• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Thrackan's WWT (Woon-Werk-Tomos) (update 14-10-2013)

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 02 jul 2012 09:37

het inhouden los je idd op door een iets kleinere sproeier, weet niet hoe het zit met de warm start
Omhoog


Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 09 jul 2012 12:17

Zucht :x

Sproeier 60 ipv 62 erin gedaan en ja hoor, hij doet weer moeilijk bij optrekken. :oops:
Hij rijdt daarentegen wél weer een hogere top :?

volgens mij zijn er 2 opties:
- toch ergens valse lucht
- sproeier 61 is het magische getal

Valse lucht wil ik sowieso uitsluiten, dus ik wil nog een keer een goede deotest doen.
Ik weet deze punten:
  • carburateur-spruitstuk koppeling (de bekende "spleet")
  • spruitstuk-cilinder (membraampakking)
  • cilinder-cilinderkop (koppakking)
Zijn er nog meer punten waar valse lucht invloed kan hebben op het lucht/benzinemengsel?
  • Uitlaatpakking?
  • bougiegat?
En zijn er nog tips voor een goede deotest? Ik dacht zelf aan de stationairschroef even zodanig aandraaien dat ie lekker veel gas krijgt bij stationair, zodat het duidelijk te merken is als een deotest invloed heeft.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 09 jul 2012 12:26

bij de voetpakking kun je ook nog controleren daar trok hij bij mij ook eersta valse lucht en even nieuwe pakking er tussen en liep perfect dus miss kun je daar ook nog even kijken
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 09 jul 2012 18:58

hogere sproeier is idd meer optrekken en lagere sproeier is hogere top. Dat klopt
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 14 okt 2013 13:58

Sinds de laatste update is er een hoop gesleuteld en vervangen, met name de afgelopen weken.

Mijn WWT'tje doet het nog steeds heerlijk, ondanks dat de aanschaf me maar €150 had gekost. Tegenwoordig is ie al 3x total loss, als je dat zo mag noemen, maar dat vind ik bij een 2e hands Tomos niet echt kloppen, die vragen gewoon veel onderhoud.

Sinds het sproeier- en afstelverhaal heb ik:
- nieuwe kabelboom aan de achterkant
- tandwielen en ketting vervangen
- voortandwielkeerring vervangen (pokkewerk)
- benzinekraan vervangen (lekte)
- voor- en achterremkabels
- nieuwe binnen- en buitenbanden
- nieuwe remsegmenten, remsleutels (krom!) en remnippeltjes (dolgedraaid)
- nieuwe schokbrekers (extreme 300mm)
- nieuwe tellerkabel en draaischijf

Totaal inclusief aanschaf zit er nu €475 in :x maar dan heb je ook wel een prima rijdend bakkie!

Motorisch *klop klop* nog steeds geen enkel écht probleem gehad. De WWT rijdt flinke kilometers, dus er zal ongetwijfeld in het komende jaar ook wel wat motorisch vervangen moeten worden. Dat is dan ook het enige deel van de Tomos waar ik nog geen sleutelervaring mee heb opgedaan :)

De enige slechte ervaring in anderhalf jaar is 2 keer met een lekker band naar huis lopen.

Nog 1 ding wat ik wil doen: de voortandwielkeerring lijkt vanwege een imitatietandwiel toch nog wat te lekken. Als ik weer tijd en zin heb doe ik daar wat aan met een stuk fietsband.
Daarnaast moet ik als ik echt tijd over heb eens gaan schuren, ontroesten en opnieuw lakken op sommige plekken. Maar daar maak ik me niet zo druk om.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 14 okt 2013 19:42

Woon-werk verkeer op de Tomos wil zeker goed.Ik rij ermee door weer en wind
Zelfs de -18 van afgelopen 2 winters waren geen probleem voor de tomos.Elke morgen starten en lopen.
De mijne is betrouwbaar geweest maar vroeg/vraagt wel veel onderhoud.

zolang je 50cc houdt het spul niet te hard laat lopen en de compressie niet te hoog maakt is het blok bomb-proof
de mijne haalt 60km/h en dat kilometers lang achter elkaar zonder problemen.soms draai ik 250km per week met veel lange stukken volgas.
De mijne heeft er nu 31000 km op de teller staan en loopt nu echt op z'n laatste benen.

het motorblok is hier het grootste probleem.
Het bigend begint er uit te lopen en het pistonpen lager heeft onherstelbare speling (oog in drijfstang is uitgelopen nieuw pistonpen lager en pistonpen helpt niet meer).
Dit betekend een luid geratel en geklop uit de cilinder en het motorblok
versnellingsverhaal heeft altijd redelijk goed gewerkt. zelfs de originele koppelingen zitten er nog in.
bak begint wel steeds meer lawaai te maken nu.
Toch mag je rustig zeggen dat het een degelijk motortje is.

op de 2e plaats staan de voorvork poten die veel speling hebben.

terugkerende problemen zijn de achterbrug lagers en roest.
De achterbrug is zwaar aan het roesten net als het frame.

Omdat ik op een industrie terrein rij is een lekke band makkelijk opgelopen. zeker met die Sava bandjes. voor en achter heb ik nu Pirrelli ML12 zitten die tot nu toe goed lek proof zijn..Ook die goedkope Deestone's rij je niet gemakkelijk lek.
kabels knappen af en toe wel eens vooral de gaskabel is dan hinderlijk

De motor is hier altijd betrouwbaar geweest.Belangrijkste is goed smeren met goede tweetakt olie..scheelt veel onderhoud en slijtage.
Elektra is altijd probleemloos geweest zelfs de accu en startmotor zijn prima!
Hou ook je ketting en tandwielen goed in de gaten..op tijd spannen en smeren!

zolang de motor hier nog draait is het goed..loopt het blok in de soep is het hier einde verhaal voor de Quadro Estart.
binnenkort krijgt ie zijn laatste onderhoudsbeurt.
De kosten qua onderhoud en reparaties beginnen te hoog te worden dus dat wordt op zoek naar een nieuwe..
Of dat een nieuwe Tomos wordt weet ik nog niet...ik had ooit eens ergens gelezen dat ze niet meer zo goed als vroeger zijn.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.