• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

rijd extreem traag en tikt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 apr 2016 12:29

Als je zuigerveren gebroken zijn moet je dat wel merken aan verminderde compressie.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 11 apr 2016 13:26

compressie lijkt nog in orde. merk in ieder geval niets aan het aankicken.
edit: nou niet dus. kan hem met mijn hand naar beneden duwen :x hoe kunnen ze breken dan? heb er nog geen kilometer op gereden... oja en hier had ik hem niet schoongemaakt, de bougie
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2016 09:17

Zal ook niet dat de zuigerveren gebroken zijn, eerder een lekke krukaskeerring (of beide, maar vervang ze iig allebei als er 1 kapot is). Zeker als je de kickstart met de hand naar beneden kan duwen. Normaal kost dat wel wat meer kracht en voel je duidelijk weerstand tussen de slagen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 13 apr 2016 11:37

ik voel wel wat weerstand, maar niet meer veel. hij rookte ook niet wit en de keerring zat er nog wel goed in aan beide kanten. (heb ik nog gekeken). ik ga eens kijken in de cilinder. als hij lichtjes zou lekken zou ik niet zo'n compressie verlies hebben als hij er nog wel goed in zit lijkt me...
wordt vervolgt... houd je wel van de straat dat ding hihi :P
durf hem ook niet meer hier naar de brommerzaak te brengen. al 2x verkeerde pakkingen gekregen en wisten niet eens verschil tussen een brom en een snor zuiger...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 13 apr 2016 12:20

ehm hoort er een gat in je zuiger te zitten bovenop? :roll: :shock: logisch dat ie het niet doet... wat moet ik nu allemaal weer doen? hele blok splitsen of hoeft dat niet? ivm losse stukjes evt enne dat zal wel de reden zijn dat ie niet op volle kracht kon rijden... bougie is te lang geweest... scheelde paar mm dus ja...
Bijlagen
20160413_121949.jpg
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 apr 2016 12:48

Is het echt een gat of een pitje? Aantal zuigers hebben namelijk zo'n pitje. Is normaal.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 13 apr 2016 13:05

een diep gaatje zover ik kan zien en rondom is hij weggeslagen. dat zie je als je hem uitvergroot.
Edit: heb geprobeerd er wat in te prikken, dat ging niet. dus dat donkere hoort zo...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 18 apr 2016 20:06

Ik zie minimale krasjes rond het gaatje, ga dus de zuiger niet vervangen. lijkt me niet zo nodig.
de zuigerveren daarentegen.... lijken me wel erg los?
Bijlagen
ab30fc8178d0ddb72f176cddbfe3b3a07ad72191.jpg
ab30fc8178d0ddb72f176cddbfe3b3a07ad72191.jpg (39.04 KiB) 6719 keer bekeken
IMG_0038.jpg
IMG_0036.jpg
IMG_0035.jpg
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 18 apr 2016 21:25

Zolang de veertje goed passen als je ze indrukt lijkt me niks aan de hand
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 apr 2016 22:39

Zuiger is al vervangen en zo te zien niet heel lang geleden. Dat 'los' hoort zo. Mogelijk dat ie wat ruim is en wat tikt/ rammelt, dan vooral bij lagere toerentallen maar daar zal ie niet echt langzamer door rijden verder.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 08:24

ooow ok. nouja zag ook iet wat roest bij de koppakking en bij het randje van de cilinder (binnenin). alles opgepoetst en hij is prachtig mooi krasvrij gelukkig.
heb idd pas cilinder en zuiger vervangen na mijn vastloper (2e hands overgekocht, maar was in nieuwstaat)
nu las ik dat sommigen de koppakking weglaten, waarom is dit? is dit beter? heb een aluminium liggen, deze ga ik als vervanging gebruiken van de papieren
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 19 apr 2016 09:54

Geen koppaking = kleinere ruimte waar het mengsel wordt samen gedrukt door de cilinder dus meer compressie. Wel heb je stukken meer kans dat het valse lucht gaat trekken
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 13:01

heb wel iets meer compressie nu, maar na 1 x kicken kan ik niet in 1x gelijk weer goed doorkicken en blijft de kickstart half hangen ofzo? als ik paar tellen wacht gaat het wel weer. hoort dat? en hij tikt nog steeds flink bij het aankicken...
starten wil hij niet.... ontsteking is ok en bougie word nat
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 apr 2016 13:05

Nee, dat hoort niet. Als je aan vliegwiel draaid, tikt het dan ook? Waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed bij de kickstarter of iets.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 13:15

dan niet eigenlijk...
snap ook niet waarom hij niet start... toch de keerring misschien...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 13:57

de keerring bij de kickstart lekt dus blijkbaar opeens... manmanman... lijkt wel of dat ding maar stuk blíjft gaan... daar gaan we weer. :cry: :( :shock:
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 apr 2016 08:40

Die heeft weinig te maken met het niet willen starten. Maar heb je de bak al eens opengemaakt om dat ratelen te onderzoeken. Uit je hele verhaal begrijp ik van niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 20 apr 2016 17:23

hoop dat ik het geratel al heb gevonden... de tandwielen van de middelste as zaten niet goed. Als ik de kickstartkogellager rond draai ratelt die ook gruwelijk. dus dat allemaal bij elkaar kan de herrie wel verklaren. heb alles schoon gemaakt en goed gemonteerd. nu de keerringen nog vervangen en dan hopen dat ie het weer gaat doen...
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 apr 2016 10:43

Een lager dat lawaai maakt is niet goed en moet vervangen worden. Ik begrijp alleen niet goed wat je bedoelt met het kogellager van de kickstart. Die as zit in een bus in het deksel en verder wordt deze gedragen door 2 naaldlagers in het eindoverbrengingingstandwiel waar het voorste kettingwiel aan vast zit. Als je zijdelingse beweging voelt aan een lager is het zowiezo verstandig deze te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 21 apr 2016 15:30

ja maar eromheen zit toch een groot kogellager achter die grote dunne keerring.
Helaas heb ik niet de financiele middelen om nu ook nog alle lagers te gaan vervangen, ook al zou het beter zijn.

Nu moet ik alleen nog het blok weer goed in elkaar zetten, heb een ringetje over, moet nog even kijken waar die hoort. is een dunne ring, zelfde maat als bij het vliegwiel achter de moer. als mijn lijf weer wat meewerkt dan ga ik nog eens goed ervoor zitten. vermoed dat de ring bij de ontstekingskant hoort.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.