• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos houdt in bij vol gas

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 24 jun 2015 21:44

Welke Tomos model heb je? s25/2
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds moment van aankoop
Wat is het probleem? bij veel gas en bergje af met veel gas, komen er een soort van zuchten uit de uitlaat. Ook moet ik hierbij vermelden dat de uitlaat bloed heet is al na 50 meter rijden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? een snellere uitlaat en nieuwe uitlaatpakkingen

hallo,
ik ben net nieuw op dit forum en ben laatst op nogal een paar problemen gestuit die zich bij mijn tomos voordoen.Het eerste is dat mijn tomos bij vol gas in eerste instantie een paar zuchten uit de uitlaat laat komen en vervolgens gaat tie heel erg inhouden. Als ik het gas vol open blijf houden dan valt de snor stil. Dus ben zeer benieuwd wat jullie hiervan denken.

Mijn tweede probleem is dat ik eigenlijk een goede en goedkope manier zoek om mijn snor rond de 40 te laten lopen, ik haal nu net 25/30 en zou graag 40 willen rijden. Heb laatst al een grotere uitlaat erop gezet, een standaard speedy uitlaat als ik me niet vergis, maar dit heeft niet veel uitgehaald. Nu zat ik er zelf aan te denken om de begrenzers eraf te halen, maar heb geen flauw idee waar die allemaal zitten.

Alvast bedankt voor jullie reacties :wink:

Gr. Stefan.

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 24 jun 2015 23:23

Kijk eens naar de kleur van de bougie na een rit, bij een snellere uitlaat moet je misschien de sproeier iets vergroten.
Als je bougie grijs/wit van kleur is is je mengsel te arm en bestaat de kans op een warmloper.

Voor het harder lopen kleiner achtertandwiel monteren, 28 of 26 tanden en die slurf uit het luchtfilter halen.
Misschien nog sproeier wat aanpassen. Ik haalde toen 38 km volgens een matrix bord langs de weg. Had er wel nog een Bromkop en uitlaat met dikke bocht op.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2015 14:14

Wat voor uitlaat zit eronder? De kat versie is bekend dat ie verstopt raakt en dan dit soort klachten geeft. Ook een verstopte einddemper van de sigaar uitlaten staan bekend om dit soort klachten. Zoals gezegd, check even de kleur van de electroden van de bougie of er iets mis kan zijn met de lucht-brandstofverhouding of dat je ergens valse lucht trekt. Voordat je begint met opvoeren eerst dit probleem oplossen, anders ga je met 2 verschillende zaken tegelijk bezig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 13 jul 2015 19:55

sorry voor mijn late reactie, maar het probleem van de snelheid is al opgelost. Ik blijf echter alleen wel met het probleem zitten dat de brommer bij vol gas stil valt en knallen uit de uitlaat geeft. Ook start de brommer zeer slecht, ik moet soms wel 10 keer kicken en 5 keer choken wil de brommer starten, heb heel de carburateur al uit elkaar gehad en heb ook het benzinekraantje vervangen, want die was lek. Ik heb ook nog de pakkingen tussen het membraan vervangen, want hij zoog valse lucht, iemand nog andere suggesties ? Alvast bedankt !

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 13 jul 2015 20:01

Ik vergeet trouwens ook nog te zeggen dat de brommer als hij gestart is en ik een beetje gas geef, dan ook al weer uitvalt. Als ik het gas heel langzaam opbouw dan maak ik weer heel rustig wat snelheid, maar ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Heb ook nog niet echt identieke problemen op het forum gezien.

Gr. stefan

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2015 23:16

Slecht starten, vol gas inhouden en knallen uit de uitlaat betekent naar mijn idee dat er wat mis is met de lucht-brandstof verhouding. Dit kan een (te) kleine sproeier zijn, valse lucht (denk niet alleen bij de carburateur maar ook de krukaskeerringen, cilindervoet pakking), schade aan de venturie, membraan zelf stukje af, etc. Jammer dat je niet de gehele setup neerzet zodat we weten waar we mee te maken hebben.

Er is meerdere keren gevraagd wat de kleur van de bougie elektroden aangeven, dit zegt genoeg. Btw, hoe start jij de motor in koude omstandigheden?

- Choke erop geen gas en kicken. Pas als de motor loopt de choke eraf
- choke erop, kicken en tijdens het kicken al gasgeven zodat de choke eraf klikt?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 14 jul 2015 01:18

Mijn bougie is zwart aan de randen en koffie bruin bij de elektroden, dus dat zou moeten duiden op een goed mengsel. Wel heb ik onlangs de deo test gedaan en kwam toch tot de ontdekking dat er valse lucht binnen kwam, dus hierop heb ik de mebraanpakkingen vervangen, want daar leek het vandaan te komen. Het membraan zelf is gewoon goed, geen stukjes af of iets dergelijks, heb nog niet naar mijn keerring gekeken. Maar heb gelezen dat als die lek is dat er witte rook uit de uitlaat moet komen en dat is niet het geval.

Mijn setup:
- Bosch bougie
- normaal a35 cilinder met HD kop
- speedy uitlaat
- sproeier maat 52
- carburateur is bij aankoop uitgevreesd, dus maten kloppen niet.
- origineel luchtfilterbuisje ontbreekt ook.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 14 jul 2015 11:08

Witte rook zie je als de keerring aan de koppelings kant lek is. Maar aan de ontstekings kant zit ook een keering en wanneer die lek is zie je geen witte rook maar krijg je wel valse lucht.

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 14 jul 2015 11:54

Ik zal morgen of overmorgen eens even alle pakkingen vervangen en alles goed aandraaien. Als dat niks heeft uitgehaald, dan vervang ik de keerring en ik hoop dat het probleem dan is opgelost.

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 14 jul 2015 12:36

Ik heb net nog even met deo getest. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat de cilindervoetpakking niet goed meer is. Ook is de kleur na een tijd rijden helemaal zwart of grijsachtig van mn bougie.

John1950
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor John1950 » 14 jul 2015 14:56

Je moet eerst het valse lucht probleem oplossen anders krijg je het nooit goed afgesteld.

Stefan98
Pindabrein

Berichtdoor Stefan98 » 19 jul 2015 18:59

hallo,

ik heb vandaag het cilinder er afgehaald en het bleek dus dat de vorige eigenaar er iets van 5 pakkingen onder had gelegd. Ik heb samen met een maat netjes alle vastgekoekte pakkingen eraf geschraapt en alles goed schoon geschuurd.Hij start nu weer in een keer en rijd prima, geen knallen meer uit de uitlaat bij vol gas en ook valt de tomos niet meer stil bij vol gas. Ik heb echt veel gehad aan jullie reacties, bedankt hiervoor. Nu lekker touren 8) .

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2015 23:09

Mooi, geniet ervan en bedankt voor de feedback. Close

Gesloten
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers