• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kickstart vastgeslagen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 27 feb 2007 15:13

Goedenmiddag,

Ik reed uit school weg, me tos die starte goed en reed goed. Ik stopte bij een vriend van me en 5min later wil ik wegrijden, dus ik kick hem aan en kickstart is vastgeslagen. Hij wil geen kant meer op. Ik heb al wat vooruit en achteruit gelopen maar ik krijg hem niet aangekickt. Kickstartpedaal wil maar niet naar beneden.

Zou me zuiger gekanteld zijn oid?

Alvast Bedankt.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 27 feb 2007 18:00

Goedenmiddag,

Ik reed uit school weg, me tos die starte goed en reed goed. Ik stopte bij een vriend van me en 5min later wil ik wegrijden, dus ik kick hem aan en kickstart is vastgeslagen. Hij wil geen kant meer op. Ik heb al wat vooruit en achteruit gelopen maar ik krijg hem niet aangekickt. Kickstartpedaal wil maar niet naar beneden.

Zou me zuiger gekanteld zijn oid?

Alvast Bedankt.
Wat in rood staat iig niet. Dit heeft niets te maken met je zuiger. :roll:

Ik denk dat de kickstartveer aan de versnellingsbakzijde gebroken is. Deze zit op de kickstartas en zorgt ervoor als je rijdt dat het mechaniek vrij komt. Kijk hier maar eens.

Het is onderdeel nummer 3 op de tekening van het starter mechanisme. Deze zit samen met nummer 4 op de as en schuift op de vertanding van het kettingwiel. Kijk daar maar eens.

Wordt dus ff sleutelen. :P
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 27 feb 2007 23:12

hmm, dat word morgen dan op de fiets naar school :P

Ik zal het morgen middag is opengooien. Is het veel werk om te doen?
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2007 07:59

Olie af laten lopen, carterdeksel demonteren, koppeling loshalen met zuigerstop, kickstartpedaal van as halen, tussenas met kickstartas eruit schuiven.

Dan kun je bij je kickstart mechanisme. Post hier maar de foto als er wat zichtbaar is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 28 feb 2007 17:14

ik heb nu alles open liggen, ik zal zo ff foto maken. Maar volgens mij is het me kickstart veer niet. Me zuiger zat heel vast in de cilinder en ik heb nu cilinder eraf en ik kan gewoon weer kicken. Er zitten geen krassen in de cilinder dus wat het is geweest weet ik ook niet.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2007 17:42

Heb je niet gewoon een warm- of vastloper gehad? Kijk eens naar de kleur van je bougie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 28 feb 2007 18:56

net alles er weer op gezet.. kleur was bougie was btw goed.

ik wil hem weer aankicken.. slaat die weer vast.. ik denk dat het aan me zuiger ligt.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2007 23:05

Dit begrijp ik niet. Als je je zuiger en cilinder weer monteert slaat ie vast? Kun je de krukas dan wel ronddraaien aan je vliegwiel of zit ie dan ook vast?

Hoe zag de zuiger er dan uit? Als je zuiger vast zou lopen dan moet dat zichtbaar zijn, lijkt me.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 15:33

de eerste keer dat ik cilinder eraf haalde kon ik de krukas nog ronddraaien.. nu ook niet meer.. dus ik ga me kickstart mechanisme er uit halen.. kijken of het dat veertje is.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 17:02

Hier zijn wat foto's, volgens mij ziet dit er wel goed uit. Maar ik kan me krukas nog steeds niet soepel rond draaien, hij geeft aardig wat weerstand als ik hem rond wil draaien..

hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2007 18:42

Als je alles (koppelingshuis, vliegwiel en cilinder + zuiger) eraf haallt, heb je dan nog steeds een zwaar lopende krukas? In dat geval zou het wel eens kunnen dat je een krukaslager kapot hebt in je carterblok. Dat wordt dus iets verder opensleutelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 01 mar 2007 18:47

nja ik snap eerlijk gezegt niet wrom je zo moeilijk doet jeroen...

Je zegt zelf al, ik kick en hij blokkeerd weer. Ik zeg ja wsl zuiger verkeerd om, veer gaan happen in poort. Wat doe je dan? Juist schroef je de kicker open...

Als je nou ff die cil eraf haalt heb je met geluk alleen nieuwe zuigerveren nodig.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 22:38

nja ik snap eerlijk gezegt niet wrom je zo moeilijk doet jeroen...

Je zegt zelf al, ik kick en hij blokkeerd weer. Ik zeg ja wsl zuiger verkeerd om, veer gaan happen in poort. Wat doe je dan? Juist schroef je de kicker open...

Als je nou ff die cil eraf haalt heb je met geluk alleen nieuwe zuigerveren nodig.
cilinder heb ik er af al af.. zuiger ook.. en zuigerveren waren nog goed, (had net nieuwe, waren niet gebroken) maar nu heb ik alles eraf en dan loopt me krukas nog zwaar.. of iig 3kwart draait die goed en dan daarna geeft die meer weerstand als ik hem wil draaien.. ik kan cilinder dr wel weer op zetten en me zuiger goed erop zetten en kijken wat die dan doet..
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2007 22:41

Denk even na, Jeroen. Waarom zou je weer iets monteren als blijkt dat je krukas zwaar draait? Heb je echt alles van je as af?

Indien deze dan nog zwaar draait is er een lager (of 2) kapot. Deze moet je vervangen, anders heeft het geen zin meer onderdelen in elkaar te zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 22:44

Denk even na, Jeroen. Waarom zou je weer iets monteren als blijkt dat je krukas zwaar draait? Heb je echt alles van je as af?

Indien deze dan nog zwaar draait is er een lager (of 2) kapot. Deze moet je vervangen, anders heeft het geen zin meer onderdelen in elkaar te zetten.
Dr moet idd een reden zijn waarom die zo zwaar draait.

Ik heb me koppeling en kickstart mechanisme eraf.. (wat je op de foto's ziet)

Is het moeilijk om je krukaslager(s) te vervangen? en hoe doe je dat?

alvast bedankt shadowranger :)
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2007 23:00

Dan moet je de twee carterhelften die nog in elkaar zitten (als je alles er verder uitsloopt) nog uit elkaar halen. Dat kun je doen door de schroeven die nog zichtbaar zijn aan de versnellingsbakzijde los te draaien.

Voorzichtig de carterhelften scheiden. Er kunnen btw ook wat losse onderdeeltje uitkomen. Let daar goed op en kijk waar eea heeft gezeten zodat je straks weer alles juist kan monteren.

Bij de bromboer kun je een revisiesetje krijgen (krukaslagers/ keerringen en cartertussenpakking). Het enige wat je nog moet doen is in de cilinderopening (als je de nieuwe lagers hebt gemonteerd en de helften weer op elkaar zijn gemonteerd) het verbindingsstukje van de pakking met een Stanley mesje wegsnijden. Verder is het daarna zaak om het hele blok weer op te bouwen. Controleer tussentijds altijd of de onderdelen nog soepel kunnen draaien. Gebruik eventueel wat tweetaktolie om de montage te vergemakkelijken (krukas). Ga zeker niet lopen meppen met een hamer als onderdelen er niet soepel in willen.

Het kost wat tijd en engelengeduld, maar als je dit weet te klaren kun je lang plezier hebben van je reparaties.

Kijk ookhiereens regelmatig. Erg handig als leidraad.

Mocht je tegen problemen oplopen of heb je nog aan/opmerkingen, en heb je de oorzaak gevonden, laat het even weten. We staan altijd klaar met advies/ tips.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 23:07

Bedankt,

dan zal ik het blok er is onderuit halen en uit elkaar halen op de werkbank..


nog 1 klein vraagje
Hoe duur is zo'n revisiesetje?

als het blok openligt dan zal ik ook wel wat foto's maken.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03

Berichtdoor Volty » 01 mar 2007 23:07

Ik zou alvorens het blok te gaan splitsen, eerst eens alles van de krukas af halen en DAN kijken of 'ie nog wrijving heeft. Dus vliegwiel en koppeling eraf. Straks zit het in de koppeling of het vliegwiel, of wat anders en heb je je blok voor jan lul gesplitst..
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave

Berichtdoor jroen_tomos » 01 mar 2007 23:09

Ik zou alvorens het blok te gaan splitsen, eerst eens alles van de krukas af halen en DAN kijken of 'ie nog wrijving heeft. Dus vliegwiel en koppeling eraf. Straks zit het in de koppeling of het vliegwiel, of wat anders en heb je je blok voor jan lul gesplitst..

koppeling is er al af, dan zal ik eerst het vliegwiel er nog ff afhalen,

mocht ik het blok toch moeten splitsen is er dan nog iets waar ik echt voor op moet passen oid? (behalve dat ik zorg dat alles weer op de goede plaats terug komt)
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2007 23:15

Je kan je kettingwiel vast laten zitten. Daarmee hou je de tweede (grote) tandwiel waar de tussenas zijn verhouding weer op overbrengt (waar de kickstartas doorheen gaat) in je carterhelft. Verder moet je gewoon opletten dat je krukas niet valt. Er kunnen wat afstandsringen losraken of blijven "plakken" op de lagers. Dat merkt je gauw genoeg. Maar wat Volty zegt, eerst checken, misschien valt het mee. Kwestie van elimineren. Niet rücksichtloos slopen. Gevolg en oorzaak bepalen voordat je het volgende demonteert.

Suc6.

Ow ja, als je naar die link gaat, als je op de plaatjes klikt kun je die op de volgende ge-opende pagina vergroten. Even op het plaatje staan en rechtsonder verschijnt een "enlarge" icoon. Daarop klikken en je kan alles lezen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.