• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Overtoeren.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 17 mei 2011 22:25

Ik lees hier en daar wat over overtoeren.
Wanneer maakt het blokje echt overtoeren?
Zie verschillende set-ups voorbij komen en verschillende snelheden die ermee gehaald worden.
Maar ligt het niet gewoon aan de tandwiel verhouding-snelheid die je rijd?
Welke tandwielverhoudingen passen het beste bij welke snelheid,niet qua optrekken maar bij topsnelheid.
Omhoog


Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 17 mei 2011 22:43

Het licht aan de tandwiel verhouding of je overtoeren hebt. Met achtertandwiel 33 zal je bijv. snel overtoeren hebben. Met achtertandwiel 22 en 24 zal je volgens mij nooit overtoeren krijgen. (mits het voortandwiel 26 (standaard) is.)
Je maakt echt overtoeren als je merkt dat het blokje meer toeren maakt en dus harder draait, maar dat de brommer dan niet harder gaat.
De beste tandwielverhouding voor topsnelheid (zonder verdere aanpassingen) is 27-22.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 17 mei 2011 22:53

Dat bedoel ik.
Maar wat is nu een ideale topsnelheid voor bv 26-33 of 26-28 of 26-24.
Je kunt bij een tandwiel verhouding bv 26-24 verschillende set-ups hebben van carb of uitlaat en cilinder of spruitstuk,maar je draait nog steeds dezelfde toeren.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 18 mei 2011 09:06

De beste verhouding ligt aan je setup, en je eigen wensen.
Je moet ook rekening houden met het vermogen en koppel wat de brommer op bepaalde toeren heeft.
Dit noemt men de powerband, het deel van het toerenbereik waar de brommer het beste op presteert.
Een brommer met een heel hoog koppel op lage toeren, kan best een iets kleiner achtertandwiel hebben, zodat de motor in de lage toeren blijft, op het beste vermogen, en toch snelheid kan halen door het tandwiel.
Een hoogtoerige setup met weinig koppel kan beter een iets groter achtertandwiel hebben, om die hoge toeren te kunnen behouden, en op top niet onder de powerband te komen. Dan zal de brommer bij een tegenkracht zoals wind, op tegen de bult op heel slecht doortrekken.
Een tomos is vrij licht, en zal vrij snel goed in de toeren kunnen komen als je een goede setup hebt.
Ik merk bij mijn brommer, dat ie het beste trekt tussen 30 en 60 km/h. Met een groter achtertandwiel zal hij misschien op lagere snelheden veel beter trekken, maar op top overtoeren gaan maken. Andersom, met een kleiner achtertandwiel zal hij op hogere snelheden in de powerband zitten, maar dan kan ik op top te weinig kracht overhouden om een goede top te halen.
Verschillende setups kunnen dus ook een andere verhouding hebben, en toch hetzelfde presteren.
Wil je echt hard gaan met bijvoorbeeld een 65cc, dan raad ik aan om een hoogtoerige uitlaat erbij te nemen, met een verhouding zoals 26-22, of als max 28-20 omdat een tomos dus licht is, en die toeren meestal wel kan halen.
Je zal dan iets minder hard optrekken omdat daar de powerband niet ligt, maar met een 2-speed blok zoals de meeste hebben is dat nog goed te doen.
Met een 1 speed, zoals puch en de S25 had/heeft , lever je dan heel veel trekkracht in. Dat is met 2-speed veel minder.
Ook kan je de koppeling een beetje aanpassen zodat deze beter bij je powerband ligt. Met een hoogtoerige krachtige setup kan je makkelijk de veren wat inkorten om zo later aan te laten grijpen bij het wegrijden, en later te laten schakelen om zo beter in je powerband te zitten.

Edit: de powerband wordt bepaald door de cilinder/uitlaat/carburateur combinatie.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.