• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 65cc Welke >15mm carb past onder je kap

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 04 jun 2021 13:42

Hallo,

ik had een vraagje. Heeft iemand ervaring met een carb die groter is dan een 15mm, die je onder je kap kan krijgen? Ik zoek namelijk wat meer power en ik heb gezien wat een 21mm carb op een 65cc airsall doet en vroeg me dus af of het mogelijk is om een grote carb onder de kap zien te verstoppen.
(trouwens geen 16mm)

Hoor het graag!
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jun 2021 17:14

De doorlaat van het membraan is veel te klein voor een 21mm carb, meet de oppervlakte maar eens op en kijk maar eens hoever de klepjes open kunnen....een 21mm klinkt leuk maar help voor geen meter.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 04 jun 2021 21:54

De doorlaat van het membraan is veel te klein voor een 21mm carb, meet de oppervlakte maar eens op en kijk maar eens hoever de klepjes open kunnen....een 21mm klinkt leuk maar help voor geen meter.
Maar zou een 17.5mm bijv wel er onder te krijgen zijn? Of welke zou je wel aanraden. Want had op een tomos gereden met een 65cc tuned airsall en 21 mm carb met tandwielverhouding 28/22 en wanneer die warm was kon je een power wheelie trekken bij optrekken en een zeer hoge top.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 jun 2021 12:48

Probleem is dat het membraan maar een doorlaat heeft voor maximaal een 15 of 16mm carb en het spruitstuk daarvoor is ook maar 14mm helaas...ga je het spruitstuk groter maken (16mm) dan hou je maar 1mm wanddikte over op het deel wat er in de carb schuift...dat is gewoon te dun en is dus vragen om problemen.
Het verschil tussen een 15 en een 17,5 mm carb is ook niet zo groot al zou je een ander membraanhuis en groot membraan hebben.

Een cilinder de flink getuned is begint pas bij 9000 rpm wat koppel te geven, bij 5000 rpm trekt hij nog geen worst uit een pan.
Als je een power wheelie wilt maken, op de bagagedrager gaan zitten.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 05 jun 2021 18:29

Probleem is dat het membraan maar een doorlaat heeft voor maximaal een 15 of 16mm carb en het spruitstuk daarvoor is ook maar 14mm helaas...ga je het spruitstuk groter maken (16mm) dan hou je maar 1mm wanddikte over op het deel wat er in de carb schuift...dat is gewoon te dun en is dus vragen om problemen.
Het verschil tussen een 15 en een 17,5 mm carb is ook niet zo groot al zou je een ander membraanhuis en groot membraan hebben.

Een cilinder de flink getuned is begint pas bij 9000 rpm wat koppel te geven, bij 5000 rpm trekt hij nog geen worst uit een pan.
Als je een power wheelie wilt maken, op de bagagedrager gaan zitten.
Oke nu snap ik het. Dat is dus duidelijk. Weet u toevallig of een 65cc polini onder een tomos past (zonder lassen/ frezen) en er was toch ook nog een 70cc parmakit/ metrakit ofzo die ook zou moeten passen. Want anders is mijn keuze uit cilinders een 65cc gebruikte dmp of een 50cc airsall nieuw. Want de levering van airsall/ dmp 65 duurt nog minstens 2 maanden hoorde ik van verkopers. En welke zou u trouwens kiezen uit dit lijstje?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 jun 2021 20:09

Een 65cc polini heeft hetzelfde kleine membraan, cilinder pas er zo op maar je moet zelf een spuitstuk maken en de uitlaat verlassen....dus beter niet aan beginnen als je geen ervaring hebt.
Als de 65cc compleet met zuiger is en hij is nog zeer netjes dan ging ik daarvoor, heeft meer trekkracht dan een 50cc.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 jun 2021 22:42

Mag ik hier iets theoretisch aan toevoegen?

Fons heeft het helemaal bij het rechte eind maar ik denk dat ie iets mist en dat is tijd. De doorgang van het membraan, of de poorten, of de uitlaatpoort etc etc wordt niet bepaald door de doorgang op zich maar wel hoe veel iets in of uit kan laten in een bepaalde tijd.

In dit geval, het KAN zo zijn dat een bepaalde cylinder (en de rest van de setup) er voor zorgt dat het membraan langer open staat en dus meer mengsel in laat.

Dat weet Fons want is bekend met zuigergestuurde inlaat.

(misschien kan je beter zeggen, dit membraan heeft een maximale mogelijkheid om x vermogen te leveren, lijkt hetzelfde, is het niet maar is theoretich, praktisch ontloopt het elkaar niet zo veel :))

Ander dingetje wat nu speelt is de vraag over carb grootte. Kan het verschil het em niet in iets ander zitten dan de diameter?

Tomos carbs zijn super simpel, hoe optimaal werken die dingen als je iets veranderd, een voordeel van een andere/ grotere= andere? carb zou kunnen zijn dat ie veel beter af te stellen is. Ergo, een 21 mm is in theorie waardeloos maar omdat ie een beter mengsel geeft hier en daar werkt ie toch beter als de originele carb?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 06 jun 2021 01:16

Mag ik hier iets theoretisch aan toevoegen?

Fons heeft het helemaal bij het rechte eind maar ik denk dat ie iets mist en dat is tijd. De doorgang van het membraan, of de poorten, of de uitlaatpoort etc etc wordt niet bepaald door de doorgang op zich maar wel hoe veel iets in of uit kan laten in een bepaalde tijd.

In dit geval, het KAN zo zijn dat een bepaalde cylinder (en de rest van de setup) er voor zorgt dat het membraan langer open staat en dus meer mengsel in laat.

Dat weet Fons want is bekend met zuigergestuurde inlaat.

(misschien kan je beter zeggen, dit membraan heeft een maximale mogelijkheid om x vermogen te leveren, lijkt hetzelfde, is het niet maar is theoretich, praktisch ontloopt het elkaar niet zo veel :))

Ander dingetje wat nu speelt is de vraag over carb grootte. Kan het verschil het em niet in iets ander zitten dan de diameter?

Tomos carbs zijn super simpel, hoe optimaal werken die dingen als je iets veranderd, een voordeel van een andere/ grotere= andere? carb zou kunnen zijn dat ie veel beter af te stellen is. Ergo, een 21 mm is in theorie waardeloos maar omdat ie een beter mengsel geeft hier en daar werkt ie toch beter als de originele carb?
Oei, dat zal vast kloppen. Die phbg carburateurs zijn vele malen precieser af te stellen. Maar ik denk dat er maar 1 manier is om het zeker te weten :lol:
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 06 jun 2021 01:22

Nog een ander vraagje zou iets als dit ook op een tomos kunnen? Want ik hoorde dat je ook puch cylinders op een tomos kan zetten, maar je dan zat te klooien met het spruitstuk en uitlaat.

https://www.k-parts.nl/power1-70cc-cili ... oorts.html

https://www.k-parts.nl/spruitstuk-model ... -maxi.html

https://www.google.com/search?q=puch+ui ... EkIFlf3nuM

https://quickparts.nl/dempers-delen/uit ... dapp-tomos
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 jun 2021 09:35

Wat wel een stuk beter loopt is een kort recht spruitstuk, de flow is bij het std spruitstuk namelijk ook een drama.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jun 2021 11:22

Puch cilinders liggen horizontaal, die van Tomos staan onder een hoek omhoog. De uitlaat die je in de 3e optie hebt staan, gaat niet zomaar passen zonder de bocht en aansluiting aan te passen (uitlaat zal onaangepast omlaag wijzen naar de demper) zodat deze past op je frame. Hetzelfde geldt voor het inlaatspruitstuk of deze dan past om je carburateur aan te zetten.

Verder is de cilinder die je opteert een versie met poortgestuurde inlaat (zonder membraan). Ik weet niet of je dit wil en hou er rekening mee dat de opneninstijden van de poorten in deze cilinder afgestemd zijn op Puch specificaties (slag van de drijfstang/ lengte van de zuiger, deckhoogte, ect). Het zou zomaar kunnen dat deze cilinder niet eens werkt op jouw Tomos.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 07 jun 2021 00:04

Wat wel een stuk beter loopt is een kort recht spruitstuk, de flow is bij het std spruitstuk namelijk ook een drama.
Maar waar moet je dan je carb laten als deze niet naar de zijkant wordt gebogen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 07 jun 2021 09:24

Bij het oudere model (met metalen zijkappen) zat er altijd een kort recht spruitstuk op.
Kijk eens goed naar het blok dan zie je dat de bovenkant een vorm van een bakje heeft....daar past de carb prima en zit dan midden onder het frame....nadeel is wel dat je het blok moet kantelen om een sproeier te wisselen...dus afstellen kost veel meer tijd.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 07 jun 2021 17:01

De doorlaat van het membraan is veel te klein voor een 21mm carb, meet de oppervlakte maar eens op en kijk maar eens hoever de klepjes open kunnen....een 21mm klinkt leuk maar help voor geen meter.
Ik heb een kleine testje gedaan met de membraampjes.
(de membramen zijn opgemeten met een digitale schuifmaat)

Ik heb 3 membramen
1: Standaard van een oude cilinder afgetrokken
2: Een getunede standaard membraam met een carbon malossi membraam (gekocht van een exstreme tomos fanaat)
3: Een standaard Malossi membraam

Een aantal verschillen staan in de foto's maar ik zet er nog een paar bij.
Het "getunede" membraampje is gespleten en groter dan het standaard membraam. Verder gaat deze ook een stuk verder open dan het standaard membraam. Het Malossi membraam gaat wat stugger open en ook iets verder. Maar is wel een stuk kleiner. De stugheid is waarschijnlijk te verklaren doordat het membraam niet gespleten is. Ook is de "vork" aan de achterkant ook ietsje anders dan van het getunede membraam en standaard membraam, de vork van het Malossi membraam gaat ietsje sneller omhoog dan die van het standaard en getunede membraam(iets agressievere curve). Het getunede membraam vorkje gaat trouwens wel sneller omhoog dan die van het standaard membraam.

Mijn vraag is dus, welke zal ik gebruiken op een 65cc met een flinke carb?
Bijlagen
1623077627207.jpg
1623077627198.jpg
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 08 jun 2021 10:48

Mooi dat nr 2 grotere gaten heeft die bijna tegen de boutjes van het klepje lopen....alleen gaat daar het klepje niet open.
Je berekening is leuk alleen ik zie niets van de lift hoogte en de hoek van het klepje....dan kom je nog niet aan de helft van de oppervlakte wat doorlaat betreft....vandaar max een 15 of 16mm carb.

Zorg eerst eens dat je een snelle cilinder met een 15mm goed aan het lopen krijgt want dat kan met wat kleine aanpassingen zoals spruitstuk 15mm maken, luchtfilter aanpassen en de squish moet juist zijn.

Als je de cilinder dan ook nog bewerkt dat is de ontsteking het probleem, die wil geen 12000 rpm draaien terwijl dat makkelijk kan met een 15mm carb en de juiste uitlaat.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 08 jun 2021 11:41

Mooi dat nr 2 grotere gaten heeft die bijna tegen de boutjes van het klepje lopen....alleen gaat daar het klepje niet open.
Je berekening is leuk alleen ik zie niets van de lift hoogte en de hoek van het klepje....dan kom je nog niet aan de helft van de oppervlakte wat doorlaat betreft....vandaar max een 15 of 16mm carb.

Zorg eerst eens dat je een snelle cilinder met een 15mm goed aan het lopen krijgt want dat kan met wat kleine aanpassingen zoals spruitstuk 15mm maken, luchtfilter aanpassen en de squish moet juist zijn.

Als je de cilinder dan ook nog bewerkt dat is de ontsteking het probleem, die wil geen 12000 rpm draaien terwijl dat makkelijk kan met een 15mm carb en de juiste uitlaat.
Oke, dan komt de rest later wel ja. Om je ontsteking boven de 10K rpm te krijgen, dat is toch alleen mogelijk met een HPI onsteking/ ZA50 onsteking? Heeft het trouwens nog erg veel zin om de onsteking nog precieser te zetten dan brom stand, oftewel heeft het zin om nog want uurtjes in de onsteking te steken, om te kijken welke stand het beste/ vroegste is voor mijn cilinder? Dus valt daar nog veel uit te halen?

Ook heb ik dit bericht gezien op een ander forum, maar weet niet wat jullie hiervan denken. Vind het zelf niet super logisch namelijk.
https://www.mopedarmy.com/wiki/Racing_t ... your_Tomos

nog een linkje:
https://www.youtube.com/watch?v=RqnFPsjObm0
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 jun 2021 22:06

Kan aan mij liggen maar heb je een tomos blokje (modern, grote spoelers) wel is 10 k rpm horen draaien?

Dat vind ie niet fijn, imho :)

Is het niet zinniger om zeg 10 k als maximum te bestempelen en daar dan het maximale uit te halen?

Dan is er ook nog de wet van "deminishing returns". Het is veel makkelijker om van 2 pk naar 5 pk te gaan dan het is om van 5 pk naar 6 pk te gaan met de navenante kosten als bijkomd effect. Of dat het je waard is is aan jezelf uiteraard.

Wbt je mebranen, je kan is kijken of je de slag niet langer kunt maken door de gaten in de stoppers iets naar achter te brengen, langere gaten schaden volgens mij niets dus altijd beter. Het mebraan opent daar in verhouding maar een beetje maar elk beetje help en je hebt ook zijdelinkse uitstoming.

Ik herrinner me dat olie verhaal nog en het kwam mij wel logisch over, elk voordeel heeft zijn nadeel maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 09 jun 2021 00:24

Vandaar gewoon met een 15mm gaan rijden, die 17,5 of 21mm levert niet op tenzij je zelf het een en ander kunt maken en een leuke werkplaats met diverse machines tot je beschikking hebt.

Zelf een originele std 50 cc kan met een 15mm al best snel zijn en dan heb je niet zoveel gereedschap-machines nodig....dremel of een paar vijlen....heb vroeger heel wat lopen vijlen in mijn zundapp tijd.
Omhoog

Notagunfreak
Tomosforummer
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2021 12:30
  • Citeer

Berichtdoor Notagunfreak » 09 jun 2021 01:23

Kan aan mij liggen maar heb je een tomos blokje (modern, grote spoelers) wel is 10 k rpm horen draaien?

Dat vind ie niet fijn, imho :)

Is het niet zinniger om zeg 10 k als maximum te bestempelen en daar dan het maximale uit te halen?

Dan is er ook nog de wet van "deminishing returns". Het is veel makkelijker om van 2 pk naar 5 pk te gaan dan het is om van 5 pk naar 6 pk te gaan met de navenante kosten als bijkomd effect. Of dat het je waard is is aan jezelf uiteraard.

Wbt je mebranen, je kan is kijken of je de slag niet langer kunt maken door de gaten in de stoppers iets naar achter te brengen, langere gaten schaden volgens mij niets dus altijd beter. Het mebraan opent daar in verhouding maar een beetje maar elk beetje help en je hebt ook zijdelinkse uitstoming.

Ik herrinner me dat olie verhaal nog en het kwam mij wel logisch over, elk voordeel heeft zijn nadeel maar daar heb ik me verder niet in verdiept.
Dan houd ik het inderdaad hier wel bij. Het mebraam ga ik later nog wel naar kijken als ik er zin in hebt.
Maar heeft u nog enig idee van dat "racing transmission oil" verhaal. Het klinkt naar mijn weten namelijk niet logisch, maar allerlei fora's staan er vol mee. Dacht namelijk ook dat als je teveel olie erin stopte, dat je je keeringen eruit kan blazen.

Hoewel ik wel op andere fora's heb gelezen dat soms van olie verwisselen op exstreem hoog toerige setups wel delijk veel kan uitmaken, hoewel 10k rpm op een 2 takt natuurlijk lang niet zo veel is eigenlijk.

https://www.mopedarmy.com/wiki/Racing_t ... your_Tomos
nog een linkje:
https://www.youtube.com/watch?v=RqnFPsjObm0
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3882
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 09 jun 2021 13:20

Een keerring blaas je niet eruit als er meer olie in het blokje zit, blokje heeft een ontluchting dus er is geen druk, carterdruk van de krukas ruimte is een ander verhaal en heeft niets met de blok olie te maken.

Als je zorgt dat je blokje redelijk wat vermogen heeft schakelt veel later naar de 2e versnelling, als ik vol gas weg rij schakelt hij pas boven de 30km/h...rij ik rustig weg dan schakelt hij al voor de 20 km/h.(veer van de 1e en 2e koppeling zijn gewoon std)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.