• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ontsteking lijkt over te slaan

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 07 jun 2012 21:32

Als ik rustig rijdt dan lijkt de ontsteking er sommige slagen mee op te houden, dan moet ik rustig aan optrekken tot een redelijke snelheid en dan doet hij het gewoon weer.
Stationair is totaal geen probleem en hij heeft het ook niet altijd.

Bougie is net een paar maand oud, ga binnenkort een nieuwe ervoor halen (rijd sinds 2 week zon 100km per week) dus bougie die heeft er wel 1000 a 2000 ingezeten.
Bougiedop ga ik tevens vervangen.

Weten jullie nog iets anders hoe het komt dat hij bij rustig rijden wel eens overslaat.
Omhoog


Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 08 jun 2012 12:04

breukje in de kabel?
Bij mij zat er toen een breuk (+ kabels lagen bloot) in de kabel van de spoel naar de koplamp.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 08 jun 2012 20:22

Dus een breukje in de kabel (die vanaf de gele komt) kan zorgen voor dit probleem?
Heb nl wel een aantal soort stekkerverbindingen die slecht geisoleerd zijn tot het frame.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jun 2012 13:50

Geel= verlichting. Deze heeft NIETS te maken met de ontsteking. Wat Pinty bedoelt is waarschijnlijk een breuk of slechte verbinding van de bougiekabel in de CDI/ Bobine en/of dop. Tevens is het raadzaam (bij electronische ontstekingen) te verbindingen na te lopen vanaf de ontsteekspoel (de zwarte ingepakte) via een zwart kunststof behuizing en dan naar de uit-knop. Als de zwarte draad ergens rechtstreeks contact kan maken op het frame kortsluit je de stroom die eigenlijk naar de bobine moet gaan. Even doormeten tussen frame en bekabeling of je ergens massasluiting maakt. Aansluitpunten even losnemen om te voorkomen dat er ergens massa kan worden gemaakt via de verbruiker(s).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 jun 2012 10:20

Ik heb er zelf een 2 standen schakelaar tussen gebouwt als uitknop dus via verbruikers zal niet kunnen, kan wel kijken of hij niet ergens massa maakt maar wat ik niet snap is dat het dan alleen voorkomt bij langzaam rijden...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2012 11:36

Simpel: Hoe sneller je rijdt, des te sneller draait je vliegwiel en komen de magneten harder langs de spoelen. Bij langzame snelheid is het dus omgekeerd, en levert het een (iets) zwakkere vonk. Mocht er iets niet in orde zijn met bedrading, spoel(en), bougie, CDI/bobine of aansluiting in de bougiedop en/ of een combi hiervan krijg jke bovengenoemde klachten.

Soms hoeft het geen electronisch probleem te zijn, maar kan het liggen aan brandstof (verhouding lucht-benzine), vulling, compressie etc.

Gewoon stap voor stap alles langslopen en elimineren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 jun 2012 15:08

lucht benzine en compressie kan het eigenlijk ook niet zijn want hij geeft het probleem soms, en bij compressie enzo heb je het probleem altijd. en hij kickt ontiegeluk zwaar (hoge compressie)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jun 2012 07:10

Dan zou ik het toch gaan zoeken in electra. M.n. de bougiekabel aansluitingen kunnen met de tijd wat slechter worden, evenals de bougie. Als de centrale electrode afgerond is (=versleten) krijg je ook geen krachtige vonk meer. Hij springt wel over.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 12 jun 2012 00:42

Ik heb een maand ofzo geleden de puntjes van de bougiekabel al afgeknipt en de bougie is nog niet ingebrand.
Zal wel mijn kabel nalopen.
Kan een bougiekabel ook uitzichzelf van binnen kapot gaan (hij zit niet geknikt)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2012 08:37

Ne, dat niet. Wel kan ie na verloop van tijd minder vermogen doorgeven door de oxidatie van het koper (de bekende groene laag zoal sje die ook wel zit op beelden e.d.).

Bougie hoeft niet ingebrand te zijn, maar kan wel slijten aan de centrale elektrode. Deze wordt rond en produceert zo een minder krachtige vonk en doordat de opening tussen massa en centrale deel groter wordt kan het voorkomen dat een vonk niet wil overspringen. Zeker bij lage(re) toerentallen is dit merkbaar.

Als je hier eens kijkt of op deze pagina zie je wat voorbeelden wat er met bougies kan zijn en wat de (mogelijke) oorzaak ervan kan zijn/ is. Met name de koolstofvervuiling kan voor jouw een oorzaak zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 12 jun 2012 12:21

bedankt voor de pagina met bougies.

Zie dat ik toch beetje koolstofaanslag erop had, heb nu mn bougie en bougiedop vervangen en hij loopt mooier, had eerst ook al ik van half gas naar vol gas ging ff een inkakkertje wat 1sec duurde en dat hij daarna pas doortrok en dat is nu ook weg.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 18 jun 2012 15:35

Heb nu weer dat mn bougie met een koolstoflaagje is bedekt, heb hem er mss 100km opzitten. Wat kan ik hier tegen doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jun 2012 04:58

Heb je weer de eerdere problemen? Misschien moet je toch eens een warmere bougie gebruiken. De self-cleaning temeperatuur wordt blijkbaar niet bereikt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jun 2012 08:23

heb er een NGK 7 inzitten op 65cc.
Hij is verder ook wel gewoon schoon, is alleen koolstofaanslag.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 01 jul 2012 19:07

Als je nieuwe bougie haalt probeer dan hittegraad 6 en kijk al er nog steeds veel koolstofaanslag is?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 01 jul 2012 22:46

6 lijkt me echt te warm voor een 65cc, als het straks weer lekker warm weer wordt wil ik geen warmloper hebben.
Kan echt wel merken als het warm is dat mn blok GOED op temperatuur komt, kan tijdens het rijden nog de stralingswarmte voelen.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.