de ontstekingskant).

Vwb je opmerking over electrische start en kicken: de startmotor draait op een lager toerental de krukas rond. Wel zo snel dat (in normale omstandigheden) de motor nzou moeten aanslaan. Als je kickt, gebruik je een ander deel van de versnellingsbak om de krukas aan te drijven. Die is qua overbrenging heel anders en kan de krukas meer toeren maken en "makkelijker" aanlsaan door een licht verhoogde mate van compressie. Echter lekt er nog steeds teveel mengsel weg bij de krukaskeerringen als deze kapot/ uitgehard zijn. Doordat je erg veel hebt gestart en er geen volledige verbranding heeft kunnen plaatsvinden "ploft" het in de uitlaat doordat ineens het complete mengsel (ook in de uitlaat) wel ontbrand.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 16 mei 2012 20:24

Zoals eerder gemeld, krukaskeerring(en) lek. Komt vaker voor en dat merk je aan de compressie. Zoals je zelf al eerder aangaf is de rook uit de uitlaat veel en dik (wit of blauw?) Wit duidt op een lekke krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde. Daardoor wordt er ATF mee verbrand wat de witte rook veroorzaakt. Kwestie van vervangen (ook die aan de ontstekingskant).

Vwb je opmerking over electrische start en kicken: de startmotor draait op een lager toerental de krukas rond. Wel zo snel dat (in normale omstandigheden) de motor nzou moeten aanslaan. Als je kickt, gebruik je een ander deel van de versnellingsbak om de krukas aan te drijven. Die is qua overbrenging heel anders en kan de krukas meer toeren maken en "makkelijker" aanlsaan door een licht verhoogde mate van compressie. Echter lekt er nog steeds teveel mengsel weg bij de krukaskeerringen als deze kapot/ uitgehard zijn. Doordat je erg veel hebt gestart en er geen volledige verbranding heeft kunnen plaatsvinden "ploft" het in de uitlaat doordat ineens het complete mengsel (ook in de uitlaat) wel ontbrand.

Bedankt voor de deze info. ik zal morgen een navragen wat me dit zal gaan kosten. ik meld me wel weer

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 17 mei 2012 08:32

Gelukkig heb je nu een Tomos en geen scooter,
Een Tomos is makkelijker sleutelen en vaak ook eenvoudig zelf te doen,
met een scooter ben je eerder afhankelijk en kost het je meer. 8)

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 17 mei 2012 21:42

Topic kan gesloten worden, Tomos is morgen verkocht. iemand had zeer intresse. Ik zelf heb morgen een scooter op de kop weten te tikken.

Super bedank voor jullie hulp!!

Dave

DragonsEyes
Pindabrein

Berichtdoor DragonsEyes » 17 mei 2012 21:45

Gelukkig heb je nu een Tomos en geen scooter,
Een Tomos is makkelijker sleutelen en vaak ook eenvoudig zelf te doen,
met een scooter ben je eerder afhankelijk en kost het je meer. 8)

Dat klopt wel maar heb vele scooters gehad en ook aan gesleuteld, ook vrienden die ik kan weten hier vanaf. ieder voor zich natuurlijk

tomos gaat morgen weg, en morgen heb ik ook een scootertje

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen