• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

rijd extreem traag en tikt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
46 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 09:00

Het gaat om een snor Tomos A35. (de quattro versie)
Dit heb ik veranderd: Uitlaat losgemaakt en schoongemaakt, cilinder en zuiger vervangen. Alle pakkingen vervangen en de carb schoon gemaakt. Daarnaast is de krukaskeerring vervangen en natuurlijk nieuwe olie erin. En als kers op de taart heb ik nog een nieuwe bobine erop. bougie is ook nog in orde.

Hij start zoals het hoort, kan ook gewoon goed gas geven, maar bij het aankicken hoor ik al een lichte ratel?
Als ik wil rijden gaat hij verschrikkelijk traag.... hij rijd al slapjes weg, heeft gewoon niet de kracht om zelfstandig naar zijn 2 te gaan. Als ik over een drempel rijd, schakelt hij probleemloos naar zijn 2. zodra ik weer in zijn 1 rijd en mijn gas even loslaat is het Bwoap... (nu heb ik ook nog oude benzine, dus kan ook dat toen onderweg de sproeier weer eens dicht zat) of hij verzuipt omdat ie niet kan schakelen?
Wat kan er mis zijn?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 09:04

oja bij het monteren van de koppeling voelde ik dat het onderste segemtendeel wat speling heeft en wiebelt. hoort dit?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 08 apr 2016 09:50

Maak de carb even schoon en weet je zeker dat er de goede maat sproeier in zit? En is het vraagtekenveertje nog heel?

En een Tomos Quattro, is die 4 wiel aangedreven ofzo? :lol:
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 09:59

hahaha nee, zo heet dat ding,(edit: onee quadro is het) :P Carb is origineel, sproeier maat 50. vraagtekenveer was goed toen ik hem de laatste keer nakeek... misschien is ie alsnog gebroken? maar dan zou hij toch helemaal niet meer schakelen? Getik komt in ieder geval uit de carter, dus zelfs al is de carb schoon zou het blijven tikken...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 08 apr 2016 10:11

Wat een gebroken vraagtekenveer doet verschilt per brommer. Bij sommige schakelt hij niet meer over, en bij andere probleemloos. Je kan hem dus even nakijken. Wat het getik betreft; mijn koppeling ratel en tikt ook aan alle kanten. Erg vervelend maar niet schadelijk.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 10:13

hij heeft jaren stilgestaan en toen was het niet zo erg in ieder geval. en dat inhouden? want werd gewoon dik ingehaald door een scootmobiel... van stilstand weg rijden gaat super sloom. kan dat ook aan de veer liggen evt?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 18:54

update: hij start nu helemaal niet meer en heb de bougie eens bekeken. hij staat scheef? het einddingetje, soort beugel zeg maar. heb ook de verkeerde gekocht geloof ik? NGK BRP7HS
Bijlagen
bb4fcd64685db2c082c84a7f3a02dde4612ece2c.jpg
bb4fcd64685db2c082c84a7f3a02dde4612ece2c.jpg (36.85 KiB) 9071 keer bekeken
5ff84fa18fd306da04e165307f9c8f195d0e649c.jpg
5ff84fa18fd306da04e165307f9c8f195d0e649c.jpg (46.51 KiB) 9071 keer bekeken
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 apr 2016 19:27

Komt je zuiger er tegenaan ofzo, dat verklaart het tikken wel. Weet niet wat voor cilinder/ kop je er op hebt gezet?

De p staat voor protruding ofwel, de neus steekt wat verder uit, zou normaal toch geen probleem mogen geven maar nogmaals, zie boven.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 20:16

ik zou het niet weten, ik had nóóit getik (niet op die manier iig) en sinds de nieuwe cilinder erop zit opeens wel. lijkt ook vanaf de voorkant te komen. bougie vonkt ook goed, hij krijgt genoeg benzine, maar hij start ineens niet meer... zou het aan de bougie kunnen liggen? moet een 5/6 hebben.

is een standaard A5 cilinder. zuiger geloof ik een snor. heb er een bromuitlaat op (origineel van tomos), ontsteking staat op brom.
nix aangepast of opgevoerd. zou het kunnen dat de zuigerveren kapot zijn, dat ie daarom ratelt en niet vooruit te branden is en nu zelfs totaal in staking gaat? zal in elk geval een andere bougie kopen komende week, want ben bang dat ik straks nog de zuiger kapot maak
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 apr 2016 20:42

Kan... gewoon ff bekijken de boel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 apr 2016 20:44

hoop het niet, zou niet tof zijn... weer een gekrast cilindertje...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2016 10:20

Compressie is anders dan voorheen? Kickt de motor lichter voor je gevoel, dan kan het een keerringprobleem zijn. Zeker gezien het feit wat je aangeeft qua symptomen denk ik hieraan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 09 apr 2016 10:21

keerring is goed, heb ik zelfs nog een keer nagekeken. vraagtekenveer ook. alle tandwielen zijn nog als nieuw...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 apr 2016 12:17

Toen ik soortgelijke symptonen had zat m'n uitlaatpoort dicht gekoekt. Daar al naar gekeken?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 09 apr 2016 12:24

jup, is schoon, demper ook denk ik. had hem eruit gehaald en niets geks gezien. zat eerst allemaal drap maar dat heb ik schoongemaakt
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 apr 2016 12:36

Even for the record; de uitlaatpoort is is dus de uitgang in je cilinder. Niet in je uitlaat zelf
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 09 apr 2016 12:49

ja klopt, maar ook de uitlaat is in orde. allebei dus ;)
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 09 apr 2016 21:28

heb via de uitlaatpoort gekeken naar de veren. alles zit goed.... heb via de uitlaatpoort met een schroevendraaier de veren ietsjes in kunnen drukken. beiden even ver. veren ook goed terug. lijkt in orde? ik weet het niet meer. gooi het niet starten maar op de bougie. hij deed het eerst super qua starten en nadat hij opeens uitviel totaal niet meer en de bougie is nu wat krommer. denk dat het tikken tegen de bougie niet goed was... fingers crossed dan maar... alles zit goed iig
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2016 11:01

Dat de massa electrode wat krommer staat is waarschijnlijk niet de oorzaak van het slechte lopen van de motor. Immers heeft de vonk alleen maar minder moeite om over te kunnen springen bij een kleinere opening. Normaal hoort er een duimnagel of 0,5 -0,8 mm ruimte tussen de electroden van de bougie te zitten. Je kan proberen om de ruimte ertussen iets te vergroten naar de hiervoor genoemde waarden. Of het iets zal opleveren kan ik je geen garantie op geven, dat merk je vanzelf.

Vwb je type bougie intrigeert mij, aangezien voor Tomos de NGK B7HS wordt aangeraden, terwijl jij aangeeft de NGK BRP7HS te hebben gemonteerd. In principe zou dit geen probleem moeten geven qua prestaties, in sommige gevallen hebben mensen de weerstandbougie gemonteerd bij electronische toerentellers om te voorkomen dat deze op hol slaan. Verschil tussen de 2 bougies is dat de laatste (die je nu hebt) een ingebouwde (ontstoor) weerstand heeft en deze kan defect raken of een te hoge overgangsweerstand geven waardoor de vonk zwakker is dan normaal. Verder staat de P voor een iets verder uitstekende electrode (tov de isolator). Het getal staat voor de warmtegraad, maar die is in beide gevallen hetzelfde en wordt aangeraden voor wanneer er langere stukken wordt gereden ivm de zelfreinigings temperatuur van deze bougie. Wanneer je alleen korte stadsritjes maakt kan deze bougie dus extreem vervuilen en daardoor defect raken. Als je dus kortere afstanden rijdt of een standaard snor hebt raad ik je aan om een hittegraad 5 of 6 te nemen (warmere bougie) die sneller op zijn zelfreinigingstemperatuur komt.

Hiermee kan ik wellicht ook het "tikken" verklaren, want je hebt misschien last van detonatie (in de volksmond ook wel "pingelen" genoemd) ipv verbranding. Wanneer er teveel koolophoping plaatsvind (ook gezien de kleur van de isolator van de bougie of heb je die schoongemaakt voor de foto?) kan dit gevolgen hebben voor de goede verbranding. Een gloeiend kooldeeltje kan het mengsel al laten ontbranden voordat de vonk komt.

Mbt het wegrijden, klapperende geluiden uit de bak zijn nooit goed. Misschien is de moer van de 1e versnellingkoppeling losgelopen, is het hart uitgesleten van de koppeling of de aansluiting op de krukas, is het voorste kettingwiel nog wel goed bevestigd en is hiervan het hart niet uitgesleten of de as waar deze op zit teveel beschadigd? Iig iets om te checken.

In afwachting van je antwoorden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 11 apr 2016 10:36

alle tandwielen zijn in perfecte staat. niets afgesleten of verbogen. koppeling zit ook helemaal goed alleen het huis van de koppeling heeft wat speling. de BRP is langer dan de b7hs. heb nu de goede bougie erin gedraaid... hopelijk is er nu geen schade gekomen waardoor hij is gaan tikken. in de carter kan ik verder niets ontdekken wat er zo tikt....
zuigerveren controleren via de uitlaatpoort, is dat wel betrouwbaar?
heb namelijk niet veel zin om de cilinder te demonteren als dat niet nodig is. de veren waren nieuw toen ik ze erin deed. lijkt me niet dat ze nu al gelijk gebroken zijn? heb ze er heel voorzichtig in gedaan.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
46 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.