• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

waar moet deze vulring

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:33

eej,
ik zit ff met een probleempje
toen ik mijn blok uitelkaar haalde viel er een vul ring uit het is alleen niet de vulring met de kruter want deze is groter
ik zal er een foto van maken.
het is een van de dunste vulringen in de tomos dat zie ik wel maar waar hij nu hoorde???

http://img141.imageshack.us/my.php?imag ... 142kf9.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 14 feb 2009 13:34

Kijk waar die omheen past, je hebt het nou over je rechter kant?

Past eigenlijk maar om 1 ding goed.

Foto doet het niet

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:35

kan het zijn dat die van de krukas is das eigenlijk de enige plek waar hij goed omheen past
veder zijn het niet de ringen van de karters het kwam er geloof ik uit toen ik het blok spitste
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 14 feb 2009 13:37

Hmm, geen idee.

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:38

shit weet je het echt niet

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 14 feb 2009 13:39

Lijkt me goede grote voor krukas.

Ik heb nog nooit me blok gesplitst :mrgreen:
Laatst gewijzigd door adje op 14 feb 2009 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:41

shit de vorige keer kwam ik hem ook tegen die ring alleen kan me niet meer herrineren waar die zat\
ik zal ff een plaastje van krukas zoeken sort bouwtekkening

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:50

weet het nog steeds niet

niemand die het weet hij is echt flinterdun ook

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 13:55

heb het al ik geloof dat hij aan de van de krukas moet das de enige plek waar hijku zou kunnen zitten voorde rest uis hij overal te groot voor

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 14 feb 2009 14:16

Waarde bastiaan2222,

Gelijk links en rechts van de krukas zit zo`n grote stalen opvulring à 0.10 – 0.15 - 0.20 mm. Dit om de axiale speling op te heffen.

Verder zit er nog zo`n grote stalen ring achter de eerste versn. koppeling. Over de dikke borst aan de achterkant van de koppelingnaaf (daar waar de segmenten overheen geschoven zitten).
Dit ter voorkoming dat de 1e versn. kopp.naaf tegen het kopp.huis aan loopt en er zo een schurend geluid optreed.

Kijk het even na. En laat het even weten, dan heeft iedereen er wat aan.

Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 14:23

c klaver u hebt gelijk het is van de krukas alleen ik heb er op het moment maar 1 van dus ik mar er nog maar ff kopen voor de anderen
die moet toch tussen het eind van de krukas en de lagers in

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 14:26

Waarde bastiaan2222,

Gelijk links en rechts van de krukas zit zo`n grote stalen opvulring à 0.10 – 0.15 - 0.20 mm. Dit om de axiale speling op te heffen.

Verder zit er nog zo`n grote stalen ring achter de eerste versn. koppeling. Over de dikke borst aan de achterkant van de koppelingnaaf (daar waar de segmenten overheen geschoven zitten).
Dit ter voorkoming dat de 1e versn. kopp.naaf tegen het kopp.huis aan loopt en er zo een schurend geluid optreed.

Kijk het even na. En laat het even weten, dan heeft iedereen er wat aan.

Met vriendelijke groet verblijf ik,

voor de koppeling is deze trouwens te klein net ietsje dus hij moet dan op mijn krukas en dan de lager er op toch ???

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 14 feb 2009 16:57

Waarde bastiaan2222,

Neem even de tijd met het lezen. Ik doe er mijn best op om iets exact en slechts op 1 mannier uitlegbaar te schrijven. Dus ook met bovenstaande natuurlijk.

Ter aanvulling gemeld: Gelijk links en rechts van de krukas.

Zonder de bedoeling te hebben om te zeuren of anderzins. Korter en duidelijker kan ik het niet maken.
Ik vond het al een hele prestatie van mezelf, dat er niet een heel verhaal uit m`n Pc kwam rollen.

Tot zover even vriendelijk gegroet.

Apropos: Die 2e ring kan nog wel ergens tegen een lager aan geplakt zitten. Één ring in een \ aan een krukas is niet gebruikelijk.
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 14 feb 2009 16:59

Ik heb wel 1 ring bij me rechterkant. Waar andere er 2 hebben. En ik weet zeker dat ik de eerste ben die hem heeft opgengemaakt. En er was toch echt niets anders. Maar ik heb het idee dat ik een dikkere heb dan anderen.

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 14 feb 2009 17:12

het is al gezecht maar moet dus hier zitten

daarna krijg je lager-keering-opvulring voor koppelingshuis-koppelingshuis-1e versnelling-borgring en als laaste moer

Afbeelding

en zo maar een shimring er tussen gooien heeft geen nut.
dat moet voor het goeie helemaal uitmeten
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 20:13

de orginele gaan er gewoon in

moet ik alleen ff het volgende halen

shim 0.1 mm
en shim 0.3mm voor koppeling, dat word maandag ff langs de brommer boer

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 14 feb 2009 21:48

Beste bastiaan2222,

Als je het goed wil doen zal je eerst moeten bepalen welke dikte je moet hebben voor de krukas.

Dus ik zou de krukas met die ene opvulring inbouwen. Het carter om de krukas dicht schroeven. En als het dicht zit, aan de krukas gaan trekken. Wanneer je hem heen en weer kan bewegen, moet je even met een schuifmaat gaan meten hoeveel de krukas heen en weer gaat. Dan weet je wat en kan je gericht wat aankopen. Zo simpel doe je dat.

En even naar Adje op gemerkt: Als je ooit het blok even open hebt (rechter deksel) haal dan het kopp.huis er even af. Beweeg dan ook even de krukas. Wie weet heb je toch axiale speling, alleen je merkt het niet echt. Maar die ringen zitten er niet voor joker.

Tot zover geinformeerd, doe er mee wat je goed dunkt.

Vriendelijk gegroet,
Keeshaven

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 14 feb 2009 22:47

Beste bastiaan2222,

Als je het goed wil doen zal je eerst moeten bepalen welke dikte je moet hebben voor de krukas.

Dus ik zou de krukas met die ene opvulring inbouwen. Het carter om de krukas dicht schroeven. En als het dicht zit, aan de krukas gaan trekken. Wanneer je hem heen en weer kan bewegen, moet je even met een schuifmaat gaan meten hoeveel de krukas heen en weer gaat. Dan weet je wat en kan je gericht wat aankopen. Zo simpel doe je dat.

En even naar Adje op gemerkt: Als je ooit het blok even open hebt (rechter deksel) haal dan het kopp.huis er even af. Beweeg dan ook even de krukas. Wie weet heb je toch axiale speling, alleen je merkt het niet echt. Maar die ringen zitten er niet voor joker.

Tot zover geinformeerd, doe er mee wat je goed dunkt.

Vriendelijk gegroet,

zal ik doen

o ja is die ring voor de koppeling heel belangrijk want ik heb tot nu toe altijd zonder gereden

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 15 feb 2009 08:55

Waarde bastiaan2222,

Ingaande op je vraag of het nodig is (Die ring in het kopp.huis) het volgende. Ik redeneer altijd, de fabriek heeft die ring niet voor joker er in gezet, die heeft een functie.

Natuurlijk is het zo, dat je Tomosje ook draait zonder die ring. Dat is duidelijk, want hij heeft het tot nog toe ook gedaan. Maar ik heb er over nagedacht, hoe zit dat nou met die ring..

Wel, … het volgende.
Zo als je kan weten hebben wij 2 Tomosjes, één van 2oo7 en één van 1998. En in het kader van één van mijn onderzoekjes bleek dus, dat bij mijn Tomosje (die van 1998) achter zijn 1e versn. koppeling geen opvulring (shim genaamd) zat. [ Dus zoals bij jou.]

En zoals jij ook opmerkte. Voor dat ik mijn Tomosje in bezit kreeg, heeft niemand ooit het blokje open gemaakt. Dus van fabriekswege uit, zit dat zo. Klaar.

Nu had ik, het niet aanwezig zijn van die opvulring, niet gelijk in de gaten. Maar ik kwam er eigenlijk achter, nadat ik de hele koppeling bij de nieuwe Tomos er af had gehaald. Toen kwam namelijk wel die opvulring te voorschijn. En dan ga je de zaak nader bekijken. Zo ook de tekeningen.

Met gevolg dat ik er achter kwam dat die ring er in zit om ook de axiale speling op te heffen die het koppelinghuis heeft op de krukastap.
Ik ben toen naar de bromboer gelopen en heb toen even 2 ringen geleend. T.w. die van 0,3 en 0,5 mm. En die allebei afzonderlijk gemonteerd. Hieruit bleek dat die van 0,5 mm te dik was, want dan loopt je koppelinghuis zwaar, vast of moeilijk. En met de 0,3 mm uitvoering bleef het koppelinghuis mooi soepel ronddraaien. En er was geen speling meer.

ERGO: Wat is de conclusie van dit verhaal. Als je een wat oudere Tomos hebt, zit daar geen opvulring in. Dus je kan het zo laten. Maar je hebt wel axiale ruimte met je koppelinghuis.

Toch heb ik wel die ruimte opgeheven (met die ring van 0,3 mm), omdat ik alle bijgeluiden te niet wil doen. Dus je bent vrij om het ook te doen.

En zo als reeds eerder gemeld, bij het Tomosje van mijn vrouw zit hij er wel van fabriekswege in.

Zo dat was weer even de brains laten werken, zo (erg) vroeg in de ochtend. (iedereen slaapt nog)

Nog even ter aanvulling:
De ringen voor het koppelinghuis zijn bekend onder Nr. 102 09 073 voor de 0,3 mm
De ringen voor het koppelinghuis zijn bekend onder Nr. 102 09 119 voor de 0,5 mm

De ringen voor de krukas zijn bekend onder Nr. 102 12 957 voor de 0,1 mm
De ringen voor de krukas zijn bekend onder Nr. 102 12 958 voor de 0,15 mm
De ringen voor de krukas zijn bekend onder Nr. 102 12 959 voor de 0,2 mm

Maar, ... weer met genoegen gedaan. En vriendelijk gegroet.
Keeshaven

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 15 feb 2009 10:34

miss is dit wat voor in de faq, en ik ag maandag ff die ringen aanschaffen ik neem er overal 2 van mee om die speling op te heffen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers