Ik zat gister even na te denken over cilinder spoeling. Het gaat erom zo snel mogelijk je oude mengsel kwijt te raken en te vervangen voor nieuwe. Dit kan door een hele grote uitlaatpoort te maken, maar dit heeft zoals iedereen wel weet ook beperkingen en nadelen.
Toen dacht ik (echt geen flauw idee of het wel werkt of uberhaupt zin heeft), waarom niet twee aparte uitlaat poorten op één cilinder? En wel recht tegenover elkaar. Om de onbruibare gassen zo volledig mogelijk uit de cilinder te werken zat ik te denken aan 6 spoelpoorten (1 t/m 6 op tekening), waarvan er twee eerder openen dan de rest.
Deze (op tekening 2 en 5) werken dan als een soortvan wig op de overgebleven gassen in de cilinder: ze duwen deze richting de uitlaatpoorten. Meteen daarna openen ook de andere vier spoelpoorten en duwen de rest van de gassen naar buiten. Door deze poorten ook richting het midden van de cilinder te richten met zo min mogelijk verlies door de uitlaat.
Door de verschillende stromen mengsel die op elkaar botsen zou je ook nog eens een beter gehomologewerd mengsel moeten krijgen, wat weer zorgt voor een betere verbranding.
links de cilinder vanaf boven gezien met de spoelwerking. Rechts een poortmap van de twee uitlaatpoorten en 3 van de 6 spoelpoorten
Ik heb er verder nog niet echt over nagedacht dus als je wat ziet of er wat over wilt zeggen: Ik hoor het graag.
PS: Als je geen inlaat ziet: dat klopt. Daar had ik ff geen zin in, dus doen we ffies alsof het een membraan op carter is of een roterende inlaat.