• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

snorblok

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
gperry
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 mar 2010 18:24
  • Citeer

Berichtdoor gperry » 25 apr 2010 18:40

ik heb een snorblok met zn rare ei cilinder
past daar gewoon een brom cilinder op of 70cc?
Omhoog


marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor marccoef » 25 apr 2010 18:48

* doodschamend *
Laatst gewijzigd door marccoef op 25 apr 2010 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 25 apr 2010 22:48

Past niet.
Dan moet je eerst het carter uitfrezen.
En je hebt een zuiger nodig met een kleinere pistonpen.
Als je tenminste dit blok bedoelt:
Bijlagen
SnorEI.jpg
SnorEI.jpg (49.14 KiB) 3958 keer bekeken
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 25 apr 2010 22:53

Das idd een pen-10
Een vierkante cilinder (2-speed blok) heeft pen-12
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 25 apr 2010 23:02

ik heb een snorblok met zn rare ei cilinder
past daar gewoon een brom cilinder op of 70cc?
Je hebt een snorblok met aan ei-cilinder, aldus een a3 blok met ei cilinder.
Om het wat duidelijker uit te leggen:
Een tomos a3 blok heeft een krukas waarvan de aandrijfstang een oogje heeft met een diameter van 10 mm, hier past dus een 10mm pistonpen doorheen ( dit is wat jij hebt op je cilinder en zuiger ). En maakt gebruik van een bronzen lager.

Een tomos a35 blok heeft een krukas waarvan de aandrijfstang een oogje heeft met een diameter van 12mm, hier past dus enkel een 12mm pistonpen doorheen, aldus de vierkante cilinders. Dit type krukas maakt ook gebruik van een naaldlager in plaats van een bronzen lager.

Op je krukas past wel een brom cilinder mits hij ook ei vormig is.

De beste manier zou zijn een nieuw blok halen (2e hands) en deze te gebruiken, Of je moet er een project van willen maken en een a35 krukas kopen en die in je a3 blok vervangen. Maar dit laatste raad ik je af.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 25 apr 2010 23:09

Het is niet nodig om de krukas te vervangen.
Dat zou je kunnen doen als je per se een naadlager wilt gebruiken.
Je kan ook gewoon een zuiger met kleine pistonpen gebruiken in een membraamcilinder.
Dat werkt ook gewoon goed, maar een dikkere pen en een naaldlager zijn uiteraard altijd beter, en zeker omdat je over 70 cc praat.
Ik heb ooit ook 70cc ei cilinders gezien raar maar waar.

Alleen bij die snorblokken zit er een randje in het carter waardoor die snellere cilinders er niet in schuiven.
Dat is ook wel te fixen en dan werkt het gewoon goed.
Het is maar net hoeveel geld je er in wil stoppen en hoeveel tijd etc.
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 26 apr 2010 00:33

Het is niet nodig om de krukas te vervangen.
Dat zou je kunnen doen als je per se een naadlager wilt gebruiken.
Je kan ook gewoon een zuiger met kleine pistonpen gebruiken in een membraamcilinder.
Dat werkt ook gewoon goed, maar een dikkere pen en een naaldlager zijn uiteraard altijd beter, en zeker omdat je over 70 cc praat.
Ik heb ooit ook 70cc ei cilinders gezien raar maar waar.

Alleen bij die snorblokken zit er een randje in het carter waardoor die snellere cilinders er niet in schuiven.
Dat is ook wel te fixen en dan werkt het gewoon goed.
Het is maar net hoeveel geld je er in wil stoppen en hoeveel tijd etc.
Kleine pistonpen door de zuiger van een eicilinder kan wel inderdaad. Ik heb hem een keer op marktplaats gezien, bij één van mijn andere posts staat een link.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=1&fs=1

was deze link, maar hij verkoopt geen 70cc meer enkel 50.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

gperry
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 mar 2010 18:24
  • Citeer

Berichtdoor gperry » 26 apr 2010 10:45

Past niet.
Dan moet je eerst het carter uitfrezen.
En je hebt een zuiger nodig met een kleinere pistonpen.
Als je tenminste dit blok bedoelt:

nee dta blok heb ik niet
ik heb gewoon zn zwart blok met aan beide kanten op de carterkappen tomos erop
dus nog wel iets nieuwer maar neit de allernieuste
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 26 apr 2010 19:37

Eerste opvolgende in de serie is dan deze:
En die is wel compatible met de nieuwere cilinders.
Bijlagen
EI-2.jpg
EI-2.jpg (50.33 KiB) 3920 keer bekeken
Omhoog

gperry
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 mar 2010 18:24
  • Citeer

Berichtdoor gperry » 27 apr 2010 13:12

oke bedankt ben er zelf al achter:P
ik heb nu een bromcilinder+kop en 15/15 erop
trekkracht is wel toegenomen maar de top niet zo heel veel
hoe kan dit? en kan iemand mij uitleggen hoe ik de ontsteking op bromstand kn zetten eventueel met foto's
want iemand zei tegen mij dta je hele blok dan uitmekaar moet
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 27 apr 2010 16:20

Je zult nog niet zo verschil merken aangezien je ontsteking inderdaad nog niet op brom staat.
Als je naar de FAQ gaat, dan zul je zien dat er 3 topics over zijn aangemaakt. MET FOTOS
gewoon eventjes lezen.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

gperry
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 mar 2010 18:24
  • Citeer

Berichtdoor gperry » 28 apr 2010 13:02

oke bedankt
ik heb er trouwens een 70cc kop erop kan het daadoor ook komen dat ie neit zo veel sneller gaat?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.