• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos cilinderblok vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Semm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Semm » 03 sep 2015 12:30

Welke model tomos heb je? - Tomos A3 49cm3
uit welk jaar komt de tomos ? - 2006
Is het een snor of een brommer? - snor
wanneer ontstond het probleem? - bij aanschaf

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? - nieuwe bougie, carburateur schoongemaakt.

Wat is het probleem? - Welke cilinder moet ik kopen :)

Hoi hoi tomosfreaks,

Ik ben Sem, 22 jaar een paar dagen geleden, een tomos a3? uit 2006 gekocht die niet helemaal lekker liep. Aantal jaar geleden een aprilia sr 2001 gehad en erg veel plezier van gehad. Nu een tomos snor gekocht om naar het station en terug te komen. Nougoed, tomosje liep niet heel lekker, pakte niet goed door en lekte wat tussen carter en cilinder. Rotte pakking dus. Op het motortje staat trouwens A5.

Alles opengemaakt en ondertussen de uitlaatbout laten afbreken en met een afgebroken torx erin nog erger gemaakt ;(

Naja zuiger was helemaal zwart aan de bovenkant, cilinderkop zat ook roet in en bougie was zwart en nat (sproeier 51). Cilinder er ook afgehaald en besloten dat die maar vervangen moest worden omdat uitboren + helicoil ook al 40euro ging kosten.

Nu de vraag: welke cilinder is kan ik hier het beste opzetten. Ik streef naar 35-40 km/h en liefst redelijk optrekken. Budget is niet te groot. Ik neig naar een "DMP Tomos A35/A3 50cc Gietijzer" (goedkoop) en vroeg me ook af of ik mijn huidige zuiger kan laten zitten. Dan heb ik ook geen gekloot met de pistonpen. Moet ik mijn cilinderkop ook vervangen? hoor graag van jullie wat jullie zouden doen :)

Groetjes Semm

EDIT; Nog wat bijpassende plaatjes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker met die handjes bezig blijven!

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 sep 2015 16:28

Ik heb ook de DMP 50cc gietijzer. Is gewoon een standaard imitatie cilinder die wat minder goed is afgewerkt. Prestaties zullen gelijk zijn denk ik. Ik zou gewoon meteen een nieuwe zuiger pakken, dan hoef je het later niet opnieuw los te maken. Voor het beter optrekken kun je het beste een sleuvenzuiger erbij nemen, niet die die je nu hebt dus. Standaard zit er een dichte zuiger bij die cilinder, maar als je bij tomosparts besteld en je vraagt hun of ze hem om willen wisselen met een sleuvenzuiger zullen ze dit best doen, was bij mij wel het geval indd. Cilinderkop kun je gewoon hergebruiken, mits die goed is. Ik zou sowieso wel je tapeinden vervangen aangezien deze aardig roestig zijn en om te voorkomen dat je de volgende keer je cilinder er niet af krijgt.

Semm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Semm » 03 sep 2015 16:42

Hoi TomosS25Power,

Dank voor je snelle reactie! Ze adviseren daar om vanalles erbij te vervangen zoals bijvoorbeeld mijn naaldlager. Is dat allemaal nodig? Die tapeinden laat ik, zien er verroest uit maar valt echt reuze mee! Goeie tip van de zuiger!!!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 03 sep 2015 19:14

Ik zou toch aanraden de tapeinden licht op te schuren zodat de roest weg is. Daarna wat invetten met kopervet, wel zorgen dat er geen troep in het carter terecht komt dus even afdekken met een doek of zo.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 sep 2015 20:03

Naaldlager zou ik wel doen ja, kost maar €5. Misschien is die nu nog goed, maar over een maandje of 3 niet meer en kan je weer alles loshalen. Dan bespaart die €5 je een hoop werk. Ik heb recentelijk ook m'n cilinder vervangen en heb ook een nieuw naaldlager geplaatst.

Semm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Semm » 03 sep 2015 20:10

Heb de cilinder besteld met inderdaad cilinder met sleuven. Naaldlager ook meebesteld voor de zekerheid. Zaterdag komt alles binnen en gaan we er volgende week eens mee aan de slag! Met die nieuwe zuiger met sleuven, moet er dan nog wat afgesteld worden? ik zit er ook aan te denken om het spruitstuk te ontgrenzen en luchtfilter ook.

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 03 sep 2015 20:53

Mooi! Aan de zuiger zelf hoef je niks af te stellen. Ik zou idd je luchtfilter en spruitstuk ontgrenzen, je krijgt er zeker meer trekkracht en wat top voor terug. Daarna is opnieuw afstellen van de carb wel nodig en aan te raden.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers