• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos start slecht/niet.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 12 mar 2016 17:29

Welke model tomos heb je? A3 quadro
uit welk jaar komt de tomos ? 2007
Is het een snor of een brommer? brommer

Beste forum leden!

Ik heb de afgelopen tijd niet meer op m'n tomos gereden. Nu heb ik gisteren weer voor het eerst gereden, hij starte in 2 keer kicken(met choke) en reed lekker. Vandaag wilde ik hem opnieuw starten, maar helaas had hij er geen zin in. De eerste keer kicken starte hij en draait heel slecht stationair waarna hij snel uitviel. Na een paar keer meer kicken starte hij opnieuw maar viel meteen weer uit. Nu heb ik ongeveer 25-30 keer gekickt en is hij misschien 5 keer gestart waarna hij steeds weer uit viel...

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Oh en langs het rubberen ringetje tussen mijn carburateur en lucht filter lekte hij een beetje benzine.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 mar 2016 18:18

Kijk als eerste even of de bougie wel goed vonkt of beter draai er een nieuwe in.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 12 mar 2016 18:32

vergeten te vertellen heb de bougie al bekeken en bij kicken vonkt hij gewoon. wel zal ik maandag een nieuwe halen kijken of het helpt. maar ik denk toch dat het wat anders is.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 13 mar 2016 08:28

Wanneer die erg lang stil heeft gestaan is het raadzaam er verse benzine in te tanken. Het kan zijn dat het filter van de benzinekraan verstopt zit doordat al het bezinksel in de tank naar beneden is gezakt. Dus even benzinekraan loshalen en checken.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 16 mar 2016 17:47

Uit eindelijk vandaag een nieuwe bougie erin en hij starte weer;)Bedankt!!
Nu heb ik een nieuw probleempje...
Als ik wat meer gas geef begint mijn tomos enorm te trillen. iemand enig idee?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 mar 2016 19:24

Blok vast draaien?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 17 mar 2016 09:29

Blok in de rubbers hangen :p

Iets waar ik mij nog eens in ga verdiepen, Tomos trilt mij teveel in het zadel.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mar 2016 12:28

Trillingen duiden op onbalans. Vaak komt dit door lagerwerk wat mogelijk aan vervanging toe is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 18 mar 2016 16:40

Okee bedankt, weer wat geleerd. Ik heb nou niet echt tijd om hem uit elkaar te slopen en de lagers te vervangen. maar zal het op den duur dan toch maar doen.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 19 mar 2016 14:02

hallo,

vandaag is me opgevallen dat het trillen echt vanaf een bepaald vast toerental begint. zou dit misschien iets met de ontsteking te maken hebben?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mar 2016 08:44

Toerental en resonantie, is een gebruikelijke samenhang. Trillingen kunnen elkaar daardoor dempen of versterken, afhankelijk van het toerental.

Of het aan het tijdstip van de ontsteking ligt is moeilijk te zeggen. Misschien wordt het vermogen/ koppel pas bij een bepaald toerental beschikbaar (afstelling van de ontsteking) waardoor de speling meer gaat mee-/ tegenwerken. Het hoeft overigens niet het lagerwerk te zijn, maar is wel verdachte #1. Ook onbalans in componenten (koppelingkurk ontbreekt e.d. waardoor er gewichtsonbalans optreedt) kan daar een rol in spelen. Dan kan dit zeker toerental gerelateerd meer trillingen geven.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 09 apr 2016 09:24

Nu worden de trillingen toch wel vrij irritant. daarom maar besloten om shadowrangers advies op te volgen en mijn lager werk te vervangen. In ieder geval wil ik de krukas lagers en keerringen vervangen. De lagers die in de carterpan zitten gedrukt zien er nog goed uit en daarbij lijkt het me een hels karwij om die er uit te krijgen. kan er verder nog een lager zijn die de boos doener is afgezien van de wiellagers?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2016 10:09

Ik zou de lagers in het deksel wel vervangen. Het uiteinde van de krukas en tandwielas loopt daar in. Vergeet ook de lager(s) in het middencarter van de tandwielas en de uitgaande as naar je kettingwiel niet.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 09 apr 2016 19:34

Als ik alle lagers wil gaan vervangen word het wel een dure grap. de kogellagers vallen nog wel mee kwa prijs maar voor de naaldlagers betaal je best veel. de kogellagers die ik wil gaan halen: 608, 6201, 6000 ,6006 en de krukas lagers. mis ik nog wat?
Verder zou ik dan de naaldlagers kunnen vervangen: sce 109p, sce 108 en de naaldkoppeling maar deze kosten al snel 20 euro per stuk. zal dus eerst maar is kijken of ze wel echt aan vervanging toe zijn...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2016 11:47

Naaldkoppeling hoef je niet te vervangen, want dit is geen echt lager. Deze functioneert alleen bij het kicken om de motor te starten. Als je er geen probleem mee hebt, lekker laten zitten. De naaldlagers 108 en 109p (met keerringetje) zijn voor het dragen van de kickstartas en zitten in het tandwiel in het midden van het carter waar je kettingwiel op wordt gemonteerd. Op zich hebben die ook weinig te lijden tenzij er vaak met een laag oliepeil is gereden. Dit zou niet de oorzaak van de trillingen moeten zijn.

Lagers die je zou moeten vervangen liggen in de aandrijflijn (krukas 2x, koppelingsdeksel 2x en in het middencarter de lagers voor het eindoverbrengingstandwiel en de middenvertanding). Ik weet de nummers niet zo uit m'n hoofd, maar die zijn wel te vinden in onze wiki. Als je een stukje naar beneden scrollt staan onder de tekeningen de partnummers en welke lagernummers het zijn. Als je de krukaslagers gaat vervangen, let dan ook op of er shims tussen de lagers en krukwangen zitten gemonteerd. Zet deze wel terug en op de juiste plaats, anders krijg je teveel zijdelingse speling met mogelijk motorschade tot gevolg.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 10 apr 2016 14:19

Okee, hartstikke bedankt. alles is duidelijke en ik zal volgend weekend de des betreffende lagers vervangen. zal daarna even laten weten of het geholpen heeft.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 16 apr 2016 08:31

Even een klein vraagje. Bij het monteren van de nieuwe lagers is het dan verstandig om ze wat in te smeren met vet. Of geeft dit troep vanwege de olie?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 apr 2016 11:25

Krukaslagers bv zou ik niet invetten, die worden al gesmeerd door de olie in de benzine.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2016 16:02

Je kan er eventueel wat 2-takt olie(krukas) of atf (versnellingsbak) in doen na montage. Reken er wel op dat voor de krukaslagers het even iets meer kan roken. Dit gaat na verloop van tijd weer weg.

salalala
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor salalala » 22 apr 2016 08:08

zo de lagers vervangen, hij trilt wel wat minder maar er zijn nog steeds wel best wat.
nu heb ik een volgende probleem. als ik gas geef beweegt m'n kickstart. de omega ring zit zo ver ik weet goed en de veer staat onder spanning. zou de ver misschien nog wat extra kunnen spannen maar weet niet of dat een goed idee is. wat ik nu doe is met mijn linkervoet de kickstart tegen houden als ik rijd. iemand een idee?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen