• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn Tomos A35 opfrisbeurt.

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
163 berichten
  • Pagina 2 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 08:16

Ik neem aan dat je met "chromen brom" de originele sigaar uitlaat bedoelt. Die is lekker stil en valt niet zo op. Vwb de Proma, als je wilt opvallen en de buurt wil terroriseren met het zeer doordringende knettergeluid moet je deze erop zetten. Het is DE expansie-uitlaat onder brommers met zijn volledig open structuur (en dus weinig demping). Deze is bedoelt voor op circuits, niet op de straat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 16 apr 2015 09:16

Ja inderdaad de originele, heb ze ook al eens voorbij zien komen onder de naam "standaard met dikke bocht"

In het uitlaten wiki topic staat de sigaar als zwart aangegeven dus lichte verwarring.

Dan blijf ik lekker origineel rijden en gooi ik de proma in de verkoop ;)

terug komend op het slecht starten zonder choke, de sproeier maten etc.
Heb net wat door het forum gebladerd gebladerd, eerder werdt gezegd dat alle begrenzers er uit dat dat beter zou zijn.

Nu las ik zojuist dat je bij een 14/9 de luchtfilter begrenzer het beste kunt laten zitten? Dat zonder deze begrenzer de boel ook moeilijker start? Kan het zo 1,2,3 niet testen gezien niet alle onderdelen meteen mee zijn gekomen bij de verhuizing.

Thnx,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 17:33

Het wel of niet aanwezig zijn van de begrenzer in het luchtfilter heeft weinig toegevoegde waarde (al beweren anderen van wel) als deze wordt verwijderd mbt de prestaties. Immers wordt de beperking al opgelegd door de nauwe inlaat van 9mm van de carburateur. Echter kan de ene motor er beter van lopen als deze begrenzer verwijderd is, terwijl het bij een ander niets uitmaakt of zelfs slechter gaat presteren. Aan jou om dat uit te zoeken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 19 apr 2015 08:41

Top, ga het aanzien. ;)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 19 apr 2015 20:28

Nog een vraag, dacht laatst wel iemand achter op te kunnwn vervoeren... Helaas liep mijn achterwiel aan.

Tijd voor andere dempers, maar welke? Standaard zijn 28cm? En bij 32cm werkt de bok standaard niet meer?

(Heb al een zij standaard, speciaal voor die scheve paden tegenwoordig)

Voor welke veren zou ik moeten gaan, en wat is dan het max gewicht?
Dacht zelf aan YSS 320mm

En welke vertanding kan ik maximaal pakken voor een stevige trek kracht? En een redelijke top( rij nu 35km/h op gps) hoeft van mij ook niet veel harder zit niet te wachten op rollerbank bekeuringen.

Bobbert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 20 apr 2015 21:34

Als je dit een mooie snelheid vindt zou ik de vertanding mooi zo laten. Wanneer je met de vertanding aan de gang gaat zul je inleveren op 1 van de 2. Wat betreft de veren zijn YSS wel zo'n beetje het beste wat je kopen kunt. Ik had de 300mm YSS onder mijn brommer en die bevielen super.
m.v.g. Bob

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 22 apr 2015 12:53

Een kleine update, ben van sproeier 50 na 52, en uit eindelijk 56 gegaan en heb het idee dat ik er nog niet ben.

Nu hoor ik de vraag opkomen waarom ik niet bij de grootste ben begonnen, de brommer boeren hadden geen tot weinig sproeiers :s

Omdat mijn tomos slecht start zonder choke(mede oorzaak kleine sproeier)

De begrenzer in het filter gezet, starte iets beter, was een stuk stiller, maar optrekken en door trekken na top was waardeloos.
Bij mijn tomos is het dus duidelijk een begrenzer.

Terug komend op de sproeier, is het normaal dat de sproeier maat zo kan oplopen bij een snor?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2015 13:07

Nee, als je een standaard snor carburateur hebt zou je met 49-51 prima uit moeten kunnen. Ik vermoed een gevalletje valse lucht. Waar en hoe moet je zelf uitzoeken, maar begin eens met wat deo te spuiten op de geëigende plaatsen.

Indien dit niets opleverd, kan het zijn dat de krukaskeerring achter je ontsteking defect is. Dit geeft geen witte rook, zoals bij de andere achter de koppeling, maar vervang beide uit voorzorg. Membraanklepje breuk is ook al eens langsgekomen. Zuigerveren die vastgekoekt zitten is ook zo'n ding, dan verlies je compressie.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 23 apr 2015 15:49

Zal het blokje wel even helemaal uit elkaar trekken ;)
Even een frisse start

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 24 apr 2015 20:09

Vandaag de boel los gehaald om alles te cleanen.
Helaas behoorlijke schade aan de zuiger en cilinder.
Ook zit 1 inbus van de ontsteking plaat muur vast, maar kijken hoe ik dit ga oplossen :(
Bijlagen
1429899127740-58757146.jpg
Is dit normaal? Vorige zuiger die ik in handen heb gehad had geen putje
1429898855779-447372268.jpg
Schaafplek en hapje uit de rand
14298987753221558200097.jpg
Schaafplek
IMG-20150424-WA0028.jpeg
Alles klaar liggen voor het schoonmaken, ontvetten en voorzien van nieuwe keeringen
IMG-20150424-WA0026.jpeg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2015 09:18

Putje is afhankelijk van fabrikant die de zuiger maakt. Putje (in het midden) is normaal, heb deze ook en heeft geen invloed op wat dan ook.
De schaafplekken aan de zijkant van de zuiger zijn ook normaal, dit komt omdat hier de spoelpoorten zitten. Als er troep meekomt (bijv. door zonder filter te rijden) in de cilinder, krijg je op den duur dit. Of de circlips van de zuigerpen moeten tussen de cilinder en de zuiger hebben gezeten, maar dan heb je ook krassen is je cilinderwand op die plek.

Nu je de boel los hebt, check ook de slotspeling van de zuigerveren in de cilinder.

Vwb de inbusbout van je ontsteking, probeer er bij te komen met WD-40 of kruipolie. Eventueel met een losse inbussleutel kracht zetten om los te draaien en tegelijk met een hamer "laten schrikken" door op de inbussleutel te tikken. Meestal is dit genoeg om de bout los te laten springen.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 25 apr 2015 09:47

Heb ook schade aan mijn cilinderwand op de zelfde plek, clips zitten nog op hun plek.

De zuiger veren zijn gaar, zit weinig veer meer in.

Zit er aan de denken een nieuwe 50cc cilinder en zuiger met toebehoren te kopen.
Is alleen weer zo'n hap geld.
Ik zag dat een aluminium snelle cilinder nog goedkoper is dan een originele gietijzeren.
Wat maakt die snelle cilinder nou snel?

Inbus draait bijna door, laatste optie is een sleuf zagen voor een platkop schroevendraaier

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2015 16:29

Ok, inbus is uitgesleten. Kan idd een sleuf zagen en met een schroevendraaier proberen, of met griptang op de kop. Eventueel de kop eraf boren en restant schroefdraad er met een tang uitdraaien en een nieuwe inbus monteren.

Vwb de vraag mbt het "snel", kan ik helaas geen antwoord op geven. Echter imitatie is idd goedkoper dan OEM/ origineel. Zuiger is elke 2000km wel eens toe aan vervanging.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 20 feb 2016 14:08

Even stof afblazen.

De laatste tijden wat tegenslag gehad. Waaronder een geld vretende auto :r

Ondertussen rustig met het blokje bezig geweest. Boel schoongemaakt. Aantal dingen vervangen waaronder de versnelling deze miste een paar tandjes.
Lang leve reserve blokken. :koning:
Keeringen en pakkingen vervangen.
Lagers en Keeringen voorzien van lagervet

Binnenkort een nieuwe zuiger bestellen en dan alles verder afbouwen.
Hopen dat hij straks weer goed loopt.

Zal ook eens opzoek naar mijn dremel om het spruitstuk aan te passen.
1455973537720-1489909575.jpg
En die groene keerring heeft mij kopzorgen bezorgd. Alles 10X na gekeken. Toen bleek hij volgens het internet overbodig :s

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 19:20

Carburateur uit elkaar gehaald, schoon gemaakt,
Eerste handelingen gelegd aan de choke (begrenzer)

Nu even een kennis met een kolomboor vinden en dan de carburateur ombouwen naar 15mm <O~

En mijn dremel bij moeders weg vissen om het spruitstuk aan te passen
Bijlagen
DSC_0820.JPG

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 feb 2016 19:55

Mengbuis er al uit zie ik, wilde dat een beetje?

M.b.t. je vraag over wat een snelle cilinder snel(ler) maakt, kort door de bocht, de uitlaatpoort en spoelpoorten worden wat verhoogt zodat er meer tijd is om de uitlaatgassen kwijt te raken en om er vers mengsel in te laten spoelen. Hierdoor kan de cilinder meer toeren draaien (want hoe hoger de toeren, hoe sneller de zuiger voorbij vliegt, dus minder tijd) Tegelijkertijd wordt ie ook hoogtoeriger (bij gebruik van dezelfde uitlaat) omdat de uitlaatgassen eerder vertrekken en de temperatuur van dat gas wat hoger is.

Nadeel kan zijn dat ie onderin wat minder doet, of dat bij de tomos ook opgaat betwijfel ik momenteel nog wat, uitgaande van een 'uit de winkel' snel cilindertje.

Ps, teken je membraan eerst even af op je spruitstuk en bedenk een beetje hoe het mengsel wil spoelen.

ps2, houd er rekening mee dat je, als je naar 15mm gaat je ook je spruitstuk aan moet passen (die je never zo krijgt dat ie die 15mm ook doorlaat) en dat ie dan erg dun word wat mogelijk meer kans op lekkerij geeft. Tevens heeft een 15mm een andere mengbuis, een andere gasschuif en, vast minder belangrijk, een andere choke doorlaat. 14mm geen mooi compromis, heb je een 14/14?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 20:27

Ik kon weinig informatie vinden over de snelle cilinder behalve dat ze slijtage gevoelig zijn dus blijf liever bij het origineel.

De (15mm) carburateur heb ik uit de how-to, dus dacht dat dit allemaal wel goed zat maar als ik jou zo hoor over de mengbuis etc dan hoort deze niet thuis in de how-to?
Het mengbuisje ging er niet zonder slag of stooot uit, warm gestookt en toen met en priem geprobeert hem er uit te drukken. Uiteindelijk met een punt ltang en waterpomp tang hem los gekregen.

Mijn carburateur is origineel 14/9 de prop is uit het spruitstuk, welke nu 15mm is.

Het spuitstukje had ik eerst een test stukje op gemaakt met een vijl, duurt te lang :p
Maar uiteindelijk zal het een kom vorm worden, een beetje een trechter idee :)
Schermpe hoeken veroorzaken alleen maar wervelingen
Laatst gewijzigd door Gerard. op 21 feb 2016 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 feb 2016 20:29

De how to zal je wel vertellen hoe je dat ding op boort, niet of ie dan ook nog een beetje deftig af te stellen is? Ik vertel je alleen waar je mogelijk rekening mee moet houden.

edit, je hebt gelijk, de ingang van het spruitstuk is al 15 mm, my bad. (nou de rest nog)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 21 feb 2016 20:40

Bedoelde het ook niet verkeerd richting jou ;)

Ja gaan gewoon zien wat het wordt in het ergste geval de gaatjes in de meng buis vergroten :x

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 21 feb 2016 20:54

Vatte het ook niet zo op hoor :)

De doorlaat van het spruitstuk zelf is 12mm dus daar zal dan op zijn minst ook even de boor door moeten maar dat had je al wel geschoten dan denk. Zal er allemaal wel om lopen hoor, we gaan het wel beleven Gerard :)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
163 berichten
  • Pagina 2 van 9
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5