Berichtdoor brombertje » 18 mei 2011 09:06
De beste verhouding ligt aan je setup, en je eigen wensen.
Je moet ook rekening houden met het vermogen en koppel wat de brommer op bepaalde toeren heeft.
Dit noemt men de powerband, het deel van het toerenbereik waar de brommer het beste op presteert.
Een brommer met een heel hoog koppel op lage toeren, kan best een iets kleiner achtertandwiel hebben, zodat de motor in de lage toeren blijft, op het beste vermogen, en toch snelheid kan halen door het tandwiel.
Een hoogtoerige setup met weinig koppel kan beter een iets groter achtertandwiel hebben, om die hoge toeren te kunnen behouden, en op top niet onder de powerband te komen. Dan zal de brommer bij een tegenkracht zoals wind, op tegen de bult op heel slecht doortrekken.
Een tomos is vrij licht, en zal vrij snel goed in de toeren kunnen komen als je een goede setup hebt.
Ik merk bij mijn brommer, dat ie het beste trekt tussen 30 en 60 km/h. Met een groter achtertandwiel zal hij misschien op lagere snelheden veel beter trekken, maar op top overtoeren gaan maken. Andersom, met een kleiner achtertandwiel zal hij op hogere snelheden in de powerband zitten, maar dan kan ik op top te weinig kracht overhouden om een goede top te halen.
Verschillende setups kunnen dus ook een andere verhouding hebben, en toch hetzelfde presteren.
Wil je echt hard gaan met bijvoorbeeld een 65cc, dan raad ik aan om een hoogtoerige uitlaat erbij te nemen, met een verhouding zoals 26-22, of als max 28-20 omdat een tomos dus licht is, en die toeren meestal wel kan halen.
Je zal dan iets minder hard optrekken omdat daar de powerband niet ligt, maar met een 2-speed blok zoals de meeste hebben is dat nog goed te doen.
Met een 1 speed, zoals puch en de S25 had/heeft , lever je dan heel veel trekkracht in. Dat is met 2-speed veel minder.
Ook kan je de koppeling een beetje aanpassen zodat deze beter bij je powerband ligt. Met een hoogtoerige krachtige setup kan je makkelijk de veren wat inkorten om zo later aan te laten grijpen bij het wegrijden, en later te laten schakelen om zo beter in je powerband te zitten.
Edit: de powerband wordt bepaald door de cilinder/uitlaat/carburateur combinatie.