• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

DMP Cilinder gemonteerd rinkelende geluid tijdens rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
michaeltheone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor michaeltheone » 26 mar 2015 22:35

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds nieuwe cilinder en zuiger gemonteerd heb (complete kit)
Wat is het probleem? Tijdens het rijden en ook zodra gas loslaat rinkelende geluid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? cilinder, zuiger, zuigerveren, pakkingen, naaldlager, piston pennen enz vernieuwd

Goedeavond mede tomosforum gebruikers,

Ik heb sinds kort een DMP cilinder met zuiger gemonteerd op mijn tomos flexer snor brommer, inclusief een DMP hoge drukkop (en tecno circuit uitlaat). De brommer rijdt goed, trekt snel op en zit zo op z'n top.

echter hoor ik een rinkelende geluid als rij en gas los laat, heb al meerdere malen naar de cilinder gekeken en uit elkaar gehaald en nieuwe zuigerveren gemonteerd dit bleek echter niet de oplossing, nieuwe naaldlager gemonteerd bleek niet de oplossing te zijn.

Heb even een voorbeeld filmpje gevonden waarop precies het zelfde geluid te horen is:

https://www.youtube.com/watch?v=rymftBEcDzk

Hoop dat iemand van hier wellicht weet wat het probleem kan zijn? het is namelijk best iritant dat geluid en weet ook niet of het wel of niet kwaad kan voor mijn cilinder en zuiger?

Op het forum ook meerdere malen gezocht voor een oplossing helaas niet wat kunnen vinden die de probleem zou kunnen verhelpen.

Hoor het graag, alvast bedankt!

Groet,
Michael.

P.s. mocht dit in verkeerde categorie geplaatst zijn laat mij aub weten in reactie of pm, ik heb al eerder topic hierover aangemaakt en die is zonder pardon verwijdert? :|

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 27 mar 2015 00:20

Zorg in elk geval dat je ketting nooit over je achterbrug heen slijt dit is niet bevordelijk voor je ketting. Ratelen zou koppeling kunnen zijn, Bigend lager checken door drijfstang in richting van zuiger bewegen. Krukaslagers voel je door je hand op koppelings deksel te houden enof de koppeling en vliegwiel bewegen. Verder hoor ik niks raars, kwaaltje van aluminium cilinders denk ik. Mijne doet het ook en die heeft ook zat power en geen van de bovenstaande dingen. Bij zundapp zaten er vroeger rubberen stripjes bij de koelvinnen om het geluid weg te dempen. Aluminium cil maken gewoon keer herrie dan gietijzer. Wel nog inrijden natuurlijk!!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

michaeltheone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor michaeltheone » 27 mar 2015 08:58

Goedemorgen Jespertje,

Bedankt voor uw bericht.

Het gerinkel komt echt uit de cilinder, de andere zaken is uitgesloten omdat het met de originele cilinder nergens last van had?
Als stationair draai hoor helemaal niks maar zodra gas geef en de zuiger op en neer moet gaan dan begint het gerinkel pas en vooral hoe harder ga rijden hoe harder het geluid.

Zal vanmiddag eens filmpje maken van het geluid waarop je zo kan horen dat het echt van de cilinder afkomt, als het inderdaad de aluminium cilinder de boosdoener lijkt te zijn dan ga binnenkort maar weer switchen terug naar gietijzer.. maar er moet lijkt mij toch wel een oplossing zijn voor dit gerinkel?

Groet,
Michael

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 mar 2015 12:10

Het is idd normaal dat je wat meer gerinkel hoort (zuigerveren) bij een aluminium cilinder dan bij een gietijzeren. Geen zorgen om maken, tenzij je echt beschadigingen ziet op de zuiger al gevolg van een koptikker (zuiger raakt kop). daarvoor kun je een koppakking monteren om dit op te lossen (wel even de squish meten). Squish is de ruimte die overblijft tussen kop en zuiger en wordt gemeten aan de rand van de cilinderwand. Hiervoor kun je soldeertin gebruiken. Staat wel ergens op het forum hoe of zoek het op Google op hoe en wat. Bepaal aan de hand van de maat welke dikte koppakking je nodig hebt (aluminium versie).

Maar als het echt het geluid is uit het filmpje hoef je je niet druk te maken, dit zijn de veren die je hoort.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

michaeltheone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor michaeltheone » 27 mar 2015 12:16

Het is idd normaal dat je wat meer gerinkel hoort (zuigerveren) bij een aluminium cilinder dan bij een gietijzeren. Geen zorgen om maken, tenzij je echt beschadigingen ziet op de zuiger al gevolg van een koptikker (zuiger raakt kop). daarvoor kun je een koppakking monteren om dit op te lossen (wel even de squish meten). Squish is de ruimte die overblijft tussen kop en zuiger en wordt gemeten aan de rand van de cilinderwand. Hiervoor kun je soldeertin gebruiken. Staat wel ergens op het forum hoe of zoek het op Google op hoe en wat. Bepaal aan de hand van de maat welke dikte koppakking je nodig hebt (aluminium versie).

Maar als het echt het geluid is uit het filmpje hoef je je niet druk te maken, dit zijn de veren die je hoort.
Bedankt voor uw reactie,

Aan een koptikker dacht ik eerst ook aan, totdat ik de koppakking vervangen had voor een dikkere pakking (had eerst pakking van 0,1mm en nu van 1mm) en daar lag het iedergeval niet aan.

Het geluid is wel zoals uit het filmpje, dan zal het de veren wel zo zijn en moet maar mee leren leven :roll:
Als het me blijft iriteren dan zal wel overstap terug maken naar gietijzer :wink:

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 27 mar 2015 12:24

Na het inrijden van de cilinder/zuigerveren zal het wel wat minder worden. Je bent niet de enige die het heeft. ;)

michaeltheone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor michaeltheone » 27 mar 2015 13:06

Na het inrijden van de cilinder/zuigerveren zal het wel wat minder worden. Je bent niet de enige die het heeft. ;)

Oké! nou gelukkig haha, rij dagelijks met de brommertje dus inrijden zal wel goedkomen :)

Iedergeval bedankt allen voor de commentaren :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers