• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

De elektronische puntjes

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 nov 2008 17:21

Zeer gewaardeerde mede Forummers,

Ik ben even in de elektrische installatie gerold en met name in de basis.
Één onderdeel daarvan zijn de ontstekingspuntjes. Nu heb ik een Iskra ontsteking en daar zitten geen mechanische puntjes meer op. Daar zit een zwart blokje op en dat leek mij de elektronische opnemer, maar ik twijfel daar zeer aan.
Afbeelding
Wie heeft daar kennis van ?
En vooral hoe dat zwarte blokje werkt ?
Of hoe het ontsteekmoment wordt bepaald ?

Het gaat mij boven de pet.

Verwachtingvol wacht ik de oplossing af, met vriendelijke groet verblijf ik
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven
Omhoog


Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 26 nov 2008 11:33

Zover ik het kan vertellen;

Het is zekerste weten een elektrische ontsteking, dus daar hoef je niet aan te twijfelen. Dit is een ISKRA 12V ontsteking die op de nieuwere A35's zit en de A55 (2003-2008) modellen.

Het zwarte apparaatje die langs je vliegwiel zit is de 'pick-up' ofterwijl hall-sensor, zodra de pick-up point in het vliegwiel langs de hall-sensor komt weet hij dat hij de spanning in de condendator in de CDI doos moet loslaten en deze gaat vervolgens langs de bobine om de spanning nog meer te verhogen.

Wat ik ook weet is dat de ontsteking 'vervroegd' bij lage toeren, en automatisch verlaat hoe hoger de toeren klimmen.

De 2 indicators (Strepen) op het motorblok dienen eigenlijk voor tomos zelf om snel de ontsteking van Snor/Brom aan te passen. Dat wil niet zeggen dat de bovenste (Brom) Streep de ideale voorontsteking is voor een brommer en dat de onderste streep (Snor) de ideale voorontsteking is voor een snor. dus nogmaals het is een 'ruime' indicatie voor tomos zelf. Vaak zal je zien dat de bromstand juist helemaal niet de juiste stand is en moet hij ergens in het midden. Het is dus ook testen geblazen en kijken hoe de brommer reageerd. Reageerd hij vooral k*t op lage toeren is de voorontsteking te hoog.

Het draaien van de grondplaat naar links of naar rechts vervroegd of verlaat het tijdstip waarop de ontsteking ontsteekt, maar dit heeft vooral effect op de stationair/lage toeren. Omdat de CDI ook de voorontsteking verlaat op hoge toeren heeft deze niet veel effect op de hogere toeren.

Hoe de CDI vervroegd, zei het met een 'chip' of op een andere manier, weet ik nog niet. Ik ga binnenkort zelf eens goed de CDI bekijken.

De 4 spoelen dienen voor o.a. accu opladen, ontsteking, voorlamp, achterlamp, etcetera.

Ik heb nog wat beschreven in mijn A55 document hier op dit forum, misschien moet je daar eens in kijken.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 26 nov 2008 12:56

Bij mij is een keer dat zwarte blokje afgebroken (Beunen is de kunst van improvisatie :mrgreen: ) maar had verder geen effect, volgens mij is het meer een 'afstands' blokje dat er voor zorgt dat de draden niet in de knoop gaan oid.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 27 nov 2008 09:32

Dat zwarte blokje is weldegelijk je 'Pick-up' unit en zal je zeker nodig hebben om te kunnen ontsteken, hij dient namelijk om de spanning op het juiste moment te ontsteken. Waarschijnlijk heb jij een ander apparaatje in gedachten o.i.d.

Toen ik een ander vliegwiel erop deed, die 100% identiek was, alleen de pick-up point in het vliegwiel zat ergens anders, werkte de brommer niet meer.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 nov 2008 09:59

Reactie elek.contactpuntjes 26-11-2008

Ik heb de eerste reactie`s gelezen en ben er blij mee. Maar omdat deze specifieke materie voor mij nog een nieuw terrein is heb ik daar n.a.v. weer wat vraagtekens.
Dat zwarte apparaatje welk op de ankerplaat zit heb ik even bloot gelegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En alles wat ik zie, zijn de 2 doorverbindingen van de 3 “lichtspoelen” in serie en de ene ontstekingsspoel.
Ik wil wel geloof hechten aan de suggestie dat het plastik omhulsel, met daarin de 2 doorverbindingen, het elektronisch contact punt is. maar een Hull-sensor of een ander soort sensor geeft volgens mij toch een plus of min signaal af. Maar een doorverbindingje …….?

Vervolgens heb ik mijn best gedaan om het pick-up punt in mijn vliegwiel te vinden. Maar helaas, ik heb het nog niet gevonden. Nou zegt dat niet alles, want ik heb mij hier nog nooit mee bezig gehouden. De zwarte draad die uit het plastik kapje komt gaat via een tweedeling rechtstreeks naar de Bobine-unit en naar de uitschakelaar op het stuur.
Dus een CDI zie ik even niet. Tenzij die in de Bobine-unit zit.

Wat ik ook weet is dat de ontsteking 'vervroegd' bij lage toeren, en automatisch verlaat hoe hoger de toeren klimmen. (© by marctraider)

Moet het niet zo zijn dat de ontsteking vervroegd bij hogere toeren ? Ik weet nog wel niet hoe het precies zit met het ontstekingssysteem, maar het komt mij voor als een schrijf foutje.

Mocht ik me nu vergissen in jou vermelding t.a.v. het ontsteking tijdstip, hoe kom jij aan die info ? Heeft Tomos dat laten weten ? Heeft iemand anders dat ergens geschreven en hoe kwam hij daaraan ? Is er iemand die het ontstekingsmoment gecontroleerd heeft met een ontstekingslamp ?
Voor de goede orde: Ik wens niemand zijn info in twijfel te trekken, maar het moet wel onderbouwd zijn en op feiten berusten, anders ga ik op dingen af van horen zeggen.

Waarom schrijf ik dit; 1½ jaar geleden heb ik even serieus naar mijn ontsteking gekeken. En er ook wat aantekeningen bij gemaakt. (Maar nog te weinig, blijkt nu)
Als je nu serieus kijkt, dan doe je dat met een stroboscooplamp. En dat heb ik gedaan.
Eerst de ontsteking, per ankerplaat, op de Snorstand gezet. (Een jaar eerder al een Snor- indicatie center geslagen in de ankerplaat) Toen het motortje laten lopen en met de stroboscooplamp gekeken. Wel … de centers op het vliegwiel stonden recht tegenover de onderste zwarte streep op het carter. (tijdens het stationair draaien) Daarna wat gas gegeven en het ontstekingsmoment bleef staan.
Dit idem met de Bromstand gedaan en de uitkomst was hetzelfde.

Nu had ik, op dat moment, nog geen kennis genomen van vervroeging per cdi. Dus toen ik geconstateerd had dat het ontstekingsmoment overeen kwam met de streep op het carter en de streep op carter ook overeen kwam met de 0,8 mm dat de zuiger voor het bovenste dode punt moest staan, was het voor mij goed.
Dit idem met de Bromstand gedaan en de uitkomst was overeenkomstig.

Maar, dit is mijn constatering bij mijn ontsteking op mijn Tomosje. Het kan natuurlijk bij iemand anders ook anders in elkaar zitten. Doch ik geloof persoonlijk niet dat Tomos-Nederland ieder jaar het ontstekings systeem verandert, zeker niet als het zo betrouwbaar is.
Rest mij nog te vragen, als je nu de cdi inwendig zou willen bekijken, ga je dan de Bobine-unit slopen ? Want ik zie de cdi nergens los zitten.

Kortom bij deze mijn eerste reactie over de “elektronische puntjes”, het is niet zo simpel. Daar zijn wel een paar ir`s mee bezig geweest.

Ik blijf natuurlijk zoeken tot ik het boven water heb, maar als er mensen zijn die het duidelijk kunnen maken, ik hou me aanbevolen.

Opnieuw verblijf ik met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 27 nov 2008 10:46

Meeste informatie over de CDI heb ik van Tomos NL verkregen.

Kijk anders even in een Parts manual daar zie je de elektrische ontsteking (Kijk bijvoorbeeld bij de Streetmate Exploded Views).

Nee, nog even een keer ter verduidelijking; De ontsteking is bij lage toeren (en stationair) vervroegd, en wordt steeds later dermate de toeren klimmen. Dit heeft Tomos niet gedaan om te limiteren o.i.d. maar om het volgende:

Bij hoogste toerentallen is je cilinder vulling en mengsel perfect/snel voor de beste/snelste ontbranding, waardoor je vonk later kan komen. De cilinder is op hogere toeren teveel belast, wordt onnodig te warm omdat de explosie te lang duurt en de gasses te langzaam uit de uitlaatport gaan mits teveel vervroeging op hoge toerentallen.

Op lagere toerentallen is de vulling minder en mengsel vaak slechter, daarom de vervroegde vonk. En je zou kunnen zeggen dat de zuiger rustiger openneer gaat omdat hij terwijl hij naar BDP gaat al weer naar beneden wordt gedrukt in principe, zodat hij een soort van afremt bij BDP (Afremt in een bocht) en weer rustig naar beneden gaat (Richting krukaskamer)

Zo zie ik het iedergeval.

Bij een ontsteking met 1 enkel ontstekingstijdstip zal op elk toerental (bijna) altijd op hetzelfde tijdstip ontsteken. (Behalve dan de bepaalde variablelen, maar daar ga ik het nu niet over hebben)
Dit is theoretisch minder efficient omdat je de ontsteking alleen op een bepaald toerental perfect kan hebben. Met de CDI is het op elk punt redelijk goed.

Voorbeeld:
Ik denk dat je met de grondplaat de gehele range over alle toeren wat verschuift. Dus bij 'snorstand' is het 1.3-1.4mm voorontsteking op stationair, en 0.5-0.6 mm op toptoeren,

en als je de grondplaat verschuift naar 'bromstand' is het 1.5-1.6mm voorontsteking op stationair/lage toeren, en 0.7-0.8mm op toptoeren.

Feitelijk weet ik dat het verschil tussen beide strepen bijna exact gelijk is aan 0.2mm ->voorontsteking<-, (Niet meten op de grondplaat!!)

Dus weer als voorbeeld, en dan heb ik het over de ontsteking op stationair even; Snorstand is 1.3-1.4mm vooronsteking en Bromstand is 1.5-1.6mm vooronsteking, zonder dat ik over de CDI verlating spreek.


Misschien heb je zo weer wat extra info. Als je meer wilt weten zul je dit aan tomos moeten vragen (Maar zelfs die geven maar een kleine hoeveelheid informatie weg). Het beste is om zelf alles te strippen.

Oh, en de bobine zit gewoon in de CDI gebakken, het andere zwarte blok met koelribben is de spanningsomvormer o.a. de accu op te laden.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 nov 2008 11:52

Dank waarde Marctraider,

Ik kijk even van een andere locatie (Je moet als opa ook wel eens op de kleinkinderen passen). Dus ik ben vereerd met zo' n snelle reactie. Ik heb hem al 2x gelezen, maar ik zal hem copieren en later in de tijd bestuderen.
Op dit moment ligt nog steeds het ene Tomosje uit elkaar, maar de onderzoekjes zijn gedaan, alleen het schrijven van de artikeltjes nemen veel tijd (Tussen de familie perikelen door).

Ik zal er mijn voordeel mee doen. Met vriendelijke dank verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 27 nov 2008 11:59

Is prima, zodra ik zelf weer informatie hebt vergaderd over de CDI dan krijg je dat wel weer te horen :)

Heb momenteel ook geen tijd om de gehele ontsteking eens goed te bestuderen, naast hetgene dat ik wel weet.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.