Reactie elek.contactpuntjes 26-11-2008
Ik heb de eerste reactie`s gelezen en ben er blij mee. Maar omdat deze specifieke materie voor mij nog een nieuw terrein is heb ik daar n.a.v. weer wat vraagtekens.
Dat zwarte apparaatje welk op de ankerplaat zit heb ik even bloot gelegd.
En alles wat ik zie, zijn de 2 doorverbindingen van de 3 “lichtspoelen” in serie en de ene ontstekingsspoel.
Ik wil wel geloof hechten aan de suggestie dat het plastik omhulsel, met daarin de 2 doorverbindingen, het elektronisch contact punt is. maar een Hull-sensor of een ander soort sensor geeft volgens mij toch een plus of min signaal af. Maar een doorverbindingje …….?
Vervolgens heb ik mijn best gedaan om het pick-up punt in mijn vliegwiel te vinden. Maar helaas, ik heb het nog niet gevonden. Nou zegt dat niet alles, want ik heb mij hier nog nooit mee bezig gehouden. De zwarte draad die uit het plastik kapje komt gaat via een tweedeling rechtstreeks naar de Bobine-unit en naar de uitschakelaar op het stuur.
Dus een CDI zie ik even niet. Tenzij die in de Bobine-unit zit.
Wat ik ook weet is dat de ontsteking 'vervroegd' bij lage toeren, en automatisch verlaat hoe hoger de toeren klimmen. (© by marctraider)
Moet het niet zo zijn dat de ontsteking vervroegd bij hogere toeren ? Ik weet nog wel niet hoe het precies zit met het ontstekingssysteem, maar het komt mij voor als een schrijf foutje.
Mocht ik me nu vergissen in jou vermelding t.a.v. het ontsteking tijdstip, hoe kom jij aan die info ? Heeft Tomos dat laten weten ? Heeft iemand anders dat ergens geschreven en hoe kwam hij daaraan ? Is er iemand die het ontstekingsmoment gecontroleerd heeft met een ontstekingslamp ?
Voor de goede orde: Ik wens niemand zijn info in twijfel te trekken, maar het moet wel onderbouwd zijn en op feiten berusten, anders ga ik op dingen af van horen zeggen.
Waarom schrijf ik dit; 1½ jaar geleden heb ik even serieus naar mijn ontsteking gekeken. En er ook wat aantekeningen bij gemaakt. (Maar nog te weinig, blijkt nu)
Als je nu serieus kijkt, dan doe je dat met een stroboscooplamp. En dat heb ik gedaan.
Eerst de ontsteking, per ankerplaat, op de Snorstand gezet. (Een jaar eerder al een Snor- indicatie center geslagen in de ankerplaat) Toen het motortje laten lopen en met de stroboscooplamp gekeken. Wel … de centers op het vliegwiel stonden recht tegenover de onderste zwarte streep op het carter. (tijdens het stationair draaien) Daarna wat gas gegeven en het ontstekingsmoment bleef staan.
Dit idem met de Bromstand gedaan en de uitkomst was hetzelfde.
Nu had ik, op dat moment, nog geen kennis genomen van vervroeging per cdi. Dus toen ik geconstateerd had dat het ontstekingsmoment overeen kwam met de streep op het carter en de streep op carter ook overeen kwam met de 0,8 mm dat de zuiger voor het bovenste dode punt moest staan, was het voor mij goed.
Dit idem met de Bromstand gedaan en de uitkomst was overeenkomstig.
Maar, dit is mijn constatering bij mijn ontsteking op mijn Tomosje. Het kan natuurlijk bij iemand anders ook anders in elkaar zitten. Doch ik geloof persoonlijk niet dat Tomos-Nederland ieder jaar het ontstekings systeem verandert, zeker niet als het zo betrouwbaar is.
Rest mij nog te vragen, als je nu de cdi inwendig zou willen bekijken, ga je dan de Bobine-unit slopen ? Want ik zie de cdi nergens los zitten.
Kortom bij deze mijn eerste reactie over de “elektronische puntjes”, het is niet zo simpel. Daar zijn wel een paar ir`s mee bezig geweest.
Ik blijf natuurlijk zoeken tot ik het boven water heb, maar als er mensen zijn die het duidelijk kunnen maken, ik hou me aanbevolen.
Opnieuw verblijf ik met vriendelijke groet,