• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

blok uit elkaar

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 30 nov 2006 16:44

Ik had me blok uitelkaar de kant waar de koppeling zit in iedergeval. Maar als ik hem nu start en ik geef gas zodat de koppeling aan grijpt draait me kickstart mee en maakt hij een hart lawaai binnen in het geluid dat twee tandwielen langs elkaar gaan en dat er eentje stil staat. iemand idee waar dit aan ligt? vraag teken veertje vekeerd?

xanderz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor xanderz » 02 dec 2006 00:05

dit had ik ook toen die beunhaasjes van hamaparts mijn blok fout in elkaar gezet hadden. je klem die op een soort van moer zit op je kickstart as is er af gegaan. kan zijn dat die btje uitgelubbert is. gwoon ff met tang btje samen knijpe. daarna deze er weer opzetten. dit zorgt er iig voor dat je kickstart niet meegaat.

dat geluid zou dus kunnen zijn van die klem die tussen tandwieletjes komt.

ff fotos voor je zoeken

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 02 dec 2006 10:16

ja zou je foto's kunnen geven of iets meer infoi. Is het dit dingetje>
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 dec 2006 14:22

ja zou je foto's kunnen geven of iets meer infoi. Is het dit dingetje>
Afbeelding
Ja, dat is goed mogelijk. Als je die Omega-veer niet goed in de uitsparing terugstopt, kan deze blijven aanlopen op de kickstartvertanding. FF opletten dus bij de montage. :wink:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

xanderz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor xanderz » 02 dec 2006 17:18

sorry kon zo snel nie dat plaatje vinde. maar dat is het ja. als die er niet op zit blijft dat "moer" geval gwoon verbonden met die tandwiel. die daarna weer via tandwielen op je vtw verbonden is.
conclusie: als deze "moer" verbonden blijft op die tandwiel. zal de kickstart verbonden zijn aan je achterwiel. waardoor hij meebeweegt.

als die foto die je gepost heb van jou brommer is. dan klopt dat veer geval. mischien heb je deze er fout in gezet.
ik kon weeer es geen plaatje vinde dus heb ik maar wat met paint gemaakt.

je ziet de rechter carter)niet die kap. je hebt daar een grote inham waar je as met die moer doorheen gaat. en een kleine voor een andere as. die klem die op de moer gaat, moet vrij heen en weer kunnen bewegen. dus niet tussen de 2 gaten vast zitten. als deze er tussen geklemt word. kan de moer niet axiaal bewegen. wat dus betekent dat hij altijd maar op die tandwiel vast zit

Afbeelding

kheb het geprobeert iig het goed af te beelden. als je het nog nie snapt pm me maar. tis nie al te moeilijk. let wel op dat er geen vuil er tussen zit. dat kan er voor zorgen dat de moer niet soepel heen en weer kan.

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 04 dec 2006 16:00

snap hem ga het straks ff fixen als het lukt

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 05 dec 2006 07:34

nou heb ik me blok draaiend, maar op volgens grijpt ie ook nog niet eens aan. Ik heb hem in de lucht hangen me brommertje, start hem met elektrische start. Het licht volgens mij niet aan me koppeling want, ik heb drie verschillende op gehad weten jullie nog een manier?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 dec 2006 17:29

nou heb ik me blok draaiend, maar op volgens grijpt ie ook nog niet eens aan. Ik heb hem in de lucht hangen me brommertje, start hem met elektrische start. Het licht volgens mij niet aan me koppeling want, ik heb drie verschillende op gehad weten jullie nog een manier?
? veertje niet gebroken/ te slap?? Daardoor komt ie niet in de versnelling.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 05 dec 2006 20:57

welke veertje in me koppeling of me vraag teken veertje. Als je koppelingveer bedoelt klopt je verhaal antwoord niet :twisted: :!:

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 06 dec 2006 18:22

Ik heb nu me blok weer in elkaar. Maar nu maakt hij toeren als ik weet niet wat maar rijd niet. Hij heb 2 dagen zonder olie gestaan mijn koppeling, misschien dat het daar aan ligt. Ik laat hem op volgas maar dan pakt hij niet. En al staat me tomos uit en ik draai aan mijn as van mij kickstart dan draait me achter wiel achteruit en de andere kant op vooruit.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 dec 2006 18:52

welke veertje in me koppeling of me vraag teken veertje. Als je koppelingveer bedoelt klopt je verhaal antwoord niet :twisted: :!:
? veertje= vraagtekenveertje. Deze zorgt er niet alleen voor dat de overschakeling van 1 naar 2 soepel verloopt, maar ook dat de eerste versnelling ingeschakeld wordt als je weg wil rijden/ onder een bepaalde snelheid komt.. De rollen achterop je eerste versnellingstandwiel zitten in een soort asymetrische kooi. Door de ?veer worden deze aangedrukt in de kooi. Door slijtage kunnen de rollen ingelopen zijn in de kooi (ander, zachter materiaal) en door een te slappe/ gebroken ?veer niet meer volledig in de eerste versnellingsstand komen. Door met een Dremeltje deze slijtplekken voorzichtig te bewerken kan je dit verhelpen. het is ook raadzaam je ?veer te vervangen.

Dit is jouw probleem met het niet aangrijpen van de versnelling. Het heeft niets te maken met je koppeling.

Edit: enkele spelvauten :wink: verwijdert :')
Laatst gewijzigd door shadowranger op 06 dec 2006 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 06 dec 2006 18:57

ik zal even kijken! klinkt redelijk logisch ;)

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 06 dec 2006 21:19

Nu heb ik alles voor elkaar maar draait me kickstarten mee niet aldoor alleen bij ietwat hogere toeren maar mijn kickstart pedaal heb ik er niet op is dat normaal omdat er toch een tandwiel over heen draait? En ik heb dat ding wat om de as zit \/\/ er niet op zitten maar als ie er wel op zit doet ie precies het zelfde
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 dec 2006 21:17

Nu heb ik alles voor elkaar maar draait me kickstarten mee niet aldoor alleen bij ietwat hogere toeren maar mijn kickstart pedaal heb ik er niet op is dat normaal omdat er toch een tandwiel over heen draait? En ik heb dat ding wat om de as zit \/\/ er niet op zitten maar als ie er wel op zit doet ie precies het zelfde
Als je je kickstartpedaal niet op de as zet, ja dan zal die wel meedraaien. Door de spie in dat pedaal dat rust tegen een stop draait deze niet mee. Maar heb je nu wel of geen aandrijving op je Tos, want ik lees in een ander topic dat ie weer niet vooruit te trappen is en langzaam overschakeld :? terwijl je hier post dat je helemaal geen versnelling hebt.

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 07 dec 2006 22:00

denk dat je dat verkeerd leest
hij drijft nu alles aan alls is perfect moet alleen me kickstarter er ff op donderen nog alleen hij kickt heel zwaar of is dat een kestie van schoonmaken?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 dec 2006 08:04

denk dat je dat verkeerd leest
hij drijft nu alles aan alls is perfect moet alleen me kickstarter er ff op donderen nog alleen hij kickt heel zwaar of is dat een kestie van schoonmaken?
Rijdt ook zwaar? Dan denk ik dat je ergens toch niet goed gemonteerd hebt. Geen tussenringen vergeten voor spelingen ed.? Eea moet wel soepel kunnen draaien. Ook met starten.

jeroen1993
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor jeroen1993 » 08 dec 2006 19:01

ff van dat slippen tussen tandwielen hoe heb je dat verholpen????

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 08 dec 2006 21:00

door vraag teken veertje strakker en goed monteren en iets ee beetje glad gemaakt waar al die kleine rond staafjes zitten met dremel en toen was het verholpen
moet alleen me kickstart probleem nog ff fixen

jeroen1993
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor jeroen1993 » 08 dec 2006 21:33

kun je ff uitleggen waar dat vraagteken veertje zit en waar je het moet dremelen?

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 09 dec 2006 12:50

Je heb een as met 2 grote tandwielen er aan. Daar zit aan de ene kant een ringetje die je er met speciale tang afkrijgt als je die er af hebt en dan kan je er iets af schuiven (daar zit eht vraag teken veertje op) dan zie je allemaal kleine cilindertjes. Die haal je er alle maal uit dan ziet en een rond ding met een palletje er op en 4 hoekjes er uit aan de binnen kant is ie neit mooi rond zitten over al inhammetjes in daar in die inhammetje moet je het ff glad dremelen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen