• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos startproblemen en snelheidsprobleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 24 sep 2018 09:59

Beste forum leden,

Ik heb sinds een aantal maanden een Tomos A35 gekocht (bj 2005), deed het voorheen altijd prima zonder problemen alleen de laatste tijd doet hij erg raar. Soms start die in één keer, maar valt die zomaar na een stukje rijden (3KM) uit.
Ik heb laatst de benzinekraan vervangen, deze werkt gewoon. Carburateur schoongemaakt, sproeier schoongeblazen.
Ook kan het niet aan mijn mengverhouding liggen (1:50).
Na het inlezen ben ik erachter gekomen dat het kan liggen aan de bobine, vieze of natte sproeier en het aantrekken van valse lucht.
Daarnaast is het erg opvallend dat mijn Tomos, wanneer die rijdt, soms 40km/u rijdt en soms 35 km/u. In beide gevallen heeft de brommer al een tijdje gelopen en is de motor gewoon warm. Wanneer ik 35km/u rijdt dan heb ik het gevoel dat hij zijn max snelheid niet pakt, dat kan dus duiden op een te kleine sproeier.

Kan iemand mij verder helpen met beide problemen?

Dank alvast

Milannh
Omhoog


barrygaander
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2018 03:08
  • Citeer

Berichtdoor barrygaander » 25 sep 2018 00:16

Ik denk dat er wat mis is met de ontsteking, het zou de bobine of de spoel kunnen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 sep 2018 12:14

Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden. Die geven vaak een goede indicatie hoe het gesteld is met de verbranding. Een andere kleur dan koffie-met-melk-bruin geeft aan dat er in het traject van mengsel of ontsteking iets mis is.

Als de motor weer eens uitvalt, probeer dan eens de choke iets te gebruiken (mengsel wat rijker). Als dit gevolg heeft dat de motor weer oppakt kan dit duiden op een vals luchtlek. Controleer dan met de zgn. "deotest" waar het lek zit. Verdachte plekken zijn aansluiting carburateur/ spruitstuk, cilindervoet/ carter. Mocht dit niets opleveren kan ook een krukaskeerring de geest (gaan) geven. Wanneer er tijdens het rijden een witte wialm zichtbaar is duidt dit op verbranding van ATF olie uit de bak. Maar geen witte rook kan ook de keerring achter de ontsteking zijn.

Vwb het ontstekingsverhaal, als je geen punten ontsteking hebt die je moet afstellen volgens de wiki werkplaatshandboek(en) dan zou ik daar even niet naar kijken. Hooguit of de bougiekabel/ -dop/ bobine-aansluiting nog voldoende zijn en geen hoge weerstand hebben. Kijk zeker even naar de koperen kern aan de bobinezijde van de kabel of deze niet is geoxideerd of weggebrand. Eventueel (indien er lengte voldoende is) kun je een stukje afknippen en de kabel er weer goed in draaien voor contact.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 26 sep 2018 09:02

Ik denk dat er wat mis is met de ontsteking, het zou de bobine of de spoel kunnen zijn
Hmm, ga ik daar even naar kijken. Dit is het verhaal wat @shadowranger al aangeeft?
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 26 sep 2018 09:05

Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden. Die geven vaak een goede indicatie hoe het gesteld is met de verbranding. Een andere kleur dan koffie-met-melk-bruin geeft aan dat er in het traject van mengsel of ontsteking iets mis is.

Als de motor weer eens uitvalt, probeer dan eens de choke iets te gebruiken (mengsel wat rijker). Als dit gevolg heeft dat de motor weer oppakt kan dit duiden op een vals luchtlek. Controleer dan met de zgn. "deotest" waar het lek zit. Verdachte plekken zijn aansluiting carburateur/ spruitstuk, cilindervoet/ carter. Mocht dit niets opleveren kan ook een krukaskeerring de geest (gaan) geven. Wanneer er tijdens het rijden een witte wialm zichtbaar is duidt dit op verbranding van ATF olie uit de bak. Maar geen witte rook kan ook de keerring achter de ontsteking zijn.

Vwb het ontstekingsverhaal, als je geen punten ontsteking hebt die je moet afstellen volgens de wiki werkplaatshandboek(en) dan zou ik daar even niet naar kijken. Hooguit of de bougiekabel/ -dop/ bobine-aansluiting nog voldoende zijn en geen hoge weerstand hebben. Kijk zeker even naar de koperen kern aan de bobinezijde van de kabel of deze niet is geoxideerd of weggebrand. Eventueel (indien er lengte voldoende is) kun je een stukje afknippen en de kabel er weer goed in draaien voor contact.
De kleur van de bougie electroden zijn zwart.
Over het algemeen start ik de motor altijd met de choke. Ik heb de ATF olie laatst vervangen en de bougie schoon- en drooggemaakt. Heel apart maar soms start hij in een keer en rijdt die gewoon maximaal, maar een andere keer start hij niet tot amper en merk ik dat hij zijn maximale snelheid niet pakt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 sep 2018 12:15

Een zwarte bougie geeft aan dat of de motor te rijk staat (sproeier), er een oliekeerring lek is (atf versnellingsbak) of de zelfreinigende temperatuur van de bougie niet gehaald wordt (hittegraad). Bij korte stukjes komt de motot niet op temperatuur en dat kan de bougie ook zwart maken.

Een vervuilde bougie kan zorgen voor genoemde klachten mbt het slecht aanslaan e.d. Ook zijn weersinvloeden (temperatuur en vochtigheid) zaken waar een motor soms raar kan reageren.

Graag verneem ik je setup wat er nu op zit. Dan kan ik gerichter met je meedenken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 29 sep 2018 11:16

Een zwarte bougie geeft aan dat of de motor te rijk staat (sproeier), er een oliekeerring lek is (atf versnellingsbak) of de zelfreinigende temperatuur van de bougie niet gehaald wordt (hittegraad). Bij korte stukjes komt de motot niet op temperatuur en dat kan de bougie ook zwart maken.

Een vervuilde bougie kan zorgen voor genoemde klachten mbt het slecht aanslaan e.d. Ook zijn weersinvloeden (temperatuur en vochtigheid) zaken waar een motor soms raar kan reageren.

Graag verneem ik je setup wat er nu op zit. Dan kan ik gerichter met je meedenken.
Nogmaals dank voor je reactie.
Dus dit betekent dat er een kleinere sproeier in moet? (maat 48 of 49)

Mijn setup is als volgt:
vtw 26
atw 31
50 cc blok
normale uitlaat
carb: dellorto GHA 14/9
sproeier maat 50
luchtfilter ingekort: eraf geknipt

Graag hoor ik van je

Groetjes

Milannh
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 29 sep 2018 13:01

Deo-test gaf aan dat er valse lucht ontstaat en ik denk dat dit bij de aansluiting carburateur/ spruitstuk is.
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 29 sep 2018 14:07

Refereren aan viewtopic.php?t=25349

Mis ik een ringetje?
IMG_6722.jpg
IMG_6723.jpg
IMG_6721.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 sep 2018 14:51

Nee, rubber ring zit er. Waarschijnlijk niet goed aangedrukt tijdens het monteren. Lucht komt door spleet waar de carburateur wordt vastgeschroefd.

Ik weet niet wat de invloed is van een afgeknipt (ingekort) luchtfilter. Ik neem aan dat je de u-vormige buis bedoeld aan de flippo aan de voorzijde?

Probeer het eerst eens met de juiste montage van de carburateur. Als je Tomos altijd met deze sproeier heeft gereden zal dit niet zo snel een reden zijn om de sproeier te vervangen. Rij je veel korte stukjes of ook lange stukken volgas?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 29 sep 2018 19:25

Nee, rubber ring zit er. Waarschijnlijk niet goed aangedrukt tijdens het monteren. Lucht komt door spleet waar de carburateur wordt vastgeschroefd.

Ik weet niet wat de invloed is van een afgeknipt (ingekort) luchtfilter. Ik neem aan dat je de u-vormige buis bedoeld aan de flippo aan de voorzijde?

Probeer het eerst eens met de juiste montage van de carburateur. Als je Tomos altijd met deze sproeier heeft gereden zal dit niet zo snel een reden zijn om de sproeier te vervangen. Rij je veel korte stukjes of ook lange stukken volgas?
Zojuist naar de lokale brommerboer geweest. Blijkt te gaan om een lekke krukaskeerring. Ik ben nu bezig om deze te monteren, maar krijg de bout van de koppeling er niet af. Men geeft aan dat dit met een zuigerstop of een poelietrekker moet.

Heb jij een idee?

De setup was in orde, aldus de brommerboer, aangezien hij hiervoor wel gewoon reed met een ingekort luchtfilter. Ik rij over t algemeen stukjes van circa 8km.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 sep 2018 12:09

Poelietrekker heb je niet nodig want de koppeling en krukas zijn niet conisch, wel een zuigerstop of een luchtsleutel om de moer los te draaien.
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 01 okt 2018 18:49

Poelietrekker heb je niet nodig want de koppeling en krukas zijn niet conisch, wel een zuigerstop of een luchtsleutel om de moer los te draaien.
Thanks voor je reactie! Ik heb deze beide niet, zijn er andere alternatieven?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 okt 2018 10:48

Je proberen kunt een bougie met lange schacht bewerken door de massa elektroden en de plus elektroden eraf te zagen-vijlen-slijpen.
Een zuigstop kost een paar euro dus beter eentje kopen.
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 03 okt 2018 17:50

Probleem is (hopelijk) opgelost. Hij rijdt in ieder geval weer, kwestie van krukasveer vervangen. Hij geeft nog wel een beetje witte rook, maar zodra die loopt hoor je mij niet klagen.

Ik twijfel alleen nog over het feit of hij de maximale snelheid wel haalt, straks ff een testritje doen.

Daarnaast maakt hij nu een naar geluid, komt dit uit de versnellingsbak?

Link met video en geluid van de Tomos:

https://transferxl.com/08vkVCvV2vCYLR
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 08 okt 2018 11:04

Zie YouTube linkje:

https://youtu.be/i2Bjl8QX52Q

Het begin- en eindgeluid hoor ik steeds. Alsof er iets langs elkaar schuift wat niet hoort.

Iemand ideeën?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 08 okt 2018 13:10

Opvul ringen wel terug geplaatst waar ze horen?
Omhoog

milannh
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 sep 2018 09:35
  • Citeer

Berichtdoor milannh » 09 okt 2018 11:39

Opvul ringen wel terug geplaatst waar ze horen?
Als het goed is wel.
Twee ringetjes op de linker
1 ringetje op de middelste
En op de rechter geen.

Klopt toch?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 okt 2018 19:28

Heb je achter het koppelingshuis een vul ring ?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.